ז'אן גיום ברוגייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ז'אן-גיום בריגייר)
ז'אן גיום ברוגייר
Jean-Guillaume Bruguière
לידה 1750
מונפלייה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 באוקטובר 1799 (בגיל 49 בערך)
אנקונה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפתצרפת צרפת
מקום מגורים צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע בוטנאי, זואולוג, מלקולוג, פלאונטולוג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'אן גיום בּרוּגיֶירצרפתית: Jean Guillaume Bruguière; ‏ 1749 או 17501798) היה רופא, זואולוג ודיפלומט צרפתי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוגייר נולד במונפלייה. הוא היה רופא ודוקטור לזואולוגיה, שעבד עם אוניברסיטת מונפלייה. הוא התעניין בחסרי חוליות, בעיקר בחלזונות ושבלולים.

ברוגייר יצא עם מגלה הארצות קרגלן-טרמרק במסעו הראשון לאנטארקטיקה בשנת 1773. בשנת 1790 יצא עם האנטומולוג גיום אנטואן אוליבייה למשלחת בפרס, אבל התערערות בריאותו מנעה ממנו להמשיך. ב-1792, על אף מחלתו, ביקר בארכיפלג היווני ובמזרח התיכון, יחד עם האנטומולוג אוליבייה. הדירקטואר הצרפתי ביקש ממנו לנסות לקשור ברית בין צרפת לפרס, אך מאמציו נכשלו, עקב חוסר ניסיונו כדיפלומט. הוא מת במסע חזרה.

הוא תיאר זני רכיכות בספרו: "Tableau Encyclopédique et Méthodique des trois Règnes de la Nature" שהופיע בשלושה כרכים בשנת 1827, שנים לאחר מותו. עוד החל בכתיבת "Histoire Naturelle des Vers. Vol. 1" ‏ (1792) אבל נאלץ להפסיק באות C. כריסטיאן הא האס המשיך את עבודתו וכתב את רוב הספר.

ברוגייר מת באנקונה באוקטובר 1798 ולא ב-1799, כפי שנכתב בכמה מקורות; הטעות נבעה מן הלוח של המהפכה הצרפתית).

על עניינו העיקרי של ברוגייר בחלזונות ושאר חסרי חוליות מלמדת רשימת זנים, שמיין ושקרא בשם. בסך הכל נתן שמות ליותר מ-140 סוגי חיים ימיים.

המין "ברוגיירה" (Bruguiera; עצי מנגרוביה ממשפחת הריזופוראציאה) נקרא על ידי ז'אן-בטיסט דה לאמארק על שמו. פסגת ברוגייר באנטארקטיקה קרויה גם היא על שם ברוגייר.