לדלג לתוכן

טיוטה:אורידיקה (Aucoin)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האדס מתוך אורידיקה של אוקוין
אאורידיקה
Eurydice (Aucoin)
מלחין מתיו אוקוין
ליברטיסט שרה רוהל
מבוסס על אורידיקה. מחזה המבוסס על אורפיאו ואאורידיקה
סוגה אופרה
מספר מערכות 3 מערכות
זמן התרחשות העלילה יוון העתיקה
שפה אנגלית
מקום התרחשות העלילה יוון, השאול

אורידיקה היא אופרה שהלחין מתיו אוקוין עם הליברית מאת שרה רול המבוססת על מחזהה באותו שם משנת 2003, שחזור של אגדת אורפיאוס ואורידיקה. הבכורה שלו התקיימה באופרה של לוס אנג'לס ב-1 בפברואר 2020, בניצוח המלחין. הבכורה של המטרופוליטן אופרה הייתה ב-23 בנובמבר 2021.

היצירה הוזמנה והופקה בשיתוף המטרופוליטן אופרה, ונכתבה ברובה בזמן שאוקוין שימש כאמן בית האופרה של לוס אנג'לס. הלוס אנג'לס טיימס ציין כי הפקה זו, "האופרה הגדולה החדשה ביותר בעולם", עוסקת באותו נושא כמו האופרה העתיקה ביותר ששרדה בעולם, אורידיקה של Jacopo Peri, שהוצגה בבכורה 420 שנים קודם לכן בשנת 1600.[1]

תַפְקִיד סוג קול צוות בכורה, 1 בפברואר 2020



</br> (מנצח: מתיו אוקוין ) [2]
אורידיקה סוֹפּרָנוֹ דניאלה דה ניס
אורפיאוס בָּרִיטוֹן ג'ושוע הופקינס
הכפיל של אורפיאוס קונטרטנור ג'ון הולידיי
אביה של אורידיקה בָּרִיטוֹן רוד גילפרי
שְׁאוֹל טֶנוֹר בארי בנקס
אבן קטנה סוֹפּרָנוֹ סטייסי טפאן
אבן גדולה מצו סופרן ריהן ברייס-דיוויס
אבן קולנית טֶנוֹר קווין ריי

אופרה זו מגוללת מחדש את האגדה על אורפיאוס ואורידיקה מנקודת מבטה של אורידיקה. רוהל הסבירה כי "במיתוס, אנחנו אף פעם לא שומעים מאורידיקה - היא תמיד עלומה. אני מתעניינת בקולה, קול שלא נשמע קודם לכן".[3]

אורפיאוס, מוזיקאי ואורידיקה מנגנים על החוף. אורפיאוס מציע נישואים לאורידיקה והיא נעתרת. אביה המנוח נראה בעולם המתים, כותב לה מכתב ותוהה כיצד לשלוח לה אותו. בחתונתה, אורידיקה יוצאת החוצה ומביעה משאלה לראות עוד אנשים מעניינים. מופיע "גבר מעניין" מסתורי ומזמין אותה לדירתו. לאחר שנתן לה שמפניה, הוא מראה לה את המכתב מאביה. היא מנסה לתפוס אותו אך מועדת ונופלת במורד גרם מדרגות ארוך אל מותה בעולם התחתון.

שלוש האבנים, מעין מקהלה יוונית, מסבירות שאורידיקה חצתה את לתה, נהר השכחה (המתואר כמטר במעלית היורדת אל השאול), וכעת אין לה זיכרון ואין לה יכולת דיבור. אביה מברך אותה, אבל היא לא יודעת מי הוא. בארץ החיים מתאבל אורפיאוס על מותה של אורידיקה וכותב לה מכתב, אך אינו יודע כיצד להביאו אליה; הוא מחליט שהוא עשוי לתת את זה לתולעת. הוא מתנפנף אל השאול, שם אביה מקריא לה אותו. שמו של אורפיאוס עוזר לה להחזיר את זיכרונה ולזהות את אביה. לאחר מכן אורפאוס מנמיך את היצירות שנאספו של שייקספיר על חוט, ואביה מקריא לה את זה, ועוזר לה ללמוד את השפה מחדש. אורפיאוס מחליט ללכת לעולם התחתון ולהחזיר את אורידיקה. הוא שר מחוץ לשער ומעיר את האדס, אדון השאול, שהיה "האיש המעניין" שפגשה רגע לפני מותה.

אורפיאוס אומר להאדס שהוא נחוש להחזיר את אורידיקה לארץ החיים. האדס מסבירה שהיא יכולה לעקוב אחריו, אבל אסור לו להסתכל אחורה כדי לראות אם היא שם; אם יעשה זאת היא תאבד לו לנצח. אורידיקה מפחדת ואינה רוצה לעזוב את אביה, אבל הוא מתעקש שהיא חייבת לחזור עם בעלה. מפחדת שזו תרמית ולא באמת אורפיאוס. היא עוקבת, היא קוראת בשמו. הוא מסתובב והיא נמשכת חזרה לעולם התחתון.

בינתיים, אביה, מדוכא בגין אובדנה, טובל בנהר השכחה. אורידיקה, שחזרה לאחר מותה בשניה, מגלה שלאביה כעת אין זיכרון או יכולת דיבור. האדס מצהיר שהוא ייקח את אורידיקה לכלתו. היא כותבת מכתב לאורפיאוס, מניחה אותו על הארץ ופוסעת אל נהר השכחה. אורפיאוס מגיע ורואה אותה, אבל אז מתז מים מהנהר גוזל ממנו את זכרונו. הוא מוצא את המכתב שכתבה לו, אבל לא יודע איך לקרוא אותו.

