טיוטה:נערי הכרך (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נערי הכרך הוא סרט התבגרות דרמטי אמריקאי משנת 1983 בבימויו של פרנסיס פורד קופולה. הסרט הוא עיבוד לרומן באותו שם משנת 1967 מאת ס"א הינטון ויצא לאקרנים ב-25 במרץ 1983 בארצות הברית.

הסרט נודע בזכות מספר שחקנים שהתגלו בו או כאלה שהפכו לכוכבים בזכותו, ביניהם רוב לואו, אמיליו אסטבז, מאט דילון, טום קרוז, פטריק סווייזי, ראלף מאצ'יו ודיאן ליין. דילון כיכב בשני סרטים נוספים המבוססים על רומנים של הינטון: טקס (1982) עם אסטבז, וראסטי ג'יימס של קופולה (1983) עם דיאן ליין.

הסרט זכה בעיקר לביקורות חיוביות, במיוחד על המשחק. הסרט הצליח בקופות והכניס 33.7 מיליון דולר, מעט יותר מפי 3 מתקציבו. במהלך השנים, זכה הסרט למעמד של סרט פולחן.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לשחקנים לעיל, ניקולס קייג', פלי ומלאני גריפית מופיעים בסרט בתפקידי קמע.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרנית מבית ספר יסודי בפרזנו, קליפורניה, המליצה לקופולה על עיבוד הספר נרדפי החוק.[1] [2]

למכתב צורפו כ-15 עמודים של חתימות ילדים מבית-הספר. קופולה התרגש כל-כך מהמכתב עד שהחליט לקרוא את הספר ולעבד אותו לסרט. היחסים בין נערי גריזר החזירו אותו לצעירותו, לתקופה שבה עסק כמטפל בדרמה בילדים במחנות קיץ.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכמה מהשחקנים הייתה זו הופעת הבכורה, אלה מביניהם שכבר היו שחקנים, הפכו לכוכבים בזכות הסרט, ובהם מאט דילון, פטריק סווייזי, ראלף מאצ'יו, רוב לואו, אמיליו אסטבז וטום קרוז. גם מיקי רורק ודניס קווייד עשו אודישן לתפקידים אך לא לוהקו. פטריק סווייזי לוהק על סמך הופעתו בסרט סקייטטאון, ארצות הברית (1979).

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו המקורי של הסרט היה שעתיים ו-13 דקות. אנשי אולפני האחים וורנר הרגישו שהסרט ארוך מדי וכתוצאה מכך, קופולה ערך אותו ל-91 דקות בלבד.

הסרט צולם און-לוקיישן בטולסה, אוקלהומה. הצילומים התרחשו מ-29 במרץ עד 15 במאי 1982. השאיפה של קופולה לריאליזם כמעט הובילה לאסון במהלך סצנה של שריפת כנסייה, כשפועלי הסט איבדו שליטה על האש, ורק גשם שירד במקרה כיבה אותה לבסוף.

מחברת הרומן, ס"א הינטון, הייתה מעורבת ביצירת הסרט, כשהיא וקופולה כתבו יחד את התסריט. הינטון אף הופיעה כאחות בסוף הסרט. מאוחר יותר היא גם סיפרה ששימשה כאם רוחנית לרבים מהשחקנים הצעירים. 

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב Rotten Tomatoes הסרט מדורג עם ציון ממוצע של 6.2/10, שם נכתב "הסדקים ממשיכים להופיע בסגנון הבימוי של קופולה, אבל נערי הכרך נותר עיבוד סוער, מוזר ומהנה לרומן הקלאסי". רוג'ר אברט העניק לסרט שניים וחצי כוכבים מתוך ארבעה, תוך שהוא מצטט בעיות בחזון של קופולה, "הדמויות מתגלגלות כמו תמונות, ממוסגרות ותלויות על המסך".

מלהקות הסרט, ג'נט הירשנסון וג'יין ג'נקינס, כתבו כי התיאור הריאליסטי של הסרט של בני נוער בסיכון "יצר סוג חדש של קולנוע, שמביא מבט ריאליסטי יותר על האופן שבו צעירים משולי החברה מדברים, פועלים וחווים את העולם".

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נערי הכרך היה מועמד לארבעה פרסי אמן צעיר, שמוענקים מדי שנה על ידי קרן האמן הצעיר. סי תומאס האוול זכה בפרס "שחקן הקולנוע הצעיר הטוב ביותר בסרט עלילתי". דיאן ליין הייתה מועמדת ל"שחקנית המשנה הצעירה הטובה ביותר בסרט קולנוע". קופולה היה מועמד לפרס הבימוי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי במוסקבה.

הוצאה מחודשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בספטמבר 2005, קופולה הוציא מחדש את הסרט ב-DVD, כולל 22 דקות של קטעים נוספים ומוזיקה חדשה, כדיסק כפול בשם The Outsiders: The Complete Novel . קופולה הכניס מחדש כמה סצנות שנמחקו כדי להפוך את הסרט לנאמן יותר לספר.

אביו של קופולה, כרמיין קופולה, כתב קטע מוזיקלי לפסקול המקורי של הסרט שהיה רומנטי ומלודרמטי. קופולה הבן לא אהב את התוצאה, ולא היה מוכן לומר את זה לאביו. כשיצאה המהודרה המחודשת, אביו של קופולה כבר לא היה בחיים, מה שאיפשר לקופולה לאזן בין המוזיקה של אביו לבין מוזיקה פופולרית משנות ה-60, כמו גם מוזיקה מקורית שהולחנה לסרט על ידי מייקל זייפרט ודייב פאדרוט.

סדרת טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרת טלוויזיה המבוססת על דמויות הרומן והסרט שודרה ב-1990 ומתרחשת מיד לאחר סיומו. הדמויות גולמו על ידי שחקנים אחרים מאלה שבסרט, והסדרה נגנזה אחרי עונה אחת.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


  1. ^ King, Susan (23 במרץ 2018). "'The Outsiders' Stays Gold at 35: Inside Coppola's Crafty Methods and Stars' Crazy Pranks". Variety. אורכב מ-המקור ב-28 בספטמבר 2019. נבדק ב-9 בנובמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Letters of Note". Letters of Note. אורכב מ-המקור ב-8 במרץ 2013. נבדק ב-6 במרץ 2013. {{cite web}}: (עזרה)