טיוטה:אלי כהן - תיק פתוח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלי כהן תיק פתוח
The back page.
The back page.
מידע כללי
מאת נעם נחמן טפר
שפת המקור עברית
סוגה ריגול
הוצאה
הוצאה אפי מלצר בע"ם מחקר והוצאה לאור
תאריך הוצאה 2017
מספר עמודים 188
עורך אפי מלצר
מהדורות נוספות
תאריך מהדורה ראשונה יוני 2017
תאריך מהדורות נוספות ינואר 2018
תאריך מהדורה מוערת כן
מקורות לכתיבת הספר תיק אלי כהן (משרד הביטחון) , שלוחת ה-CIA, דמשק, ארכיון [CIA] סוכנות הביון האמריקאית, שלוחת משרד החוץ האמריקאי, דמשק, 'תיק רדמאכר', ביטאון מפלגת הבעת' הסורית,
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 978-965-7195-35-2

'אלי כהן – תיק פתוח' הוא ספר של נעם נחמן טפר, על פרשת מעצרו של המרגל הישראלי אלי כהן, הטוען שהגרסה שהתקבעה במשך יובל שנים בישראל לפיה המודיעין הסורי איכן את שידוריו של אלי כהן והוא נעצר בעת שהוא משדר לישראל, אינו נכון.

התיזה המרכזית של הספר הוא שהמודיעין הסורי החל לעקוב אחר אלי כהן עקב פגישה מקרית שערך כהן עם שני אנשים שהיו ידועים ומוכרים למודיעין הסורי כעוסקים בריגול: חברו הקרוב מאגד שיח' אל ארד והפושע הנאצי פרנץ ראדמאכר. על פי הנטען בספר, בעקבות הפגישה נערך מעקב אחרי אלי כהן שבסיומו הוא נעצר, ושבמהלך המעצר לא שידר אלי כהן למטה המוסד בישראל. הספר מסביר מדוע הסיכוי שהסורים איכנו את שידוריו של אלי כהן נמוך מאוד ושבעת מעצרו של אלי כהן הסורים לא ידעו על קשריו של אלי כהן עם ישראל.

הספר מכיל מסמכי מודיעין מארכיון ה-CIA ועדויות חדשות, בהם עדויותיהם של ראש המודיעין הסורי אחמד סוידאני ושל קצין מודיעין שפרץ לדירה של אלי כהן[1]. הספר נערך על ידי אפי מלצר ויצא לאור בהוצאת אפי מלצר בע"ם מחקר והוצאה לאור ביוני 2017.

בספר מנתח המחבר את עדותו המפורטת של קצין המודיעין הסורי שעקב אחרי אלי כהן והשתתף בפריצה לדירתו. מעדות קצין המודיעין עולה כי זמן הפריצה לדירה בשעה שמונה בבוקר תוכנן מצורך מבצעי והוחלט עליו רק לאחר מעקב פיזי אחרי אלי כהן ולא כתוצאה מאיכון מכשיר הקשר שלו. לדברי הקצין הסורי מהמעקב עלה כי אלי כהן עולה על יצועו בשעת לילה מאוחרת ועקב חששם שיתאבד, יפוצץ מטען חבלה או יבלע גלולת רעל תוכנן לתפוס אותו במיטתו. וכך היה. הקצין הסורי מספר כי לאחר הפריצה לדירה הם ביצעו חיפוש ומצאו לבנות חבלה ולאחר מכן ביצעו חיפוש עמוק יותר וחשפו את מכשירי השידור והקליטה – משמע אלי כהן לא נתפס בעת שידור. בנוסף מתאר הקצין כי 'בעת הפריצה לדירה מצאנו את כהן מאזין לשידורי רדיו במיטתו'[1].

הספר כולל ניתוח ותיאור מקיף של פרשת הריגול, חושף את מעורבותן של חמש סוכנויות ביון בפרשת הריגול בה נתפס אלי כהן ומחבר בין סיפורו האישי של אלי כהן לבין מערכת היחסים שבין ישראל לבין סוריה באותן שנים.

מאמרים כתבות וביקורות על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הספר בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הספר ברדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חשיבות הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

" המחבר נטל על עצמו בספרו אלי כהן - תיק פתוח, משימה מורכבת אך בעלת רלוונטיות וחשיבות מאין כמותה, לנסות ולהביא בפני הקורא הישראלי את סיפורו של אלי, תוך שהוא מתמודד עם אותן שאלות אודות ימיו ורגעיו האחרונים של אלי בדמשק, שאלות שנותרו בלא מענה לא רק בעבור הציבור בישראל, אלא כך מתברר גם בעבור אותם יודעי הסוד שהיו מעורבים בגיוסו, אימונו ושיגורו אל היעד ואל המשימה ממנה לא חזר.. .. ספר חשוב ואפילו ספר חובה, ויש בו לשפוך אור על אחת מן הפרשיות המודיעיניות המרתקות ביותר בתולדות ישראל.

התרומה של הספר להבנת הרקע והעלילה היא עצומה..
ייחודו של הספר הוא בחיבור שבין סיפורו האישי של אלי כהן לבין סיפור מערכת היחסים שבין ישראל לבין סוריה באותן שנים.
..לפי המחקר יודעים הסורים ידוע היטב היכן קבור אלי.
בספר תגליות וחשיפות לא מעטות שיש בהן כדי לשפוך אור על סיפורו של האיש שלנו בדמשק. "
מתוך ההקדמה לספר פרופ'אייל זיסר, סגן הרקטור של אוניברסיטת תל אביב, בין תחומי התמחותו ההיסטוריה המודרנית של סוריה ולבנון. הסכסוך הישראלי-ערבי והמערכת הבין-ערבית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קטגוריה:ספרי 2017 [[:קטגוריה:]] [[:קטגוריה:]] קטגוריה:ספרי ריגול

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 זוהייר מרדאני, השבועון אל אוסבוע אל ערבי, 1 למרץ 1965