וניל (תוכנה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

במדעי המחשב, ונילאנגלית: vanilla) הוא מונח המשמש לתיאור תוכנת מחשב ולעיתים גם מערכות מחשוב אחרות כגון חומרה או אלגוריתמים שבצורתן הראשונית, אינן מותאמות, כלומר, הן משמשות ללא כל התאמות אישיות או עדכונים שהוחלו עליהן.[1] תוכנת וניל הפכה לסטנדרט תעשייתי דה פקטו, בשימוש נרחב על ידי עסקים ואנשים פרטיים. המונח מגיע מהטעם הסטנדרטי המסורתי של גלידה, וניל. [2] על פי ספרו של אריק ס. ריימונד The New Hacker's Dictionary, "וניל" פירושו יותר "ברירת מחדל" מאשר "רגיל".[3]

דוגמאות לשימוש ב"וניל" במשפט (באנגלית):

  • כאחת מהדוגמאות הראשונות, מערכת ההוצאה לפועל של טקסט מחשב IBM, BookMaster, מספקת ברירת מחדל לציון אילו חלקים מהספר להוציא לאור, נקראת "וניל" (vanilla), ודרך מגניבה יותר, נקראת "מוקה" (mocha).
  • המילה "וניל" משמשת לעיתים גם לרכיבי חומרה. לדוגמה, בשנות ה-90, מחשבי הבית של Amiga שלא שודרגו נקראו "וניל פשוט"; באופן דומה, זה הוחל גם לרכיבים של מחשבי PC.
  • לגבי קרנאות מבוססות Unix, "קרנל וניל" מתייחס לקרנל שלא שונה על ידי מקור שלישי. לדוגמה, הקרנל הוניל של Linux לעיתים מקבל "תבליט" מסוים לפי ההפצה של Linux על ידי שינויים משמעותיים.
  • בספרו "End of Ignorance", מתייחס Charles Winborne לדף סטטי שהוא "רק קובץ טקסט, אך אחד שמקשר לקבצים מלווים" כדף אינטרנט וניל פשוט.
  • אוהדי משחק הווידאו Minecraft, בדרך כלל מתייחסים למשחק ללא התקנות כ"וניל".
  • JavaScript, כאשר משתמשים בו ללא ספריות או תוספות של צד שלישי מתייחסים אליו כ"JavaScript וניל".

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "What is vanilla?". techtarget.com. בספטמבר 2005. נבדק ב-2013-11-17. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Hilden, Katri; Robinson, Tim; Currie, Lee; Hutchinson, Emma (2006). Iced: 180 Very Cool Concoctions. Murdoch Books. p. 15. ISBN 978-1-74045-818-4. נבדק ב-4 באפריל 2013. Vanilla has become a synonymous with 'plain'- perhaps most vanilla ice cream is flavoured with fake vanilla extract {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ vanilla /adj./ "[from the default flavor of ice cream in the U.S.] Ordinary flavor, standard." from the Jargon File