כיכר מריה תרזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כיכר מריה תרזה
Maria-Theresien-Platz
מידע כללי
סוג כיכר עירונית, קניין תרבותי עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם מריה תרזה עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת Museumsplatz עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום אינרה שטאדט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטריה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1888
תאריך פתיחה רשמי 1888 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 48°12′17″N 16°21′38″E / 48.2046°N 16.3605°E / 48.2046; 16.3605
(למפת וינה רגילה)
 
כיכר מריה תרזה
כיכר מריה תרזה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כיכר מריה תרזה (Maria-Theresien-Platz) היא האנדרטה החשובה ביותר של למלוכה ההבסבורגית בווינה, אוסטריה. היא מנציחה את מריה תרזה הראשונה מאוסטריה, ארכידוכסית אוסטריה, אשתו של פרנץ יוזף הראשון, קיסר אוסטריה. הכיכר נמצאת במיקום מרכזי בעיר ומחברת את הרינגשטראסה לרובע המוזיאונים.

משני צידי הכיכר ניצבים שני מוזיאונים במבנים כמעט זהים, המוזיאון להיסטוריה של הטבע והמוזיאון לתולדות האמנות[1], אשר נבנו ב-1889[1]. ההבדל היחיד בין המבנים הוא הפסל על חזיתותיהם. בחזית המוזיאון להיסטוריה של הטבע יש פסלים המתארים האנשה של היבשות אפריקה, אסיה, אירופה ואמריקה. בחזית המוזיאון לתולדות האמנות מופיעים אמנים אירופאים מפורסמים, כמו פיטר ברויגל ההולנדי[1]. במרכז הכיכר ניצב מונומט רב ממדים של הקיסרית מריה תרזה, אשר על שמה נקראה הכיכר, והוא מקושט מצידיו בפרחים צבעוניים.

המוזיאון לאמנות מודרנית ניצב במקום בו ניצבו בעבר האורוות המלכותיות, והוא מציג יצירות עכשוויות. שלושת המוזיאונים הם יעדים פופולריים לתיירים.[1]

המוזיאון לתולדות האמנות מכיל יצירות מפורסמות רבות של המאסטרים מצפון אירופה, כמו מגדל בבל של ברויגל, וכן אוסף נרחב של אמנות עולמית עתיקה. האוסף המצרי מכיל דמויות חנוטות, גילופי אבן, וקברו של נסיך מצרי שהועבר לווינה והורכב מחדש עבור הקיסר פרנץ יוזף הראשון מאוסטריה. על גג חדר המדרגות יש ציורי קיר של האמן האוסטרי גוסטב קלימט.

מוזיאון ההיסטוריה של הטבע מכיל תצוגות של פרפרים וחרקים אחרים, ואוסף חיות משומר ומפוחלץ נרחב, כולל סוס פרז'וואלסקי, גור של קרנף ג'אווה, ושרידי דודו. במוזיאון פועל מיקרו־תיאטרון המציג שקופיות של אורגניזמים מיקרוסקופיים, שני סרטני העכביש שנשלחו לקיסר פרנץ יוזף על ידי הקיסר היפני במתנה[2], והתיאור האנושי הראשון אי פעם של סצנה תת-ימית, אשר נעשתה בהתבוננות במארג החיים ובאמצעות פעמון צלילה שנבנה לשם כך. חדר המדרגות מכיל ציורים של הקיסר פרנץ יוזף, הקיסרית מריה תרזה והכלב המפוחלץ שלה, כלב ציד מיניאטורי.

האנדרטה למריה תרזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1874 הגישו שלושת הפסלים יוהנס בנק, קרל קונדמן וקספר פון זומבוש עיצובים לפסל המתוכנן. הקיסר פרנץ יוזף הראשון בחר בזומבוש, שעבד עם תלמידו אנטון ברנק במשך 13 שנים על פסלי הברונזה, שהגיעו למשקל כולל של 44 טון. קרל פון הסנהאואר תכנן את הארכיטקטורה של האנדרטה. עם הבסיס, האנדרטה משתרעת על שטח של 632 מ"ר וגובהה 19.36 מטר, ומלמעלה יושבת דמותה של הקיסרית בגובה של 6 מטרים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיכר מריה תרזה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 Brook 2012, p. 126–27.
  2. ^ לאחד מהם יש רגליים אורות במיוחד המתנשאות לאורך של 2 מטרים