אמו דריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמו דריה
Amyderýa
הדלתה של אמו-דריה
הדלתה של אמו-דריה
מידע כללי
אורך 2,400 ק"מ
ספיקה ממוצעת 2,525 מ"ק לשנייה
אגן ניקוז 534,739 קמ"ר
מוצא הרי פמיר
גובה מוצא הנהר 4,525 מטרים
יובלים Kunduz River, נהר זרבשן, Khulm River, Vakhsh River, Sherabad River, Kofarnihon River, Surxondaryo, Panj River עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך ימת אראל
מדינות באגן הניקוז טורקמניסטן, אפגניסטן, אוזבקיסטן וטג'יקיסטן
אגן הניקוז של נהר אמו-דריה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמו דריה (טורקמנית: Amyderýa; יוונית עתיקה: Ὦξος (אוקסוס); ערבית: جيحون (ג'יחון); אינדו-אירופאית: Vaksu) הוא נהר במרכז אסיה ששמש בימי קדם כגבול בין סוגדיאנה לבאקטריה. הנהר נשפך בדלתה לימת אראל והוא מתהווה מחיבורם של נהרות הפאנג' והוואחש. בימי קדם כונה בערבית בשם ג'יחון, על שם הגיחון, אחד מארבעת נהרות גן העדן. מוכר לעיתים בשמו הלטיני, נהר האוקסוס.

אורכו של הנהר כ-2,400 ק"מ, והוא מנקז אזור של 534,739 קמ"ר. האמו דריה מקבל את מימיו מהפשרת שלגים וקרחונים בהרי פמיר. ספיקתו השנתית הממוצעת היא כ-90 מיליארד קוב מים והוא ניתן לשייט לאורך כ-1,450 ק"מ. בתקופות שונות בהיסטוריה היו לנהר שני ניקוזים, אחד לימת אראל, והשני לים הכספי באמצעות הזרוע המערבית שלו - נהר אוזבוי הקדום (שלא קיים עוד). עד המאה ה-16 נוקזה רוב הזרימה בנהר לים הכספי, מאז הוא נשפך אל ימת אראל בלבד, אך ניתן להבחין בערוצו היבש לים הכספי. בשנת 1878, בשעת שיטפון הגיע שוב הנהר לים הכספי, דבר שעורר את האפשרות ליצור תעלה קבועה שתחבר את ימת אראל לים הכספי[1].

הפאנג', אחד מיובלי הנהר מהווה את הגבול בין אפגניסטן, אוזבקיסטן וטג'יקיסטן. יובל חשוב אחר הוא נהר פמיר שמתחיל את מהלכו בהרי פמיר, חלק משרשרת הרי ההינדו-כוש. בהתקרבו לימת אראל, יוצר האמו דריה דלתה גדולה. למן שנות ה-50 של המאה ה-20, ניצול מוגזם של מימיו להשקיית שדות הכותנה של ברית המועצות הביא לירידה דרסטית במפלס המים של ימת אראל, ולהתייבשותו של חלק הארי שלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמו דריה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא נהרות ונחלים ובנושא גאוגרפיה של אסיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.