קוזאקים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "קוזאק" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו קוזאק (פירושונים).
ממאי הקוזאק צופה בהיידמקים הורגים מלווים-בריבית יהודים. ציור עממי מן המאה ה-19.

קוֹזָאקיםרוסית: казаки; באוקראינית: козаки; בפולנית: Kozacy) הם קבוצת אנשים שהורכבה בעיקרה מסלאבים מזרחיים שחיו בארצות מזרח אירופה. נודעה בקהילותיה העצמאיות והצבאיות-למחצה. הם ישבו בשטחים של האיחוד הפולני-ליטאי, באוקראינה, באימפריה הרוסית ולאחר מכן גם בברית המועצות. רובם המוחלט נוצרים, בני הכנסייה האורתודוקסית המזרחית (או "אדוקי האמונה הישנה").

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם "קוזאקים" מגיע מהשפות הסלאביות המזרחיות הישנות, מן המילה הטורקית kazak, שמשמעותה נווד/מטייל (השווה לשורש הטורקי qaz)[1]; קוזאק היה גם השם שניתן לפרש קל בצבא האיחוד הפולני-ליטאי, ללא התחשבות במוצא האתני. השם "קוזאק פולני" הפך לשם נרדף לפטריוט פולני קתולי משנת 1814.[2]

בהיסטוריה של עם ישראל השם "קוזאק" שימש שם נרדף לפושע גוי שרוצח, אונס ושודד יהודים בתחומי האיחוד הפולני-ליטאי ובאזורים סמוכים.[3][4]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורם של הקוזאקים בקבוצות איכרים, צמיתים וחולופ שנמלטו מכפריהם או מאדוניהם במהלך המאה ה-12 ואילך, במטרה להיות חופשיים. הקוזאקים שהתערבבו עם קבוצות ממוצא טורקי וטטרי התארגנו באזור הספר בין רוסיה והאימפריה העות'מאנית, שטח הפקר שבו לא היה שליט ולא הייתה סכנה שאדוניהם לשעבר יבואו להחזירם משם לשיעבוד. הקוזאקים היו ידועים בכישוריהם הצבאיים מזה מאות בשנים. עם עליית הקומוניזם לאחר מהפכת אוקטובר דוכאו על ידי הממשל הסובייטי ובזמן המלחמה הפולנית-סובייטית רבים מן הקוזאקים נלחמו נגד הצבא האדום, מאחר שמרביתם היו נאמני הצאר והכנסייה הרוסית הפרבוסלבית. תחיית תרבות הקוזאקים ברוסיה ובאוקראינה החלה רק לאחר התפרקות ברית המועצות, בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20.

לפי הרב עדין שטיינזלץ, במהלך המאה ה-19 חלה תופעה של התגיירות בקרב חלק מהקוזאקים של הדון (אנ') ששירתו בצבא הרוסי.[5] ההיסטוריונית ד"ר אירנה ולדימירסקי מאוניברסיטת תל אביב מונה את מספרם של המתגיירים הללו מאזור הדון בכ-40,000, ומציינת כי מקצתם עשו כך או אימצו מנהגים יהודיים בהשראת מפקדיהם.

אנטישמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהודי מזרח אירופה זיהו את הקוזאקים ותרבותם באופן אינסטינקטיבי כאנטישמים, ובתודעה היהודית נצרבה מעורבותם האכזרית בגזרות ת"ח ת"ט. במלחמת העולם השנייה הקוזאקים תמכו בנאצים ואף ביצעו פוגרומים ביהודים. עם זאת, היו משפחות קוזקיות מעטות שאימצו בימי השואה ילדים פולנים, נוצרים ויהודים. שם המשפחה "קוזאק" קיים בקרב חלק מיהודי פולין וצאצאיהם, ואף בישראל.

דמות הקוזאק תפסה מקום מרכזי בעולם הדימויים היהודי-ציוני, והיא מוזכרת לא פעם בספרות היידיש ובספרות העברית, כמו הביטוי: "קוזאק הנגזל" (המדבר על גורם תוקפני שמבצע עוול ומציג עצמו כקורבן).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ישראל ברטל, "קוזאק ובדווי: עולם הדימויים הלאומי החדש", בתוך: קוזק ובדווי: עם וארץ בלאומיות היהודית, תל אביב: עם עובד (תשס"ז)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוזאקים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ cossack | Etymology, origin and meaning of the name cossack by etymonline, www.etymonline.com (באנגלית)
  2. ^ Bessonov, V. A.; B. P. Milovidov (2006). Польские военнопленные Великой армии в России в 1812–1814 гг. [Polish Prisoners of War of the Imperial Russian Army in Russia During 1812–1814] (ברוסית). אורכב מ-המקור ב-21 בפברואר 2014. נבדק ב-20 ביולי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Heifetz, Elias (1921). The Slaughter of the Jews in the Ukraine in 1919. Thomas Seltzer, Inc.
  4. ^ אהוד אנגל (עורך ומתרגם), דגלים שחורים באוקראינה, 1976, הארגון הסוציאליסטי הישראלי, עמוד 21
  5. ^ РУССКИЕ И ЕВРЕИ
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.