טריאנגולציה (שחמט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טְרִיאַנְגּוּלַצְיָהאנגלית: Triangulation) או תלת-עיקוף היא טכניקה במשחק השחמט שמיועדת להציב את היריב בעמדת כפאי (עמדה בה ההכרח לנוע גורם נזק).

השימוש בטריאנגולציה חשוב במיוחד במשחק הסיום כאשר רק מלכים ורגלים מוצבים על הלוח, ובה מלך אחד יכול לתמרן על שלוש משבצות סמוכות בצורת משולש, ולשמר את העמדה המקורית, בעוד למלך היריב יש רק שתי משבצות כאלו. לפיכך, אם המלך מבצע טריאנגולציה באמצעות שימוש בשלושה מסעים, כדי לחזור למשבצת המקורית שלו, (כך שהוא למעשה "מקיף" את המשבצת), ומלך היריב לא יכול לעשות אותו הדבר, הוא איבד טמפו קריטי וחזר לעמדה המקורית אלא שהפעם תורו לנוע, כך שהוא בעמדת כפאי. בטריאנגולציה נעשה שימושי במשחקי סיום אחרים ואף במציעות שונות.

דוגמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

8
7 רגלי שחור מלך שחור
6 רגלי לבן
5 רגלי לבן מלך לבן
4
3
2
1
א ב ג ד ה ו ז ח

תור הלבן לנוע. הלבן מעדיף שיהיה תורו של השחור לנוע בעמדה הזו, לכן הוא מבצע טריאנגולציה. הנקודות מסמנות את משבצות הטריאנגולציה בעבור המלך הלבן. נתייחס לעמדה שבאיור. כאן, לשחור יש את האופוזיציה, והוא מונע מהמלך הלבן את הגישה למשבצות הנחוצות לקידום הרגלים שלו. אף על פי כן, אם ללבן הייתה האופוזיציה (כלומר אם תור השחור לנוע בעמדה הזו), המלך השחור יורחק מ-d7 ולכן יאפשר למלך הלבן להתקדם. המלך השחור חייב להישאר קרוב לאיפה שהוא - הוא חייב למנוע מהרגלי שבטור c להתקדם והוא חייב להימנע מלהיגרר לשפת הלוח. המשבצות d5 ו-d7 הן המשבצות עליהן נמצאים המלכים. כאשר המלך הלבן ב-d5, מלך השחור להיות ב-d7, עם תור הלבן לנוע כדי למנוע את התקדמות המלך הלבן. ללבן יש משולש של משבצות זמינות: d5, e5 ו-d4. הלבן יכול לנצח באמצעות התמרון הבא:

1. Ke5
1.Kc6
2. Kd4 Kd7
3. Kd5

כעת הטריאנגולציה הושלמה והשחור בעמדת כפאי. מכאן המסעים הבאים מובילים לניצחון הלבן:

3. ... Kc8
4. Ke6! (אופוזיציה אלכסונית) Kd8
5. Kd6 (אופוזיציה אנכית) Kc8
6. Ke7 Kb8
7. Kd7 Ka8
8. c6

והלבן מנצח.

טריאנגולציה עם כלי שחמט אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במונח טריאנגולציה נעשה שימוש כדי לתאר את מכלול הטקטיקות בה שחקן אחד מנצל את חופש התמרון שלו בהשוואה ליריבו כדי להציב את יריבו בעמדת כפאי. להלן מובאת דוגמה נוספת לטריאנגולציה, הפעם עם צריח.

דוגמה עם צריח[עריכת קוד מקור | עריכה]

8 מלך לבן
7 רגלי לבן מלך שחור
6 צריח לבן
5
4 צריח שחור רגלי שחור
3
2
1
א ב ג ד ה ו ז ח

במשחק שנערך בין אלוף העולם העתידי וסלין טופאלוב ואלוף העולם לשעבר אנטולי קרפוב, הלבן מבצע טריאנגולציה עם הצריח שלו כדי להציב את השחור בעמדת כפאי:

1. Rh7+!? Kd8
2. Rh8+ Kd7
3. Rh6

בחזרה לעמדה המקורית וכעת השחור בכפאי. המשחק נמשך:

3... Kd8
4. Rh7 (כפאי בשנית)
4... Rb4
5. Ka7 Ra4+
6. Kb6 1-0.

לאחר המסע האחרון השחור נכנע שכן הצריח הלבן מגן על הרגלי הלבן. ניתן לבדוק את כל ההסתעפויות ולהבחין שבכל מקרה השחור יהיה חייב לאבד את הצריח שלו, שכן אם הלבן מקדם את הרגלי שלו והשחור לוקח עם הצריח אז הלבן מבצע שח על המלך השחור עם הצריח שלו ולוקח את הצריח שמאחוריו (המלך השחור לא יכול להגן על הצריח השחור שכן הלבן מראש הציב את המלך שלו במיקום שימנע יכולת של המלך השחור להגן על הצריח שלו), מה שמבטיח לו את הניצחון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]