טיוטה:חירבת אל מודין את-תמד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ישנם 6 אתרים ארכאולוגיים ממזרח לים המלח שנקראים חירבת אל מודין. הפרוש בערבית הוא "חורבה של עיר קטנה". האתר הוא מבודד, קרוי על שם וואדי את-תמד, שבסמוך לו הוא נמצא. שוכן צפונית מזרחית לדיבון. החוקר האירופאי הראשון שביקר ותיעד את האתר הוא אלואיס מוסיל, שביקר באתר בתחילת המאה ה-20. נלסון גליק סקר את האתר ופרסם את ממצאיו ב שנות ה-30[1]. האתר נחפר לראשונה בשנת 1996. זהו אתר מלבני, שהוקם על משטח מלאכותי, שנבנה מקירות תמך ומולא בעפר. קירות התמך תחמו שטח של 140X80 מטר. האתר הוקף ב סוללה שנחפרה בחלק הדרומי. הסוללה הוקמה על בסיס קיר אבן, ואליה הוצמדה חלקלקה. בחלק הצפון מזרחי נמצא השער, שכולל 6 תאים, זהו שער קטן יותר מהשערים שהתגלו בגזר וחצור. יכול להיות שבסמוך לשער ישנו מפעל מים. רוב המבנים שנחשפו באתר הם ציבוריים, מקדש ליד השער ובדרום מבני עמודים. הממצאים שנאספו אופייניים לסוף תקופת ברזל 2: מאה 6 לפנה"ס.

זיהוי האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוחנן אהרוני זיהה את האתר ב שנות ה-70 עם היישוב הישראלי יהץ שמוזכר במקרא[2], חוקר המקרא האמריקאי אנדרו ג'ון דירמן קיבל זיהוי זה ב שנות ה-80[3]. ישראל פינקלשטיין גם סבור שמדובר ביהץ שלפי מצבת מישע הוקמה על ידי המלך עומרי. לדעתו הממצאים שנאספו בחפירות הם מהשלב האחרון של האתר, שהוא ה כיבוש הבבלי במאה ה-6 לפנה"ס. תיארוך פחמן-14 שנעשה לקורות עץ בשער, התקבל טווח השנים 810-755 לפנה"ס. באתר נתגלו גם שברי חרסים מתחילת ברזל 2. לכן לדעתו האתר הוקם על ידי המלך עומרי ב מאה ה-9 לפנה"ס. באתר לא זוהה הרס, ולכן פינקלשטיין סבור שמישע השתלט על האתר ללא שימוש בכוח[4].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Glueck, N. 1934. Explorations in Eastern Palestine. AASOR 14. New Haven: American Schools of Oriental Research.
  2. ^ יוחנן אהרוני, אטלס כרטא לתקופת המקרא, ירושלים: הוצאת כרטא, 1974.
  3. ^ Dearman, J. A. 1984, The Location of Jahaz, ZDPV 100: 122-126.
  4. ^ Finkelstein, I. 2013, The Forgotten Kingdom, The Archaeology and History of Northern Israel, Society of Biblical Literature, Atlanta: 97-99.

תבנית:הערת שוליים