ונצל הראשון, דוכס לוקסמבורג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ונצל הראשון, דוכס לוקסמבורג
Wenzel
לידה 25 בפברואר 1337
פראג, ממלכת בוהמיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 8 בדצמבר 1383 (בגיל 46)
לוקסמבורג, לוקסמבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Joanna, Duchess of Brabant (1352–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית לוקסמבורג
אב יוהאן, מלך בוהמיה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם Beatrice of Bourbon, Queen of Bohemia עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Gilles bâtard de Luxembourg, Seigneur de la Tour-devant-Virton עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ונצל הראשון, דוכס לוקסמבורג (המכונה לעיתים קרובות ונצל מבוהמיה; 25 בפברואר 13377 בדצמבר 1383) היה הדוכס הראשון של לוקסמבורג מ-1354. הוא היה בנם של יוהאן, מלך בוהמיה וביאטריס מבורבון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום קבורתו של ונצל

ונצל נולד ב-1337, בפראג, ליוהאן, מלך בוהמיה ולביאטריס, בתו של לואי הראשון, דוכס בורבון. בשנת 1352 התחתן ונצל עם יוהאנה (1322 – 1406), בתם של יאן השלישי, דוכס בראבנט ולימבורג, ומארי ד'אבר. בשנת 1354 העלה קרל הרביעי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, את לוקסמבורג למעמד של דוכסות. בשנת 1355, יוהאנה ירשה את ברבנט ולימבורג. על מנת למנוע את החלוקה של ברבנט חתם ונצל על ה-"Joyous Entry", אך נאלץ להילחם נגד גיסו לואי השני, רוזן פלנדריה, שתבע את חלקו בדוכסות. הוא לא הצליח למנוע את תפיסת בריסל על ידי הפלמים, אבל אוורארד'ט סרקליס הצליח לגרש אותם מהעיר. לאחר מכן נאלץ ונצל להתמודד בעיקר עם מרידות פנימיות. בשנת 1371 הוא ניהל מלחמה עם וילהלם השני, דוכס ייליך, ונחל תבוסה משפילה בבזוויילר, איבד חלק מצבאו וכמה אצילים. הוא נתפס והיה 11 חודשים בשבי.

ונצל מת בלוקסמבורג, והותיר את יוהאנה כשליטה הבלעדית של ברבנט. ונצל, מלך גרמניה, ירש אותו כדוכס לוקסמבורג. ישנן השערות שהוא מת מצרעת. בקשתו האחרונה הייתה שלבו יעקר מגופתו וישלח לאשתו ששהתה בבריסל. הוא קבור בקריפטה במנזר אורבל בבלגיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]