לדלג לתוכן

כרון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כרוןאנגלית: Chron) או כרונוזון (Chronozone) היא יחידה בכרונוסטרטיגרפיה המוגדרת על ידי אירועים כגון היפוכים גאומגנטיים (מגנטוזונים), או מבוססת על נוכחות של מאובנים ספציפיים (ביוזון או ביוכרונוזון). לפי הוועדה הבין-לאומית לסטרטיגרפיה (ICS), המונח "כרונוזון" מתייחס לסלעים שנוצרו במהלך פרק זמן מסוים, בעוד "כרון" מתייחס לתקופת זמן זו.[1]

כרונים הוכרו כסמנים שימושיים או אמות מידה של זמן ברשומות הסלע. כרונים אינם היררכיים כי אינם תואמים תמיד גבולות גאוגרפיים או גאולוגיים, ולא שווים באורכם. אילוץ מוקדם דרש שכרונוזון יוגדר כקטן משלב גאולוגי. שימוש מוקדם נוסף היה היררכי בכך שהרלנד ואח' (-Harland et al.,1989) השתמשו ב"כרונוזון" לתיאור פיסת הזמן הקטנה משלב הפאונה המוגדר בביוסטרטיגרפיה.[2] ה-ICS החליף את הביטויים הקודמים הללו בשנת 1994.

הגורם המרכזי והמקובל בין-לאומית בקביעת כרון הוא האם עמודת המאובנים הכוללת היא ברורה, חד משמעית ונפוצה. כמה כרונים מקובלים מכילים עמודות מאובנים אחרות, וסומנו כרונים גדולים שמשתרעים על פני יחידות זמן גאולוגיות שלמות מוגדרות, גדולות וקטנות כאחד. לדוגמה, הכרון פליוקן הוא תת-קבוצה של הכרון נאוגן, והכרון פליסטוקן הוא תת-קבוצה של הכרון רביעון (תור בעידן הקנוזואיקון).

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Salvador, Amos, ed. (1994). "Chapter 8. Magnetostratigraphic polarity units". Stratigraphic Guide (Second (abridged) ed.). International Commission on Stratigraphy. ארכיון מ-12 ביוני 2020. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ An early use in Harland, W.B., Armstrong, R.L., Cox, A.V., Craig, L.E., Smith, A.G., and Smith, D.G. (1989) A Geologic Time Scale Cambridge Univ. Press, Cambridge