ליאו מק'קרן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לאו מקרן)
ליאו מק'קרן
Leo McKern
ליאו מק'קרן בסרט "בתו של ריאן" (1970)
ליאו מק'קרן בסרט "בתו של ריאן" (1970)
לידה 16 במרץ 1920
סידני, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 ביולי 2002 (בגיל 82)
באת', הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Haycombe Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1944 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Sydney Technical High School עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אביגיל מק'קרן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה קצין במסדר אוסטרליה (26 בינואר 1983) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאו מק'קרןאנגלית: Leo McKern; ‏16 במרץ 192023 ביולי 2002) היה שחקן אוסטרלי שהרבה להופיע בטלוויזיה הבריטית, כמו כן השתתף במספר רב של סרטי קולנוע ומעל ל-200 הצגות. תפקידו המוכר ביותר הוא כהוראס רמפול בסדרת הטלוויזיה הבריטית רמפול.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מק'קרן נולד בשם רג'ינלד מק'קרן בסידני שבניו סאות' ויילס, אוסטרליה, בנם של ורה ונורמן וולטון מק'קרן. בגיל 15 עבר תאונה שבה איבד את עינו השמאלית. בתחילה עבד כשוליה של מהנדס ואחר כך כאמן. בתקופת מלחמת העולם השנייה שירת בצבא האוסטרלי. בזמן שירותו החל להופיע על הבמה בסידני.

מק'קרן היגר לאנגליה בעקבות אהובתו השחקנית ג'יין הולנד, הם התחתנו בשנת 1946. למרות הקשיים שנתקל בהם בגלל עין הזכוכית שלו ומבטאו האוסטרלי הוא החל במהרה להופיע בקביעות בתיאטרון "אולד ויק" שבלונדון, וב"שייקספיר ממוריאל ת'יאטר" (כיום הרויאל שייקספיר קומפני) בסטרטפורד על האייבון. ב-1949 שיחק בתפקיד פורסטר במחזה השייקספירי "עמל אהבה לשווא". תפקידו הידוע ביותר במחזה שייקספירי הוא יאגו לצידו של אנתוני קווייל באותלו משנת 1952. ב-1960 הופיע מק'קרן בווסט אנד בתפקיד "איש ההמון" במחזה "אדם לכל עת" מאת רוברט בולט. בהפקה של המחזה בברודוויי הוא גילם את דמותו של תומאס קרומוול האיש שתובע את סר תומאס מור. תפקיד זה הוא ביצע גם בעיבוד הקולנוע של המחזה משנת 1966. עוד בלט בתיאטרון בתפקיד סאטל במחזה "האלכימאי"(אנ') מאת בן ג'ונסון.

הופעת הבכורה שלו בקולנוע הייתה ב-1952 בסרט "רצח בקתדרלה". הופעות בולטות נוספת שלו היו בסרטם של הביטלס "Help!" ‏(1965), בתפקיד תומאס קרומוול בסרט זוכה פרס אוסקר "אדם לכל עת" (1966), "בתו של ריאן" (1970), "אות משמיים"(אנ') (1976) ו"אהובת הקצין הצרפתי" (1981). ב-1987 זכה בפרס המכון האוסטרלי לקולנוע כשחקן הטוב ביותר על תפקידו בסרט "Travelling North"(אנ'). ב-1987 כיכב בסרט "מונסיניור קיחוטה" בתפקיד סנצ'ו סנקס לצידו של אלק גינס שגילם את האב קיחוטה.

בסדרת הטלוויזיה הקלאסית "האסיר" היה מק'קרן אחד השחקנים שגילמו את דמותו של "מספר 2", הוא גילם דמות זאת יותר מפעם אחת, בתחילה בפרק "צלצול פעמוני הביג-בן" ואחר כך בשני הפרקים האחרונים של הסדרה.

ב-1975 הופיע לראשונה בתפקיד שהפך לדמות הידועה ביותר שלו, הוראס רמפול, שאותה גילם בסדרה "רמפול" ב-44 פרקים במשך שבע עונות עד לשנת 1992. המחזאי ג'ון מורטימר יצר את הדמות עבור השחקן אליסטר סים, אך שינה את דעתו כשראה את מק'קרן מגלם את הדמות. מורטימר נהג לומר "מק'קרן לא רק שיחק את רמפול, הוא הוסיף לדמות, האיר אותה והפיח בה חיים". מק'קרן נהנה מהתפקיד אך היה מודאג מכך שחייו הופכים להיות שלובים בדמותו של רמפול. בעונות האחרונות של הסדרה הצטרפה לצוות השחקנים בסדרה בתו אביגיל מק'קרן בתפקיד ליז פרוברט.

ב-1983 קיבל מק'קרן תואר קצין מסדר אוסטרליה על תרומתו לאומנות הבמה. ב-1987 החל להופיע במסע הפרסום של חברת ההשקעות סמית' בארני כשהוא מחליף את השחקן ג'ון האוסמן. בנוסף לכך מחלקת הפרסום של החברה שנתה את פורמט הפרסומות ששודרו החל מספטמבר 1987. הקהל לא אהב את הפרסומות החדשות והעדיף את הפרסומות עם ג'ון האוסמן, ב-1989 החליפה סמית' בארני את מסע הפרסום והשתמשה בקולו של השחקן האמריקאי ג'ורג' סי סקוט.

מק'קרן אמר לבתו אביגיל שהוא סובל מפחד במה והיה לו קשה יותר להתמודד אתה ככל שהזדקן. הוא גם חשש שדמותו לא תמצא חן בעיני קהל הצופים. תפקידו האחרון היה בשנת 1999 בסרט "Molokai: The Story Of Father Damien"(אנ') ועל הבמה בשנת 2000. הוא סבל מסוכרת ומבעיות בריאותיות נוספות. ב-2002 עבר לגור במוסד סיעודי קרוב לעיר באת' בסאמרסט. שבועות אחדים אחר כך הוא נפטר בגיל 82.

בעשור האחרון לחייו כיכב בסדרה של פרסומות ששודרה בבריטניה עבור לוידס בנק, בהם גילם דמות הדומה מאוד לרמפול.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליאו מק'קרן בוויקישיתוף
הקודם:
1986: קולין פריאלס (Malcolm)
פרסי מכון הקולנוע האוסטרלי – השחקן הראשי הטוב ביותר
1987: ליאו מק'קרן (Travelling North)
הבא:
1988: ג'ון ווטרס (Boulevard of Broken Dreams)