טיוטה:קאטה טר הורסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קָטֶה טֶר הוֹרְסְט (הולנדית: Kate ter Horst) הייתה תושבת הכפר אוסטרבק (אנ') שבהולנד, שטיפלה בביתה בחיילים בריטים פצועים במהלך הקרב על ארנם במבצע מרקט גרדן. בעקבות זאת זכתה בתואר חברה במסדר האימפריה הבריטית. בפי מטופליה נקראה 'המלאך מארנם'.

במבצע מרקט נחתה האוגדה המוטסת ה־1 הבריטית ממערב לארנם על מנת להשתלט על העיר וסביבתה ובעיקר על שני הגשרים העוברים בה על הריין ולהחזיק בהם עד להגעת גיס ל' מדרום. בפועל הצליח רק גדוד מתוגבר להגיע אל הגשר, שם החזיק מעמד במשך ארבעה ימים מול כוחות עדיפים עד שנכנע, ושאר האוגדה נדחקה למתחם הגנתי סביב הכפר אוסטרבק, שם הדפה את כוחות הוורמאכט והוואפן־ס"ס במשך שמונה ימים עד ששרידיה הוברחו בחזרה מעבר לריין בעזרת גיס ל' שהגיע באיחור רב.

עם נחיתת הבריטים, התבקשה רשותה של טר הורסט להקים תחנת חבישה חטיבתית בביתה. במהלך שמונת ימי הלחימה, אף כשביתה היה למטרה להפגזות, טיפלה טר הורסט בכ־250 צנחנים בריטים פצועים ועודדה את רוחם, קראה בתנ"ך באוזני גוססים וסייעה למצוא מים, שהיו במשורה.

בסרט 'להם התהילה' שיחקה טר הורסט בתפקיד עצמה, וכן הקריאה את שורות הפתיחה בסרט 'גשר אחד רחוק מדי', בו גילמה את דמותה ליב אולמן.

בפברואר 1992 נהרגה טר הורסט בתאונת דרכים.