טימותי ריי בראון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טימותי ריי בראון
Timothy Ray Brown
לידה 11 במרץ 1966
סיאטל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 בספטמבר 2020 (בגיל 54)
פאלם ספרינגס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ברלין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טימותי ריי בראוןאנגלית: Timothy Ray Brown;‏11 במרץ 196629 בספטמבר 2020) היה אזרח אמריקאי, שנחשב לאדם הראשון שהחלים מאיידס/HIV. בראון אובחן כנשא HIV בשנת 1995 בעודו סטודנט בברלין ועל כן כונה בעולם הרפואה "החולה מברלין"[1].

תיאור החלמתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007, בראון שהיה נשא HIV, עבר תהליך של השתלת מח עצם כטיפול ללוקמיה. מבין 60 תורמים פוטנציאליים הרופאים בחרו בתורם אחד בעל מוטציה גנטית בפרוטאין CCR5. שינוי גנטי זה העניק לתורם עמידות טבעית בפני נגיף האיידס, שכן הנגיף אינו יכול להיקשר לתאי מערכת החיסון שלו ולשכפל את עצמו. בערך ל-1% מאוכלוסיית אירופה יש את העמידות הזאת לאיידס, אך האחוז הוא נמוך משמעותית באוכלוסיות אחרות. השתלת מח העצם נעשתה בשנית לאחר שנה בה הלוקמיה של בראון החריפה. לאחר שלוש שנים מאז השתלת מח העצם בפעם הראשונה, ועל אף שבראון לא קיבל קוקטייל נגד HIV, לא אותר בדמו או בתאים אחרים בגופו HIV. נוגדנים ל-HIV בדמו של בראון גם הם פחתו באופן ניכר, אישוש נוסף שהנגיף כבר לא היה בגופו. רופאים שחקרו את המקרה טוענים כי מדובר במקרה חריג בספרות הרפואית, וכי השתלת מח עצם דומה לא תהווה תרופה לאיידס[2].

בראון, "החולה מברלין", סבל ממחלת השתל נגד המאכסן וממחלה המדללת את החומר הלבן בתאי המוח (Leukoencephalopathy), שתיהן כסיבוכים של השתלת איברים. כלומר, ההליך הרפואי שבראון עבר לא מתאים לנשאי HIV אחרים, גם אם יימצאו תורמים בעלי מוטציה גנטית ב-CCR5. ישנם חוקרים הסוברים כי דווקא 'מחלת השתל נגד המאכסן' היא התהליך שגרם לגופו להכחיד את נגיף הכשל החיסוני בגופו ולא השתלת מח העצם[3].

נכון לשנת 2020, שישה אנשים נוספים החלימו מנגיף האיידס לאחר שלקו במחלת השתל נגד המאכסן. רק אחד מהם קיבל השתלת מח עצם בעלת פגם בפרוטאין CCR5, כך שעולה בבירור שמחלת השתל נגד המאכסן היא זו שמביסה את נגיף האיידס.

ביולי 2012 בראון הכריז על הקמת קרן שתוקדש למלחמה ב-HIV ובאיידס.

בראון נפטר ב-29 בספטמבר 2020 מהישנות מחלת הלוקמיה[4].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ADULT Stem Cell Transplant Cures HIV-Positive Man, Say Docs - Fox Nat…, archive.is, ‏2015-01-21
  2. ^ Is Anyone Immune to HIV?, www.hivplusmag.com, ‏2016-03-23 (באנגלית)
  3. ^ "Meet the man who was cured of HIV". נבדק ב-2020-10-01. (דרושה הרשמה לקריאת הכתבה)
  4. ^ האיש שניצח את האיידס מת מסרטן, באתר וואלה!‏, 30 בספטמבר 2020