טיוטה:מרדכי חליוה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*מרדכי חליוה* - *הרב מרדכי חליבה (נולד 1943 - תש"ג) הינו מרביץ תורה, ומקים מוסדות תורה בבאר שבע, ועוד.*


ילדותו ונערותו:[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב מרדכי חליוה נולד בשנת 1943 - תש"ג בעיר מראקש שבמרוקו לאביו הרב משה ולאמו מרת חנה חליוה, אביו שימש בקודש כחזן בבית הכנסת ב"מלאח" במראקש. בילדותו עלה עם משפחתו לישראל, משפחתו הייתה ממקימי העיר שדרות, שם גם הקים אביו הרב משה את בית הכנסת "ישמח משה" על שם ראש המשפחה הצדיק המפורסם המקובל רבי משה חליוה זצ"ל בעל הספר "פני חמה" על התורה. בנערותו התחנך הרב מרדכי חליוה בישיבת בית יוסף נוברדוק בתל אביב, לאחר מכן למד בישיבת הדגל הליטאית "חברון" בירושלים. וכן בישיבת לומז'א בפתח תקוה.

ר"מ בישיבת אהל שלמה – בני עקיבא:[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד קודם נישואיו (בשנת 1967) נבחר לשמש כר"מ (- ראש מתיבתא) בישיבת אהל שלמה – בני עקיבא בבאר שבע, בעקבות כך עבר להתגורר בעיר באר שבע בשכונה ד' בדירת הישיבה. זמן קצר לאחר מכן התחתן עם שושנה לבית גוזלן, חתונתם התקיימה בחדר האוכל של הישיבה, בהשתתפות משפחה מצומצמת ותלמידי הישיבה (תלמידי השנים הראשונות היו בני גילו של הרב ממש). אשתו עומדת כל השנים לצידו של הרב ושותפה מלאה בכל מפעליו. הרב כיהן כר"מ בישיבה ובמכינה התיכונית החל משנת 1966 ועד לפרישתו לגמלאות, והעמיד בה אלפי תלמידים שהתקבצו לישיבה מכל רחבי הארץ, שמו הטוב נישא בפיהם גם שנים רבות אחר כך, תוך שכולם מציינים את שיעוריו של הרב לשבח, בעיקר בבהירות ועומק מחשבתי, וכושר הסברה יוצא דופן.

פעילות בקרב הגיל הרך והקמת ארגון "אור לנוער":[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנותיו הראשונות בעיר, היה מרבה למסור שיעורים משלימים לילדים בשעות אחה"צ, בתנ"ך, פרשת שבוע, משניות, ובהכנת ילדים לחגיגת ה"בר מצוה". עם השנים התמסדה והתרחבה פעילות זו ע"י הקמת ארגון "אור לנוער", שפעל בקרב ילדי באר שבע והסביבה.

רב קהילה בארגנטינה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת ??? נקרא ע"י הסוכנות היהודית בשיתוף הקהילה היהודית הספרדית בבונוס איירס בארגנטינה לבוא לשמש כרב בקהילה, ולכהן כראש ישיבה בישיבה חדשה שהוקמה אז. הרב נענה לבקשתם וירד לארגנטינה עם כל משפחתו, כהונה זו התארכה לכחמש שנים, בסיומם שב הרב לבאר שבע, והמשיך בכהונתו בישיבת אהל שלמה – בני עקיבא.

הקמת סמינר בית יעקב לבנות בגיל תיכון:[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני כ-20 שנה לא היה בבאר שבע מוסד לימודים על יסודי המתאים לאורח החיים החרדי, הרב שנחשף אז לעומק הבעיה, יזם את הקמת "סמינר בית יעקב החדש" - סמינר ראשון לתלמידות חרדיות בגיל תיכון באזור באר שבע, הפועל מאז ועד היום ומקבץ אליו מאות תלמידות מבאר שבע והסביבה. תיכון זה מתנהל מיום הקמתו ועד היום על ידי הרב חליוה. במסגרת זו מוסר הרב שיעורים רבים בהלכה ומחשבת ישראל, ומרבה לחנך את התלמידות למוסר, ערכים, ודרך ארץ.

הקימת בית ספר חינוך מיוחד לבנות דתיות:[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות צורך במסגרת חינוכית לבנות מתקשות, הקים הרב אגף חינוך מיוחד, לתלמידות דתיות המתקשות בלימודים במסגרת לימודים רגילה.

הקימת כולל אברכים ללימודי הוראה ודיינות:[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב גם הקים כולל אברכים ללימודי הוראה דיינות, הרב עמד בראשות הכולל בשנות הקמתו, מסר בו שיעורים, והתווה את דרך הלימוד. כמו כן היה הרב אחראי לגיוס משאבים כלכליים. הכולל פעיל עד היום והוא ייחודי מסוגו בכך שלומדים בו תלמידי חכמים מהמגזר הדתי לאומי בצוותא חדא עם תלמידי חכמים מהמגזר החרדי, ניתן לראות בו בחוש את אמרת חכמים "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. כמו כן מקיים הכולל פעילויות משותפות עם ישיבת אהל שלמה - בני עקיבא, להעמקת ערכי היהדות בקרב בני נוער.

קהילת שערי אדגר – רמות:[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם השנים התרחבה העיר באר שבע ונוספו בה שכונות רבות, לפני מספר שנים העתיק הרב את מקום מגוריו לשכונת רמות, והיה ממיסדי קהילת "היכל רמות – שערי אדגר", כיום מתנוסס לתפארה בית הכנסת של הקהילה, והרב עודנו מעמודי התווך שלה. הרב מוסר בה שיעורי תורה יום יום, וכן דרשות בשבתות וחגים, כמו כן הרב משמש כשליח ציבור בחלק מתפילות הימים הנוראים.

שיעורי תורה למבוגרים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך כל השנים לצד תפקידיו הרשמיים מוסר הרב שיעורים בכל מקצועות התורה, בתלמוד בבלי, הלכה, פרשת שבוע, דרשות, ושאר ענייני דיומא, שיעורים אלו פתוחים לכל שכבות האוכלוסיה בכל הגילאים. שיעורים אלו החלו עם הגעתו לבאר שבע, ונמשכים כבר למעלה מארבעים שנה!!!

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב נשוי לשושנה, ולהם חמישה ילדים, כולם ילידי באר שבע : אריאל, אברהם, משה, מירה, ויונתן. הרב ורעייתו גם סבא וסבתא לעשרות נכדים ונינים


לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר באר התלמוד

רבני באר שבע ומוליכי דרכה - יצחק שתיל

כנפי רוח גליון 11