טיוטה:יהושע נפתליזון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הרב יהושע (אוסקר) נפתליזון (ה'תרע"ו, 1916 - ה'תשנ"ו, 1996) היה רבה האשכנזי של דימונה. לפני כן כיהן כרב ברומניה.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ברומניה בשנת ה'תרע"ו לאביו הרב קלמן מאיר ואמו ריסיה בת הרב יואל טוביאס. נשא את שרה לבית רוזנברג. שימש כרב בעיירה פודול טורקולוי, ממנה גורש עם יתר היהודים לעיר טקוץ', שם כיהן כרב באחד מבתי הכנסת. באותה השנה נאסר על יהודים ללמוד בבתי הספר הציבוריים, ולכן נוסד תוכן יהודי נפרד, והרב נפתליזון לימד בו עברית ותורה, והטיף לתלמידיו השקפת עולם ציונית דתית. לאחר גמר מלחמת העולם השנייה היה פעיל בתנועה הציונית. הוא עבר לבוקרשט בשנת ה'תש"ח, ושם שימש כרב בית הכנסת על שם המלבי"ם ולימד לימודי יהדות בבתי הספר התיכוניים בהם למדו יהודים. הקים את תלמוד התורה הראשון בבוקרשט בשנת ה'תשי"א.

עלה לישראל בשנת 1964, והתיישב בדימונה. באוגוסט אותה השנה נבחר לרב בעיר, לצד הרב המכהן אברהם אלמליח[1]. תפקידו הרשמי היה רב שכונה, מורה הוראה וחסר לשכת הרבנות, אך בפועל שימש כרבה האשכנזי של העיר, וכך הוצג פעמים רבות[2]. כמו כן, היה חבר הנהלת המועצה הדתית בעיר[3]. בארץ היה חבר בחבר הרבנים שעל ידי הפועל המזרחי[4].

נפטר בשנת ה'תשנ"ו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנציקלופדיה ליהדות רומניה, חלק ב ע'מ 638–639.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הרב י. נפתליזון נבחר כרב בדימונה, הצופה, 05/08/1964.
  2. ^ למשל: שבת הארגון של בנ"ע בדימונה, הצופה 3 בינואר 1968; דימונה מלווה 6 הרןגי התאונה, מעריב, 18 בדצמבר 1966. ובמודעת ברכה זו
  3. ^ מועצה דתית חדשה בדימונה, הצופה, 24 בדצמבר 1967.
  4. ^ יצחק אלפסי, דורשי ציון בפועל, עמ' 505