מנהל אכיפה וזרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יחידת עוז)
מנהל אכיפה וזרים
מידע כללי
תחום שיפוט ישראלישראל ישראל
סוכנות אם רשות האוכלוסין וההגירה
תאריך הקמה 2009
סוכנות קודמת משטרת ההגירה
מנהל יוסי אדלשטיין
שמות קודמים יחידת עוז
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנהל אכיפה וזרים (בעבר נקרא יחידת עוז) היא יחידת אכיפת החוק של רשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים. היא החלה את פעילותה ביולי 2009 והחליפה את מקומה של משטרת ההגירה בפעילותה למען גירוש עובדים זרים לא חוקיים שאשרת עבודתם הסתיימה, עידוד העובדים לעזיבה מרצון, וסיוע בהשבתם לארצותיהם. ראש המנהל הוא יוסי אדלשטיין. ראש היחידה הראשון ומקימה היה אל"ם (במיל') ציקי סלע.

מנהל אכיפה וזרים פועל מתוקף החלטת ממשלה שנתקבלה בחודש פברואר 2009. עם ההחלטה הועברו 200 תקנים ממשטרת ההגירה למנהל שתקציבו עומד על כ-50 מיליון שקל. כיום היחידה פועלת באמצעות כ-300 פקחים בעלי סמכויות מעצר, חוקרים ואנשי מודיעין. מטה מנהל אכיפה וזרים נמצא ברמלה.

הזרוע הביצועית מחולקת לארבעה מרחבים; מרחב ת"א שמושבו בת"א, מרחב מרכז וירושלים שמושבו בנתב"ג, מרחב צפון שמושבו בחיפה ומרחב דרום שמושבו בעומר. כל מרחב מחולק לארבע זרועות; זרוע אכיפה שמהווה את פקחי השטח, זרוע חקירות שפועלת נגד מעסיקים שלא כחוק, זרוע מודיעין שאוספת מודיעין ומפעילה מקורות לאיתור זרים לא חוקיים וזרוע ממונה ביקורת גבולות הקובעת ומזהה את מעמדם וזהותם של הנתינים בישראל ומחליטה על גרושם.

ה-Refugee Status Determination, או בקיצור R.S.D, הוא גוף הנמצא במנהל אכיפה וזרים, ומונה כ 50 איש, ותפקידו לראיין מבקשי מקלט ולהמליץ לשר האם לקבל או לדחות בקשות אלו. כמו כן מתקני השהייה חולות וסהרונים בדרום ומתקן גבעון בלוד מנוהלים במשותף על ידי מנהל אכיפה וזרים וגם על ידי השב"ס. גוף נוסף הנמצא במנהל אכיפה וזרים הוא עידוד יציאה מרצון המסייע בדרכים שונות לנתינים זרים לא חוקיים לעזוב את המדינה על חשבונו ואף בקבלת עידוד כספי נוסף ללא מעצר או כליאה.

יעדי הגירוש שנקבעו ליחידה על ידי הממשלה כוללים הרחקת 20,000 מהגרי עבודה לא חוקיים בשנת 2009 ו-100,000 עד סוף שנת 2013. כשלושה חודשים לאחר הקמתה פרסמה היחידה דו"ח פנימי. בדו"ח נכתב כי עד כה נעצרו וגורשו על ידה מישראל 699 עובדים זרים, בעוד 2,433 עובדים עזבו לבקשתם, תוך שיתוף פעולה עם אנשי היחידה. רשות האוכלוסין ההגירה הסבירה נתונים אלו בעובדה כי בחודשיה הראשונים ייעל מנהל אכיפה וזרים (בזמנו יחידת עוז) את שיטות פעולתה לעידוד עזיבה.

ארגוני זכויות אדם טענו כי נתוני הדו"ח הפנימי מוכיחים ששיתוף פעולה ופעילויות הסברה אינטנסיביות עם קהילות העובדים הזרים יעילים יותר מאשר פשיטות ומעצרים. עם זאת, לדברי הפעילים, לא רק ההסברה אחראית לנתונים, אלא גם ההרתעה והידיעה שיש יחידה שפועלת, עושה רעש, יוצרת תחושה של פחד ומייצרת העדפה לעזוב מרצון.

במהלך תקופת כהונתו עורר ראש היחידה, ציקי סלע, ביקורת חריפה בעקבות התבטאויותיו על אוכלוסיית העובדים הזרים ועל ארגוני זכויות האדם. אל הראשונים פנה ואמר: "אם לא תצאו בטוב אתם תצאו ברע, וזה יהיה מלווה בטראומה לילד, ובטראומה לאשה". על הכוונה להפריד בין עובדים לילדיהם אמר: "ההיא מ'הישרדות' נפרדה מהילד שלה ל-3 חודשים". על ארגוני זכויות האדם אמר בראיון "הארגונים האלה, מי שמפגין נגדנו, מי שקורא לי גבלס ונאצי, הם אנרכיסטים שרוצים בהשמדת מדינת ישראל" . חשוב לציין, כי רבים מהעיתונים השונים אשר פרסמו ציטוטים אלה, הודו בהוצאת דברים מהקשרם, ולכן לא ניתן לאמוד את אמינות הפרסומים בנוגע לדבריו של סלע.

באוקטובר 2009 הודיע סלע לשר הפנים על רצונו לסיים את תפקידו. לאחר פרישתו ירש את מקומו כראש היחידה יהודה בן עזרא, אשר כיהן כסגן ראש היחידה מיום הקמתה וניהל את היחידה לצדו של סלע, תוך השתתפות בכלל פעילויותיה. לאחר רה-ארגון ברשות האוכלוסין וההגירה, במאי 2012, הוחלט על איחוד 3 יחידות שונות; יחידת עוז שהייתה קיימת ובה זרוע מודיעין, חקירות מעסיקים שהייתה שייכת למשרד התמ"ת שהועברה לרשות האוכלוסין וההגירה, ויחידת ממונה ביקורת גבולות ממשרד הפנים הקובעת את מעמדו של הנתין ומחליטה על ההרחקה. מאז הרפורמה שם יחידת עוז שונה למנהל אכיפה וזרים, ומנהלה מאז הוא יוסי אדלשטיין.

בחודש פברואר 2010 עתרו לבג"ץ שתי פעילות של תנועת הסולידריות הבינלאומית שנעצרו ברמאללה על ידי פקחי מנהל אכיפה וזרים. בדיון הודתה נציגת המדינה כי למנהל אכיפה וזרים אין סמכות ביהודה ושומרון וכי השימוש בה היה טעות. מצה"ל נמסר בתגובה כי "בשל טעות בהבנת הדין הנוגע למנהל אכיפה וזרים, הלקח באירוע ילמד ובעתיד יוודא צה"ל כי פקחי מנהל אכיפה וזרים יפעלו במסגרת סמכותם".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]