יום הזיכרון לרוסים שביצעו את חובתם מחוץ לגבולות המולדת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יום הזיכרון לרוסים שביצעו את חובתם מחוץ לגבולות המולדת
День памяти о россиянах, исполнявших служебный долг за пределами Отечества
שמות נוספים יום הלוחם הבינלאומי
מדינה אוקראינה, רוסיה, בלארוס עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג יום זכרון
סיבה סיום מלחמת אפגניסטן
מועד
תאריך 15 בפברואר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יום הזיכרון לרוסים שביצעו את חובתם מחוץ לגבולות המולדת (День памяти о россиянах, исполнявших служебный долг за пределами Отечества) הוא תאריך זיכרון רשמי בפדרציה הרוסית, שנועד לכבד את זכרם של חיילים בינלאומיים שביצעו שירות צבאי מחוץ לגבולות מולדתם ונפלו. נחגג מדי שנה ב-15 בפברואר[1][2].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועד ל"יום הזיכרון לרוסים שביצעו את חובתם מחוץ לגבולות המולדת" לא נבחר במקרה. ביום זה, 15 בפברואר 1989, עזב הטור האחרון של הכוחות הסובייטים את אפגניסטן. ביום זה, חצה את הגשר סגן אלוף בוריס וסבולודוביץ' גרומוב, כשקפץ מנגמ"ש וסימל שהוא היה האחרון שחצה את נהר הגבול אמו דריה (תרמז), אך במציאות, משמר הגבול וכוחות מיוחדים היו האחרונים שעזבו את אפגניסטן. נסיגת הכוחות הושלמה בפועל רק באחר הצהריים של ה-15 בפברואר[3][4][5]. אירוע זה סימן את סיום המלחמה האפגנית עבור ברית המועצות, שנמשכה כמעט עשר שנים וגבתה את חייהם של יותר מ-15 אלף סובייטים.

בשנת 2010 "יום הזיכרון ללוחמים-בינלאומיים" זכה למעמד רשמי (יום דומה מצוין גם באוקראינה). החוק הפדרלי "אודות ימי תהילה צבאית ותאריכי זיכרון של רוסיה" הסדיר את יום זה כיום זיכרון, לצד תאריכים אחרים כמו יום הזיכרון והאבל. בהתאם לנספח לחוק הפדרלי מיום 12.01.1995 "אודות ותיקים", אנשי צבא סובייטים ורוסיים השתתפו ב-47 סכסוכים זרים ב-22 מדינות משנת 1936 עד 2008 (לא כולל המלחמה הפטריוטית הגדולה, כמו גם בפעולות צבאיות, שהתנהלו באופן בלעדי או בעיקר בשטח רוסיה הסובייטית, בברית המועצות ובפדרציה הרוסית).

חגים קשורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלארוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאריך הזיכרון המפורסם באותו יום, 15 בפברואר, מצוין בבלארוס, שם מתגוררים 24.6 אלף ותיקי מלחמה שלחמו במדינות אחרות (נכון לנתונים מ-1 בינואר 2017)[6].

אוקראינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי צו נשיא אוקראינה ליאוניד קוצ'מה מיום 11 בפברואר 2004, אוקראינה מציינת מדי שנה ב-15 בפברואר את "יום הכבוד למשתתפי פעולות האיבה במדינות אחרות". במלחמת אפגניסטן מתו כ-2,500 אנשי צבא שגויסו משטח אוקראינה הסובייטית[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]