יום מגיני אוקראינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יום מגיני אוקראינה
מדינה אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג חג ציבורי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יום מגיני אוקראינהאוקראינית: День захи́сника́ Украї́ни) הוא יום זיכרון לאומי המצוין באוקראינה מדי שנה ב-1 באוקטובר. בשנים 2015–2022 הוא צוין ב־ב-14 באוקטובר. ביום זה מודים בני העם האוקראיני ללוחמי צבא אוקראינה המגינים על מולדתם ולחיילים משוחררים, וזוכרים את הנופלים מקרב חיילי הצבא במערכות העם.[1][2][3]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 באוקטובר 2014 נחתם צו נשיאותי על ידי נשיא אוקראינה החמישי פטרו פורושנקו, המכריז על חג לאומי בשם "יום מגיני אוקראינה" (באוקראינית: День захи́сника́ Украї́ни) בעקבות הסכסוך האוקראיני-רוסי (שהחל ב-20 בפברואר אותה שנה, 8 שנים ו-4 ימים טרם הפלישה הרוסית לאוקראינה) וכחלק מתהליך הדה-קומוניזציה של אוקראינה (בעקבות מהפכת הכבוד (אנ') שהתחוללה באוקראינה שבוע טרם פרוץ המלחמה).[4] בדברי ההסבר לצו כתב פורושנקו כי מטרתו של החג היא, בין היתר, "להנציח את האומץ והגבורה של מגיני עצמאותה ושלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה", כמו גם את "המסורות הצבאיות והניצחונות של בני העם האוקראיני", וכן "לקדם את הרוח הפטריוטית ולתמוך ביוזמה ציבורית".

הלכה למעשה, יום מגיני אוקראינה החליף את יום מגיני המולדת (אנ'), חג לאומי שמקורו בשורשיה הסובייטים של אוקראינה תחת הכיבוש הסובייטי, מדינה שהתקיימה בין 1922 עד הכרזת העצמאות האוקראינית (אנ') ב-24 באוגוסט 1991. ב-24 באוגוסט 2014 (יום העצמאות האוקראיני (אנ')) הכריז הנשיא פורושנקו כי אוקראינה לא תמשיך לציין את מועדי החגים הלאומיים הנהוגים ברוסיה, וכי היא תציין "רק את מועדי החגים של אוקראינה, ולא של אף אחד אחר".

ב-14 ביולי 2021 החליטה המועצה העליונה של אוקראינה (הפרלמנט) לשנות את שמו הרשמי של החג ל"יום מגיני ומגינות אוקראינה" (באוקראינית: День захи́сникі́в і захи́сни́ць Украї́ни), כדי להכליל ביום זה את כל המערך הלוחם בצבאות אוקראינה, מאחר שבאוקראינית, בדומה לעברית, קיים הבדל דקדוקי בשמות העצם בין זכר (захисників) לנקבה (захисниць).

בחירת התאריך[עריכת קוד מקור | עריכה]

התאריך 14 באוקטובר נבחר בהמלצת יושב ראש המכון האוקראיני לזיכרון לאומי (אנ'), וולודימיר ויאטרוביץ' (Володи́мир В'ятро́вич), בעקבות היותו יום חג (לפי הלוח היוליאני) בכנסייה האורתודוקסית לזכר מרים, אם ישו. החג נחגג על ידי האוקראינים מאז המאה ה-12,[5] ובייחוד על ידי הקוזאקים באוקראינה, שזיהו את מרים כפטרוניתם, ויום זה הוא יום חגם הלאומי.

במהלך מלחמת העצמאות של אוקראינה (1917-1920) נעשה שימוש בחג על ידי צבא העם האוקראיני (אנ').

תאריכים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד 14 באוקטובר מציין את יום מגיני אוקראינה, קיימים מספר תאריכים נוספים בלוח השנה עבור יחידות צבא מסוימות, ובהם:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יום מגיני אוקראינה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Parliament changes dates of Christmas, Statehood Day, Day of Defenders". Ukrinform (באנגלית). 2023-07-14. נבדק ב-2023-07-14.
  2. ^ Ukraine marks first 'Defenders Day' with harsh words for Putin, Fox News Channel (14 October 2015)
  3. ^ "Ukraine honours servicemen during celebrations of first-ever Defenders' Day", Ukraine Today (14 October 2015)
  4. ^ Ukraine's Defenders Day to be observed on October 14, February 23 celebration canceled, מתוך אתר interfax.com.ua (באנגלית)
  5. ^ New Oct. 14 state holiday has Orthodox, Cossack roots, מתוך אתר kyivpost.com (באנגלית)