כדורגל בפינלנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יארי ליטמאנן, שיאן ההופעות ומלך השערים של נבחרת פינלנד

הכדורגל בפינלנד, בניגוד למרבית המדינות האירופיות האחרות, אינו ענף הספורט הפופולרי ביותר, מאחר שהוא נופל אחרי ההוקי קרח שבעל פופולריות גדולה במדינה והספורט הלאומי, פסאפאלו. עם זאת, לכדורגל עדיין יש תפקיד חשוב בפינלנד, והענף נהנה מהתקדמות עקבית המתבטאת בפופולריות של המשחק במדינה, במיוחד בקרב צעירים וילדים. התאחדות הכדורגל של פינלנד היא הגוף המנהל את הענף, והיא כוללת למעלה מ-1,000 מועדונים החברים בה ולמעלה מ-100,000 שחקנים רשומים.

משחק הכדורגל הובא לראשונה לפינלנד במהלך שנות ה-90 של המאה ה-19 על ידי ספנים אנגלים, ושוחק לראשונה בטורקו. התחרות הלאומית הראשונה במסגרת הענף נערכה בשנת 1906, ובה ניצחה קבוצה שייצגה בית ספר מטורקו. התאחדות הכדורגל של פינלנד נוסדה ב-1907, והצטרפה לפיפ"א שנה לאחר מכן. בשל חשיבותו הנמוכה יחסית של הענף בפינלנד מבחינה היסטורית, המדינה מעולם לא הצטיינה במיוחד בכדורגל ביחס למדינות אחרות. מאז שנות ה-80, בשל התחדשות שנעשתה בכדורגל הפיני, ייצאה המדינה מספר כדורגלנים בולטים ברמה הבינלאומית, כדוגמת יארי ליטמאנן, סמי הופייה, מיקאל פורסל, טימו טאיניו ויוסי יאסקליינן.

תחרויות מועדונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ליגת העל הפינית בכדורגל

בין השנים 1908 ו-1930, אלופת פינלנד בכדורגל נקבעה בתחרות גביע. בשנת 1930 הוקמה הליגה הבכירה בכדורגל הפיני, "מסטרוסריה", שקבעה את זהות האלופה. בשנת 1990 שונה שם הליגה ל"וייקוסליגה", וכיום היא כוללת 12 קבוצות.

הליגה השנייה בחשיבותה בפינלנד היא ה"איקננליגה" שכוללת 14 קבוצות. מתחת לליגה זו ישנן ליגות נמוכות, המחולקות לבתים לפי אזורן הגאוגרפי של הקבוצות. למעט הליגה הבכירה שמנוהלת באופן עצמאי, כל ליגות הכדורגל בפינלנד מנוהלות על ידי התאחדות הכדורגל של פינלנד.

הגביע הפיני, שנוסד בשנת 1955, הוא טורניר הגביע הלאומי של פינלנד, והוא פתוח לכל המועדונים החברים בהתאחדות הפינית. לטורניר הגביע של שנת 2008 נרשמו 361 קבוצות על מנת לקחת חלק בתחרות - כולל קבוצות מכל הליגות הנמוכות, קבוצות ותיקים וקבוצות נוער. קבוצת פ.צ. האקה מחזיקה בשיא הזכיות בטורניר, עם 12 זכיות. מלבד הגביע הפיני, משוחק גם טורניר גביע הליגה הפינית, הנערך לפני פתיחת העונה.

בניגוד למרבית מדינות העולם האחרות ובדומה לנהוג במדינות צפון אירופה, עונת המשחקים של כל תחרויות הכדורגל המקומיות בפינלנד נערכות בשנה קלנדרית - נמתחות על פני האביב, הקיץ והסתיו, במשל מצבי מזג אוויר שונים. שיטה זו נמצאת בשימוש גם בשאר המדינות הנורדיות. בכל עונה, הקבוצה שזוכה באליפות הליגה הפינית הבכירה נכנסת למוקדמות ליגת האלופות בעונה שלאחר מכן, בעוד שהקבוצות שסיימו במקומות השני והשלישי, בנוסף לקבוצה שזכתה בגביע הפיני, נכנסות למוקדמות הליגה האירופית. קבוצת ה.י.ק. הלסינקי מחזיקה בשיא הזכיות באליפות פינלנד, עם 21 זכיות.

נבחרת לאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – נבחרת פינלנד בכדורגל

הנבחרת הלאומית של פינלנד מייצגת פינלנד בתחרויות בינלאומיות מאז שנת 1911. היא ערכה את משחקה הבינלאומי הראשון נגד נבחרת שוודיה, והפסידה בו 2–5. הנבחרת דורגה בשיאה במקום ה-33 בדירוג העולמי של פיפ"א, בשנת 2007. פינלנד השתתפה פעם אחת בטורניר הכדורגל האולימפי, באולימפיאדת סטוקהולם 1912 שבה סיימה במקום הרביעי. היא מעולם לא הצליחה להעפיל לגביע העולם. את הופעת הבכורה שלה באליפות אירופה עשתה במסגרת יורו 2020. השחקן אשר מחזיק במספר הרב ביותר של הופעות ושל שערים במדי נבחרת פינלנד הוא יארי ליטמאנן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]