חטפית עקעקית סיישל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןחטפית עקעקית סיישל
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
תת־סדרה: דמויי־דרור
משפחה: חטפיתיים
סוג: חטפית קופסיכוס
מין: חטפית עקעקית סיישל
שם מדעי
Copsychus sechellarum
Newton, 1865
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חטפית עקעקית סיישל (שם מדעי: Copsychus sechellarum) היא מין ציפור שיר קטנה ממשפחת החטפיתיים האנדמית לאיי סיישל שבאוקיינוס ההודי והיא מצויה בטבע בסכנת הכחדה. בעבר הוא שויך לסוג Cochoa ממשפחת הקיכליים.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חטפית זו דומה במראה לעקעק וכמותו בעלת גוונים כחולים-כהים עם קצוות שחורים וכנפיים בעלי פסים לבנים לאורכם. הוא מגיע לאורך של כ-25 ס"מ, בעל משקל של 65 גרם לנקבות ו-76 גרם לזכרים. ככל הנראה זו החטפית הגדולה ביותר בעולם, אשר ממדיה קשורים לענקיות איים עקב בידודה היחסי. מין זה יכול לחיות מעל 15 שנה בטבע, זמן ארוך יחסית.

בעבר מין זה היה נפוץ באופן נרחב לאורך איי סיישל העיקריים, באזורי חורשים, מטעים וגנים שונים ולרוב הוא נמצא בין פסולת העלים בשיחור אחרי מזון כמו חרקים. עם זאת הגעת האדם לסיישל, הרס בית גידולו והכנסת מינים פולשים טורפים כמו חתולים וחולדות, אשר טרפו בוגרים וצעירים בהצלחה הפחיתו מאוד את מספרו. עד 1970 המין היה על סף הכחדה, עם רק 16 פרטים חיים, כולם על האי פריגט (אנ') המבודד בצפון-מזרח הארכיפלג. כיום האוכלוסייה מופצת גם לאיים האי קוסין (אנ'), האי אריד (אנ') והאי דניס (אנ') שלצד האי פריגט. האוכלוסייה העולמית כבר עלתה בשנים האחרונות ל-240 פרטים ועדיין הוא מצוי בסכנת הכחדה בטבע, זאת נוסף לכך שיש לעופות ששרדו מגוון גנטי נמוך ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חטפית עקעקית סיישל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חטפית עקעקית סיישל באתר הרשימה האדומה של IUCN