טואנקו סייד פוטרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
סייד פוטרה
ڤوترا
לידה 25 בנובמבר 1920
אראו, פרליס, מלזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 באפריל 2000 (בגיל 79)
קואלה לומפור, מלזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא סייד הארון פוטרה איבני אלמרהום סייד חסן ג'מאלולאיל
מדינה מלזיהמלזיה מלזיה
מקום קבורה אראו עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה Penang Free School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Tengku Budriah עריכת הנתון בוויקינתונים
היאנג די-פרטואן אגונג ה־3
19601965
(כ־5 שנים)
רג'ה פרליס
19452000
(כ־55 שנים)
פרסים והוקרה
  • אביר מפקד במסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש
  • מסדר הכתר של מלזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טואנקו סר סייד הארון פוטרה איבני אלמרהום סייד חסן ג'מאלולאילג'אווי: توانكو سيد هارون ڤوترا ابن المرحوم سيد حسن جمال الليل) היה היאנג די-פרטואן אגונג השלישי של מלזיה והרג'ה השישי של פרליס.

הוא נולד באראו והתחנך בבית הספר המלאי של אראו ולאחר מכן בבית הספר החופשי של פננג בין השנים 1937–1939. בגיל 18 הצטרף לשירות האדמיניסטרטיבי של פרליס, הפך לשופט שלום ובשנת 1940 הועבר לקואלה לומפור לכהן כשופט שלום שני בבית המשפט הפלילי.

הוא נולד בשנת באראו, אביו היה בנו של סיד חסן בן סייד מחמוד ג'מאלולאיל, יורש העצר של פרליס. הוא התחנך בבית הספר המלאי אראו ולאחר מכן בבית הספר החופשי של פננג (1937–1939). בגיל 18 נכנס לשירות המנהלי בפרליס, הפך לשופט שלום, ובשנת 1940 הועבר לקואלה לומפור, שם כיהן כשופט שלום שני בבית המשפט הפלילי.

הראג'ה הרביעי של פרליס, סייד אלווי איבני אל-מרהום סייד סאפי ג'מאלוליילה (שלט בשנים 1905–1943), היה חשוך ילדים. עם זאת, היו לו כמה אחים למחצה שטענו לתואר יורש העצר. ירושת כס המלוכה של פרליס לא הייתה אוטומטית, היורש היה צריך להיות מאושר על ידי מועצת המדינה, שכללה את הראג'ה עצמו וכמה מהנכבדים הקרובים ביותר.

סבו מצד אביו של סייד פוטרה, סייד מחמוד, היה בנו הבכור של הראג'ה השלישי, פרליס סייד סאפי איבני אל-מרהום סייד אלווי ג'מאלולאיל אשר שלט בשנים 1887–1905. הוא היה גם אחיו למחצה של הראג'ה הרביעי, סייד אלבי. הוא היה יורש העצר (ראג'ה מודה) עד 1912, אז הורשע ונכלא באלור סטאר, שם נשאר עד 1917. הוא נפטר שנתיים לאחר מכן. ב-6 בדצמבר 1934 נבחר בנו של סייד מחמוד, סייד חסן, על ידי מועצת המדינה כנסיך הכתר פרליס. עם זאת, סייד חסן נפטר באוקטובר 1935.

ב-30 באפריל 1938 בחרה מועצת המדינה של פרליס בסיד פוטרה יורש העצר. בחירה זו לא הוכרה על ידי סיד חמזה, אחיו למחצה הצעיר של רג'א סייד אלווי וסגן נשיא מועצת המדינה. עם זאת, בתמיכת הרשויות הקולוניאליות הבריטיות, סיד פוטרה אושר כנסיך הכתר.

בתחילת מלחמת העולם השנייה עזב ראג'ה סייד אלווי לקואלה קאנגסאר שבפרק. הוא חזר לפרליס בדצמבר 1941, אך היה חולה, ולכן אחיו הצעיר סייד חמזה היה אחראי על ענייני המדינה. סייד פוטרה שירת באותה עת ברשות השופטת בקואלה קומפור ונשאר שם בהמלצת סולטאן סלנגור. במאי 1942 שכנע סייד חמזה את רג'א סייד אלווי לבטל את מינויו של סייד פוטרה כיורש. ולמנות אותו ליורש העצר. ראג'ה סייד אלווי מת באראו בפברואר 1943. סייד חמזה, שנהנה מתמיכת שלטונות הכיבוש היפנים, הוכרז כראג'ה הלמישי של פרליס.

סייד פוטרה ומשפחתו נשארו בקלאנג עד מאי 1942, לאחר מכן חזר לפרליס. הוא התגורר בצריף ליד תחנת הרכבת של העיר אראו. במרץ 1945 עזב לקלנטן, שם מכר עוגות ומוצרי מזון שונים למחייתו.

בסוף מלחמת העולם השנייה הממשל הצבאי הבריטי, תחת הנהגתו של הלורד לואי מאונטבאטן, סירב להכיר בסייד חמזה כראג'ה. בספטמבר 1945 התפטר סייד חמזה ויצא לגלות בתאילנד.

בדצמבר 1945 הכריזו הרשויות הקולוניאליות הבריטיות על סייד פוטרה כראג'ה ה-6 של פרליס. הוא חזר לפרליס מקלנטן, דרך פדאנג בסאר. טקס ההכתרה הרשמי התקיים ב-12 במרץ 1949. הממשל הצבאי הבריטי (BMA) תחת הלורד לואיס מאונטבאטן סירב להכיר בסעיד חמזה כראג'ה. ב-18 בספטמבר 1945 התפטר סייד חמזה. 15 16 הוא יצא לגלות בתאילנד ומת באראו ב-20 בפברואר 1958.

ב-4 בדצמבר 1945 הכריזו הרשויות הקולוניאליות הבריטיות על סייד פוטרה כראג'ה ה-6 של פרליס. הוא חזר לפרליס מקלנטן, דרך פדאנג בסאר. טקס ההכתרה הרשמי התקיים ב-12 במרץ 1949. הממשל הצבאי הבריטי (BMA) תחת הלורד לואיס מאונטבאטן סירב להכיר בסעיד חמזה כראג'ה. ב-18 בספטמבר 1945 התפטר סייד חמזה. 15 16 הוא יצא לגלות בתאילנד ומת באראו ב-20 בפברואר 1958.

ב-4 בדצמבר 1945 הכריזו הבריטים על סייד פוטרה כרג'ה השישי של פרליס והוא חזר לפרליס מקלנטן. טקס ההכתרה שלו התקיים במרץ 1949.

בספטמבר 1960 לאחר מותו של היסמודין, הוא מונה ליאנג די-פרטואן אגונג השלישי של מלזיה והיה בתפקיד עד ספטמבר 1965.

הוא מת בשנת 2000, בנו סיראג'ודין, הרג'ה של פרליס ירש את מקומו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טואנקו סייד פוטרה בוויקישיתוף