חלון מפרץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלון מפרץ משופע ב-Lengerich, גרמניה

חלון מפרץאנגלית: Bay window) הוא חלון הבולט החוצה מהקירות הראשיים של בניין ויוצר מפרץ בחדר.

חלון מפרץ הוא סוג של חלון הבולט מהקיר החיצוני של הבניין, ויוצר מפרץ או גומחה בתוך החדר. הוא מורכב בדרך כלל מחלונית מרכזית, הנקראת אבנט קבוע, ולצדה שני חלונות קטנים או יותר, הידועים כחלונות תלויים או כפולים. הסידור יוצר נוף פנורמי של החוץ, מאפשר כניסת יותר אור טבעי לחדר ומספק מרחב נוסף בתוך החדר. חלונות מפרץ מתוכננים לרוב כך שימשכו מעבר לקיר החיצוני, ויצרו פינה קטנה או פינת ישיבה בפנים, אשר יכולה לשמש למטרות שונות כגון קריאה, תצוגה או פשוט להנאה מהנוף. הם נמצאים בדרך כלל בבנייני מגורים, במיוחד בחדרי מגורים, פינות אוכל או חדרי שינה, אך ניתן לראות אותם גם במבנים מסחריים או ציבוריים.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלון מפרץ הוא כינוי כללי לכל מבני החלונות הבולטים, ללא קשר אם הם מעוקלים או זוויתיים, או מתפרשים על פני קומה אחת או מספר קומות.

בתוכנית, הצורות הנפוצות ביותר הן טרפז שווה-שוקיים (שאפשר להתייחס אליו כחלון מפרץ משופע[1]) ומלבן. אבל צורות מצולעות אחרות עם יותר משתי פינות נפוצות גם הן כמו צורות מעוקלות. אם חלון מפרץ מעוקל ניתן לחלופין לקרוא לו חלון קשת.[2] חלונות מפרץ בצורת משולש עם פינה אחת בלבד קיימים אך נדירים יחסית.

חלון מפרץ הנתמך על ידי תושבות, כנים או זיזים דומים נקרא חלון גַּבְלִית.

"רוואשין" (Rawashin) הוא סגנון מסורתי וייחודי של חלון מפרץ מעוצב בג'דה, ערב הסעודית[3] (למשל, כמו בחזית בית נאסיף (אנ')).

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Glossary of Architectural Terms Archived 14 September 2012 at the Wayback Machine s.v. Bay Window.
  2. ^ John Fleming, Hugh Honour, Nikolaus Pevsner, The Penguin Dictionary of Architecture, Fourth edition, Harmondsworth 1991, p. 36.
  3. ^ "Rawashin, the distinctive style of heritage buildings in Jeddah". Arab News. 10 November 2012. Retrieved 27 July 2021.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חלון מפרץ בוויקישיתוף