טיוטה:מדיניות בחירת ביורוקרטים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה.
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה. שיחה

הצבעה - מדיניות בחירת ביורוקרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיון קודם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנוהג בוויקיפדיה הוא שביורוקרטים ממונים או כהונתם מוארכת, בהסכמת הקהילה אך בהחלטה של הביורוקרטים המכהנים. למעשה מעולם לא הוחלף ביורוקרט שלא מבחירתו החופשית. מאחר שהביורוקרטים שותפים בתפקיד ומתואמים ביניהם באופן שוטף, יש החשים חוסר נחת מכך שהם מאריכים זה את כהונתו של זה. המדיניות המוצעת מעבירה את המינוי לידי הקהילה במסגרת הליך בחירות המתקיים במועדים ידועים מראש.

סעיפי ההצבעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

א. הצבעה על שינוי המדיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדיניות מינוי וסיום הכהונה של הביורוקרטים תעודכן בהתאם להצעה הבאה:

  1. ההצבעה הראשונה לפי מדיניות זו תיפתח ביום ראשון 07.11.2021, בשעה 00:00. הבחירות הבאות יתקיימו מידי שלוש שנים, ויפתחו באותה שעה ביום ראשון הראשון בחודש נובמבר.
  2. במהלך ההצבעה יהיה ניתן להצביע בעד או נגד כל אחד מהמועמדים.
  3. ההצבעות ימשכו שבוע ויהיו פתוחות בפני כל הוויקיפדים בעלי זכות הצבעה למעט המתמודדים עצמם.
  4. בהצבעה ייבחרו שלושת המועמדים שמספר הקולות בעד מינוים, פחות מספר הקולות נגד מינוים, הוא הגדול ביותר, ובנוסף שזכו לשיעור תמיכה מינימלי של _____ אחוזים מתוך המצביעים בעלי הדעה על המועמד.
  5. אם איש לא נבחר ואין אף ביורוקרט, יהיה ניתן להקדים את הבחירות הבאות באמצעות איסוף עשרים חתימות תמיכה של ויקיפדים בעלי זכות הצבעה.
  6. המועמדים שייבחרו ימונו לביורוקרטים עד תום ההצבעה שתתקיים לאחר שלוש שנים. במועד זה יוכלו להתמודד על התפקיד מחדש.
  7. תנאי הסף להצגת מועמדות הוא היותו של המועמד מפעיל מערכת בהווה או בעבר.
  8. במקרה של תיקו בין מספר מועמדים, יועדף ביורוקרט מכהן. אם אין די בכך להשגת הכרעה, ייבחר המועמד שכיהן כמפעיל מערכת במשך יותר זמן.
  9. ההצבעות יתקיימו בדף מפעיל נולד. כשבועיים לפני ההצבעה תוצג שם הודעה על ההצבעה, עם הזמנה להצגת מועמדות עד לסגירת הרשימות, שבוע לפני פתיחת ההצבעה.
  10. השבוע שבין גמר הצגת המועמדות לפתיחת ההצבעה ייועד לדיון בהתאמת המועמדים לתפקיד, כולל באמצעות הצגת שאלות למועמדים.
  11. המועמדים רשאים לפרוש מההתמודדות בכל אחד משלביה, ואז הדיון וההצבעות עליהם יאורכבו מיידית ותוצג הודעה על כך בדף הדיון.
  12. במקרה שמינויו של ביורוקרט יסתיים מוקדם (בהתאם למדיניות הסרת הרשאות ביורוקרטים ומפעילים) וכן במקרה שאין ביורוקרטים והבחירות הוקדמו כאמור בסעיף 5, ההודעה על ההצבעה תוצג בדף מפעיל נולד בהקדם האפשרי, הצגת המועמדות תסתיים בחצות שבין שבעה לשמונה ימים לאחר מכן, ויוקצה כרגיל שבוע לדיון ושבוע להצבעה.
  13. במקרה שביורוקרט יודיע על פרישתו המוקדמת מהתפקיד במועד עתידי, הליך הבחירה יתחיל כשלושה שבועות לפני הפרישה הצפויה, כך שיסתיים במקביל אליה. לאחר תחילת ההליך הודעת הפרישה תהיה מחייבת.
  14. במקרה של בחירות מיוחדות כאמור, כהונתו של הביורוקרט שייבחר בהן תימשך עד למועד הבחירות הקבוע שיסתיימו לפחות שנתיים לאחר כניסתו לתפקיד.
  15. חריג לכלל האחרון הוא מקרה בו כל הביורוקרטים המכהנים נבחרו בהצבעה המוקדמת. במקרה זה הבחירות הבאות יתקיימו ביום ראשון הראשון בחודש נובמבר שלאחר לפחות שלוש שנים מהבחירות המוקדמות.
  16. ביורוקרט שפרש מתפקידו יוכל להישאר מפעיל מערכת אם מאז שמונה לאחרונה לביורוקרט או למפעיל מערכת טרם חלף פרק הזמן המחייב דיון מחודש בכהונת מפעילים (שלוש שנים לפי המדיניות הקיימת).
  17. יבוטל הצורך של ביורוקרטים להציג את מועמדותם מחדש בדף מפעיל נולד לאחר שלוש שנים ולזכות לתמיכה של 75% ולהסכמת הביורוקרטים. סעיף זה בלבד מבטל החלטת פרלמנט קודמת ולכן נדרש רוב של 60% לאישורו. אם המדיניות תאושר ברוב קטן יותר, אז הארכת כהונת ביורוקרט מעבר לשלוש שנים תמשיך לחייב קבלה של התמיכה הנדרשת לפי המדיניות הישנה, ובנוסף הארכתה מעבר למועד הבחירות הקבוע במדיניות זו יחייב בחירה מחדש באופן שנקבע במדיניות החדשה. בהנחה שגם מועד הבחירות הוא לאחר כשלוש שנים, יתקיים רק הליך הבחירות הרגיל, אך הביורוקרט יוכל להיבחר בו לקדנציה נוספת רק אם יזכה לשיעור תמיכה של 75%, ואם יש ביורוקרטים שאינם עומדים לבחירה מחדש, אז עליו גם לזכות להסכמתם.