היסטוריית ביצועים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

התגובה הביקורתית להקרנת הבכורה של האופרה בלוס אנג'לס הייתה מגוונת. מארק סוויד מ"לוס אנג'לס טיימס" אמר כי האופרה היא "שאפתנית, בטוחה בעצמה, לרוב מרשימה, בעיקר מרתקת, צבעונית מבחינה אינסטרומנטלית וניתנת לשיר להפליא. במיטבה, היא אופרה גדולה משמחת".[1] אנתוני טומסיני מ"ניו יורק טיימס" הציע שאוקוין היה נאמן למקור למחזה של רוהל, כך ש"השפה המוזיקלית של אורידיקה היא לפעמים מאולצת באופן מוזר". הוא הוסיף כי "ההפתעה הנועזת ביותר של האופרה" היא יצירת כפיל לאורפיאוס, כך שהדמות הראשית מצטיירת כ"בחור רגיל" בעל כישרון למוזיקה, עם ממד אלים המתבטא בכפיל שלו.[4] ג'ים פרבר כתב ב- Orange County Register כי ההפקה הייתה "ניצחון – מוזיקלית, ויזואלית וקולית".[5] מתיו ריצ'רד מרטינז, שכתב עבור Bachtrack, ציין כי היוצרים (המלחין Aucoin, הליברית Ruhl והבמאי צימרמן) כולם מקבלים מענק "Genius" של מקארתור ואמר כי "בהתחשב בזוהר המוזיקה של היצירה, היא מרגשת ותפיסה ייחודית של מיתוס אורפיאוס ואורידיקה, וביצועו המיומן, שלושה 'גאונים' יוצרים אופרה שובת לב."[6]

ב-23 בנובמבר 2021 הוצגה בבכורה של אורידיקה ב-Metropolitan Opera. צוות השחקנים כלל את ארין מורלי בתור אורידיקה, ג'ושוע הופקינס בתור אורפיאוס, ג'קוב יוזף אורלינסקי בתור הכפיל של אורפיאוס, בארי בנקס בתור האדס, ונתן ברג בתור אביה של אורידיקה; המנצח היה המנהל המוזיקלי של החברה, יאניק נזט-סגוין, ומנהלת הבמה הייתה מרי צימרמן. ההופעה הועברה בשידור חי על ידי רדיו מטרופוליטן אופרה דרך ערוץ Sirius XM שלMet . [7] Zachary Woolfe, שסקר את הביצוע עבור הניו יורק טיימס, שיבח את הליברית של רוהל, אך חש שהמוזיקה והתזמור של אוקוין הכריעו את הסיפור. ובכל זאת, הוא חשב שזו "יצירה ברורה וחזקה יותר" מהאופרה הקודמת שלו, Crossing (2015), וציין כי "הריקודים בחתונתם של אורפיאוס ואורידיקה, רמז של מוזיקת פופ המופיעה מבעד לצללים מאיימים, הוא פינוק קטן." [8] The Met ביצע את האופרה בסך הכל שבע פעמים באותה עונה.[9] ההופעה הרביעית, ב-4 בדצמבר, שודרה בשידור חי כחלק מסדרת Metropolitan Opera Live in HD ושודרה גם ברשת Metropolitan Opera Radio ו-SiriusXM.[10] הקלטת וידאו HD של ההופעה הזו זמינה להזמנה ב-Met Opera on Demand.[11] הביצוע האחרון של האופרה באותה עונה (16 בדצמבר) שודר גם ב-Sirius XM. [12]

הערות שולים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ 1 2 Swed, Mark (3 בפברואר 2020). "Review: At L.A. Opera, Matthew Aucoin's Eurydice almost has it all". The Los Angeles Times. נבדק ב-4 בפברואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "Eurydice fact sheet | LA Opera". אורכב מ-המקור ב-4 באוקטובר 2022. נבדק ב-4 בפברואר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Alspaugh, Leann Davis. "Eurydice: A Myth for Modern Times". Performances Magazine.
  4. ^ Tommasini, Anthony (3 בפברואר 2020). "Review: Eurydice, a New Opera, Looks Back All Too Tamely". The New York Times. נבדק ב-4 בפברואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Farber, Jim (3 בפברואר 2020). "Los Angeles Opera's Eurydice is a triumph with fresh twists". Orange County Register. נבדק ב-5 בפברואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Martinez, Matthew Richard (2 בפברואר 2020). "Matthew Aucoin's Eurydice: a new take on an heroic journey". Bachtrack. נבדק ב-4 בפברואר 2020. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Eurydice (November 23, 2021) (אורכב 13.07.2022 בארכיון Wayback Machine), Met Opera Archive.
  8. ^ Woolfe, Zachary (24 בנובמבר 2021). "Review: The Met Opera's 'Eurydice' Tries to Raise the Dead". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Eurydice (2021–2022 season) (אורכב 22.08.2022 בארכיון Wayback Machine), Met Opera Archive.
  10. ^ Eurydice (December 4, 2021) (אורכב 13.07.2022 בארכיון Wayback Machine), Met Opera Archive.
  11. ^ Eurydice (December 4, 2021), Met Opera on Demand.
  12. ^ Eurydice (December 16, 2021) (אורכב 13.07.2022 בארכיון Wayback Machine), Met Opera Archive.