טיוטה:אימאם אלימסולטאנוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אימאם אלימסולטאנוב (צ'צ'נית ורוסית: Имам Алимсултанов) (1957 - ה-10 בנובמבר 1996) היה זמר צ'צ'ני עממי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלימסולטאנוב נולד בקירגיזיסטן שבברית המועצות להורים צ'צ'נים בשנת 1957. הוריו הגיעו לקירגיזיסטן כתוצאה מהגירושים של העמים הצ'צ'ניים והאינגושטים מהקווקז למרכז אסיה בשנת 1944. מאוחר יותר הוא חזר לצ'צ'ניה, שם סיים בית ספר תיכון בבירה גרוזני, לאחר מכן קיבל תואר מהמכון הפוליטכני ברוסטוב ועבד כמומחה לאחזור קרקע.

אלימסולטנוב התחיל את הקריירה המוזיקלית שלו באמצע שנות השמונים, שם העביר בשיריו סיפורי עם ומעשיות על גיבורים צ'צ'נים. הוא גם הלחין מוזיקה לפואמות שכתבו עומר יאריצ'בה, מוסא גשאב ומשוררים צ'צ'נים בולטים אחרים. שלא כמו שיריו של הבארד הצ'צ'ני בן זמנו טימור מוצוראייב, המוזיקה של אימאם הייתה קרובה יותר מבחינה מוזיקלית למוזיקה הצ'צ'נית המסורתית.

עם תחילת מלחמת צ'צ'ניה הראשונה בדצמבר 1994, דיבר אלימסולטאנוב עם לוחמים צ'צ'נים, ולבקשתו של נשיא צ'צ'ניה אז ג'וחר דודייב ליווה לוחמים פצועים לטורקיה. אימאם הופיע באיסטנבול, ואסף כסף ללוחמים צ'צ'נים שנפצעו.

לאחר שחזר לצ'צ'ניה, שימש אלימסולטאנוב כמגשר משא ומתן סייע בהבטחת שחרורם של 25 פועלי בנייה מאודסה שבאוקראינה, שהוחזקו כבני ערובה. לאחר הבטחת שחרורם, ראש עיריית אודסה אדוארד גורוויץ פתח את תיאטרון אולם המוזיקה של האימאם, שם יוזמן אימאם להופיע חמש פעמים.

בליל ה -10 בנובמבר 1996 פרצו שלושה גברים במדי משטרה לבית אודסה בו שהו אלימסולטאנוב וצוותו האמנותי וירו באימאם ושניים מעמיתיו מטווח קצר. שלושתם מתו, אך אחד, שהיה בשירותים בזמן הרצח, ניצל. הרצח נותר ללא פתרון. בגרסה אחת של אכיפת החוק האוקראינית, לרצח לא היה מניע פוליטי; עם זאת, חקירה של שירותים מיוחדים בצ'צ'ניה הכריזה את שירות הביטחון הפדרלי הרוסי כאחראי על הרצח.

אימאם אלימסולטנוב נקבר סמוך לעיר הולדתו חסוויורט, דגסטאן, ורחוב באותה העיר שונה לכבודו.