אפשרות הגבלת קדנציות: ביורוקרט שהשלים שתי תקופות כהונה מלאות ורצופות או שפרש מהתפקיד במהלך כהונתו הרצופה השנייה, יהיה מנוע מלהציע את מועמדותו לתפקיד שוב במשך _____ מפרישתו. לעניין זה, פרק הזמן שבין שני סבבי בחירות המתקיימים במועדם יחשב לשלוש שנים גם אם אינו שלוש שנים בדיוק.

הוראות מעבר

  1. לעניין הגבלת קדנציות, אם יוחלט עליה, הביורוקרטים המכהנים ייראו כמי שנמצאים בכהונתם הרצופה השנייה.
  2. כל עוד מכהנים ארבעה ביורוקרטים, מספר הביורוקרטים שייבחרו יישאר ארבעה ולא שלושה.
  3. Eldad, ביקורת ובריאן שכהונתם הוארכה בפברואר 2020, יחשבו כביורוקרטים שנבחרו בבחירות מיוחדות, ויהיו פטורים מהתמודדות במועד הבחירות הראשון בנובמבר 2021, בו ייבחר לפיכך ביורוקרט אחד בלבד.
  4. כאשר אחד הביורוקרטים יסיים את תפקידו שלא באופן של החלפתו במועמד אחר, לא יערך הליך לבחירת מחליף, אלא תסתיים תקופת המעבר במהלכה מספר הביורוקרטים הוא ארבעה.
  5. אם יוחלט על הגבלת קדנציות, לא יהיה צורך בבחירות בנובמבר 2021. כהונתו של ערן תסתיים ב-19 במרץ 2021, שלוש שנים לאחר שהוארכה לאחרונה. במקרה זה בלבד ההגבלה תחייב ביורוקרט לפרוש שלא במועד הבחירות. Eldad, ביקורת ובריאן ימשיכו לכהן עד הבחירות הראשונות שיתקיימו, לפי סעיף 15 לעיל, בנובמבר 2023. הגבלת הקדנציות תמנע את התמודדותם בהן.

ההצבעה הראשונה היא בעד או נגד שינוי המדיניות בהתאם להצעה שבמסגרת. כל חלקיה עומדים להצבעה כיחידה אחת. עם זאת, ביטול הדרישה מביורוקרטים לפתוח בדף מפעיל נולד דיון למינויים מחדש (ראו סעיף 17), מבטל החלטת פרלמנט קודמת ולכן נדרש רוב של 60% לאישור הביטול, ואילו שאר חלקי ההצעה יתקבלו גם אם יזכו רק לרוב רגיל.

ב. הצבעה על שיעור תמיכה מינימלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככל שהמדיניות המוצעת בסעיף א' תאושר ברוב קולות, שיעור התמיכה המינימלי שידרש למינוי ביורוקרט (ראו סעיף 4 לעיל) יקבע לפי חציון ההצבעות בהצבעה שבסעיף ב', כאשר 0 משמעו שלצורך הבחירה לא ידרש שיעור תמיכה מינימלי מקרב המצביעים.

ג. הצבעה על תקופת צינון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככל שהמדיניות המוצעת בסעיף א' תאושר ברוב קולות, משך תקופת הצינון לאחר שתי קדנציות יקבע לפי חציון ההצבעות בהצבעה שבסעיף ג', כאשר 0 משמעו שאין הגבלת קדנציות, ואינסוף משמעו שהביורוקרט לא יוכל להתמודד לקדנציה שלישית לעולם.

הצבעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רק משתמש רשום בעל 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (עריכות דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה – אינן נספרות) ו־30 ימים של פעילות הוא בעל זכות הצבעה. כל קול שווה למשנהו, אלא אם כן ברור שמדובר בבובת קש או טרול. על מנת שההחלטה תהיה מחייבת, חייבים להצביע בה לפחות 9 ויקיפדים.

א. הצבעה על שינוי המדיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעד[עריכת קוד מקור | עריכה]

נגד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב. הצבעה על שיעור תמיכה מינימלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג. הצבעה על תקופת צינון[עריכת קוד מקור | עריכה]


חתימות אישור לנוסח הסופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

(התומכים בנוסח נא לחתום כאן בבקשה. יש לקבל חמש חתימות בכדי שניתן יהיה להצביע על המדיניות בפרלמנט. דיון נא לקיים בדף השיחה)

  1. בברכה, גנדלף - 00:35, 22/05/20
  2. הפעם האחרונה? קריצההמלך הכחולשלח לי הודעה! 09:18, 22 במאי 2020 (IDT)
  3. כדאי לתייג את החותמים הקודמים, במקרה הגעתי לכאן. אמירושיחה 10:26, 22 במאי 2020 (IDT)
  4. עמירם פאל - שיחה 23:52, 23 במאי 2020 (IDT)
  5. אביתר ג'שיחה • 08:26, 24 במאי 2020 (IDT)