לדלג לתוכן

טיוטה:צבי פוטרסמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צבי פוטרסמן
לידה 1905
לודז', פולין
פטירה נובמבר 1986 (בגיל 81 בערך)
ישראל
ידוע בשל מקים תשתית הטלפונים של פתח תקווה
צבי פוטרסמן (עומד בחזית), בסיור עם מחלקת הקשר של ההגנה

צבי פוטרסמן (1905נובמבר 1986) היה מקים תשתית הטלפונים של העיר פתח תקווה, פעיל בארגון ההגנה ומדמויות המפתח בעיר פתח תקווה בתקופת המאורעות ובמהלך השנים שלפני קום המדינה.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוטרסמן נולד בשנת 1905 בעיר לודז' שבפולין. בשנת 1924 עלה לישראל לבדו, בהשאירו את כל משפחתו בפולין, מטעמים חלוציים-ציוניים. בשנת 1929 נישא לשרה מבית גולדמן, אשר עלתה מגרמניה בשנת 1925. פוטרסמן דאג לשמור על קשר עם משפחתו שנשארה בפולין, ולאחר שנישא נסע יחד עם אשתו ובתו לביקור בפולין, על מנת לשכנע את בני משפחתו לעלות לארץ. שכנועיו לא צלחו, ומספר שנים מאוחר יותר פרצה מלחמת העולם השנייה וכל בני משפחתו הקרובה נספו בשואה.

תרומתו בתחום תשתית הטלפונים והביטחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנותיו הראשונות בארץ עסק בסלילת כבישים בתל אביב, ולאחר מכן עבד בשירות הדואר של המנדט הבריטי בארץ ישראל (Palestine Post Telegraph and Telephone), כאחראי על אזור פתח תקווה. פוטרסמן היה הראשון שעסק בתחום זה באזור פתח תקווה, ועד לשנת 1947 היה האחראי היחיד לנושא. במסגרת עיסוקו זה, עסק בהקמת ובתחזוקת תשתית הטלפונים המקומית והאזורית. בשנים 19361948 היה פעיל בשורות "ההגנה", כקצין קשר, ופעל רבות להקמת התשתית הטלפונית של הארגון. כמו כן, עסק בהעברת מידע וציוד מהבריטים לאנשי ההגנה, לעיתים תוך סיכון חיים. בשנת 1948, עם סיומו של המנדט הבריטי בארץ ישראל והקמת המדינה, המשיך פוטרסמן את עיסוקו בתחום הטלפונים, כמנהל אזור פתח תקווה ב"דואר הנדסה" - מחלקת הטלפונים של משרד הדואר. כמו כן, המשיך לסייע לכוחות הביטחון, בין היתר בהקמת תשתית הטלפונים של גדוד 145 ובהדרכה.

פוטרסמן פרש לגמלאות ממשרד הדואר (שהפך לימים ל"משרד התקשורת") בשנת 1971, ונפטר בישראל בנובמבר[1] 1986. פוטרסמן הותיר אחריו שלוש בנות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]