לדלג לתוכן

ז'אן-פייר בלנשאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ז'אן-פייר בלנשאר
Jean-Pierre Blanchard
ז'אן פייר בלנשאר בתחריט של הצייר ריצ'רד לייבסיי (אנ')
ז'אן פייר בלנשאר בתחריט של הצייר ריצ'רד לייבסיי (אנ')
לידה 4 ביולי 1753
לז אנדלי, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 במרץ 1809 (בגיל 55)
פריז, הקיסרות הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג סופי בלנשאר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה היכל התהילה ומוזיאון התעופה של ניו ג'רזי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ז'אן פייר בלנשארצרפתית: Jean-Pierre Blanchard‏; 4 ביולי 1753 - 7 במרץ 1809) נודע בעיקר כאחד החלוצים הראשונים בתחום התעופה, אשר התמחה בבניית כדורים פורחים ומצנחים ובניסיונות התעופה שביצע עמם, שכללו את הטיסה המתועדת הראשונה מעל תעלת למאנש.

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלנשאר נולד בכפר לס אנדליס (אנ') שבצרפת. כבר מילדותו גילה בלנשאר משיכה לתעלולים והמצאות שונות כאשר בתור נער בנה מעין מלכודת עכברים עם אקדח, גרסה לוולוסיפד (מעין אופניים מוקדמים), ובהמשך אף בנה מערכת שאיבה הידראולית שהזרימה מים לגובה של 122 מטר לטירת שאטו גיילרד (אנ') שחלשה על הכפר.

במהלך שנות ה־70 ערך ניסיונות לפתח כלי תעופה שונים אותם תכנן להניע באמצעות משוטים שיחתרו באוויר ומערכת היגוי, ניסיונות שלא עלו בהצלחה.

ניסיונות תעופה ראשוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלנשאר נודע בעיקר בזכות ניסיונות התעופה החלוציים שלו בכדורים פורחים. בעקבות צפייה בהדגמת פעולתו של כדור פורח ממולא אויר חם על ידי האחים מונגולפייה, שהתבצעה באנונה (אנ') שבצרפת ב-1783.

ב-2 במרץ 1784, בפריס, ערך בלנשאר את ניסיון התעופה הראשון שלו בכדור פורח שבנה בעצמו.

חציית תעלת למאנש והמשך פעילותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-7 בינואר 1785 ביצע בלנשאר יחד עם ד"ר ג'והן ג'פריז, רופא אמריקני, את הטיסה המתועדת הראשונה בהיסטוריה מעל תעלת למאנש בכדור פורח ממולא מימן. השניים המריאו מדובר שבאנגליה וטסו מעל התעלה האנגלית במשך כשעתיים וחצי, כשהם נוחתים לבסוף ביער פלמור סמוך לקאלה הצרפתית. במהלך הטיסה נאלצו השניים להשליך את כל המטען, למעט חבילת דואר, שהפכה בכך לדואר האווירי הבינלאומי הראשון שהועבר בהצלחה.

באותה שנה הדגים בלנשאר את השימוש המוצלח הראשון במצנח, כאשר הצניח מתוך הסל של הכדור הפורח כלב קטן שנחת בהצלחה על הקרקע.

בהמשך ביצע בעצמו ניסיונות צניחה מוצלחים, אם כי באחד המקרים נאלץ לבצע צניחת חירום מתוך כדור פורח בשל התלקחות המימן שבתוכו. כמו כן ניסה ללא הצלחה להשתמש במפרשים על גבי הכדור הפורח על מנת לשפר את הניווט ולתת להם כוח דחף ומהירות אופקית.

ב-9 בינואר 1793 ביצע בלנשאר את הטיסה הראשונה בכדור פורח בצפון אמריקה. באותו יום המריא מחצר בית הסוהר ע"ש ג'ורג' וושינגטון בפילדלפיה ונחת בניו ג'רזי. טיסה זו נצפתה על ידי הנשיא ג'ורג' וושינגטון שהתרשם עמוקות.

לאחר מכן חזר בלנשאר לאירופה וערך הדגמות נוספות של טיסה בכדורים פורחים בעזרת אשתו, מרי, שלמדה אף היא להטיס כדור פורח. ההדגמות התבצעו בגרמניה, בלגיה, פולין והולנד.

חיים אישיים ומותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלנשאר התחתן עם מארי מדלן-סופי ארמנט (הידועה יותר בשם סופי בלנשאר) בשנת 1804.

ב-20 בפברואר 1808 בזמן טיסה מעל האג, חטף בלנשאר התקף לב ונפל מהכדור מגובה של למעלה מ-15 מטר. הוא נפצע קשה ולא הצליח להתאושש מהנפילה. ב-7 במרץ 1809, כשנה לאחר התאונה, מת מפצעיו.

אלמנתו, סופי בלנשאר, המשיכה לפרנס את עצמה בהמראות מכדורים פורחים עד שנהרגה גם היא בתאונת תעופה ב-1819.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'אן-פייר בלנשאר בוויקישיתוף