טיוטה:מדלנה לאורה סירמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מדלנה לאורה סירמן (Maddalena Laura Sirmen) הייתה מלחינה, כנרית וזמרת איטלקייה. חיתה בשנים 1745 עד 1818.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדלנה לאורה לומברדיני נולדה בוונציה למשפחת אצולה מרוששת. החלה את לימודיה בגיל שבע שנים בבית המחסה של כנסית סן לזרו דאי מדיקנטי, שהיה אחד המוסדות שהעניקו חינוך מוזיקלי ליתומים בוונציה. שאפה לפתח קריירה של כנרית מקצועית, למרות שבאותה עת התחום נשלט בידי גברים בלבד. עקב רצונה היא קיבלה רשות לצאת מדי פעם מבית היתומים וללמוד כינור אצל נגן הכינור הווירטואוזי ג'וזפה טרטיני. טרטיני אף שילם מכיסו את שכר הלימוד שלה בבית היתומים.

בגיל 21 לומברדיני קיבלה מבית היתומים תואר מאסטרו, וכן קיבלה רשות לפתח קריירה מוזיקלית מחוץ לוונציה. בשנת 1767 היא נישאה לכנר הנודע לודוביקו סירמן (Ludovico Sirmen), ובאותה שנה הם החלו במסע הופעות משותף ראשון. אין מידע רב אודות היחסים בין בני הזוג, אולם נראה שבעלה תמך בקריירה של מדלנה סירמן, העריך את היצירות שחיברה והוקיר את התפתחותה כסולנית. בתוך זמן קצר נודעה מדלנה סירמן כאחת הכנרים והמלחינים הטובים והמפורסמים ביותר שהתחנכו ולימדו בבית יתומים וינציאני (בתי היתומים היו ידועים כמקור לחינוך מוזיקלי משובח).

המלחין קוירינו גספריני (Quirino Gasparini) כתב אודותיה:

"נגינתה משכה את לבותיהם של כל אנשי טורינו ... כתבתי ל[מלחין] טרנטיני בשבת ובישרתי לו את הבשורות הטובות ... שתלמידתו מבצעת את יצירותיו לכינור באופן כה מושלם ..."[1]

שמה של סירמן כמלחינה עלה אף על שמה ככנרית. בשנת 1768 סירמן ובעלה הופיעו בפריז וביצעו קונצ'רטו כפול לשני כינורות שהם הלחינו. העיתון מרקור דה פרנס (Mercure de France) תיאר את נגינתם של בני הזוג "בצבעים זוהרים"[2].

בשנת 1771 היא ביצעה לראשונה קונצ'רטו לכינור שהלחינה בלונדון והיצירה זכתה לשבחים מפליגים. יצירתה שילבה וירטואוזיות וברק של תקופת הברוק יחד עם איפוק של התקופה הקלאסית המוקדמת. בשנת 1772 היא ביקרה בלונדון פעם נוספת, והופיעה כזמרת.

בשנותיה האחרונות הקריירה שלה דעכה. עם זאת היא זכורה כמלחינה חדשנית ודינמית, וכנגנית מבריקה של המוזיקה הקלאסית באירופה של המאה ה־18[3].

יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שש טריו סונטות לשני כינורות וצ'לו אובילגטו

שש רביעיות לשני כינורות, ויולה (אלט) וצ'לו (בס)

ששה דואטים לשני כינורות, מוקדשים לדוכס גלוסטר (Duke of Gloucester)

ששה קונצ'רטים לכינור בליווי אבוב, שתי קרנות ומיתרים

שש סונטות לשני כינורות

ששה קונצ'רטים בעיבוד לצ'מבלו (בעיבוד ג'ורדני)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pendle, 114
  2. ^ Blom, Vol. VII, 821
  3. ^ Simon McVeigh. Italian Violinists in Eighteenth-Century London: The Eighteenth-Century Diaspora of Italian Music and Musicians, ed. Reinhard Strohm, Turnhout, 2001, pp.139-176