לאיול (גבינה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאיול
Laguiole
מאכלים
סוג גבינה צרפתייה, גבינת חווה, גבינה חלבית, גבינה דחוסה לא מבושלת, גבינה מחלב פרה, גבינה מחלב נא עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם Laguiole עריכת הנתון בוויקינתונים
אזור מוצא Aubrac עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב פרה עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
ייצור כולל 700 טונה (נכון ל־2005) עריכת הנתון בוויקינתונים
תו תקן כינוי מקור מבוקר, כינוי מקור מוגן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גבינת לאיולצרפתית: Laguiole), הנקראת לפעמים Tome de Laguiole, היא גבינה צרפתית לא מבושלת שמיוצרת בכבישה, מרמת אוברק (Aubrac), הממוקמת בין 800 לבין 1400 מ' גובה, באזור אוורון בחלקה הדרומי של צרפת.[1] היא קיבלה את שמה מהעיירה הקטנה לאיול (Laguiole) ומוגנת תחת הכינוי מקור מבוקר (Appellation d'Origine Contrôlée (AOC)) הצרפתי מאז 1961 וגם בעלת הסמכה של כינוי מקור מוגן מאז 1996.[2]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסופר שגבינת לאיול הומצאה במנזר בהרי אוברק במאה ה-19. על פי דיווחים היסטוריים, הנזירים העבירו את המתכון להכנת גבינה זו מבקר שרעה בשדות מרעה ההרים, ליושבי הבקתות המקומיים, כלומר לבעלי הבורונים, דהיינו בקתות ההרים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

french-cheese.com מתאר את טעם הגבינה כך:

"לכן היא רכה באופן מפתיע על החך ומותירה תחושת רטיבות מתמשכת. טעם אגוזי הלוז הראשון שלו הופך במהירות לזר חומצי עדין, שבו נגיעות של ניחוחות פרחוניים עם תחושה מרירה קלה מתערבבים יחד עם הטעם הפיקנטי החומצי הנמוך שלה בגלל המלח."

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום, לאיול מיוצרת בשלושה מחוזות שונים: אוורון, קנטל ולוזר על ידי הקואופרטיבי Jeune Montagne. זהו היצרן היחיד המורשה כיום לייצר גבינה זו. עם תכולת שומן של 45% (מהחומר היבש), ללאיול יש תוך של משחה דחוסה ולא מבושלת העשויה אך ורק מחלב פרה צרפתי זימנטל גולמי (לא מפוסטר), שנחלב בין מאי לבין אוקטובר מעל 800 מטר גובה. 666 טון גבינה זו הופקו בשנת 1998 (ירידה של 9.14% מאז 1996) שהופקו מ-20,000 - 30,000 ליטר חלב שנאסף מ-79 חוות שונות.

הגבינה שוקלת 40–50 ק"ג בגלגל והיא מסומנת ונבדלת על ידי סימן פר ושמה מוטבע על הקליפה, וכן על ידי לוח תווית זיהוי מאלומיניום. תהליך הייצור שלה מתחיל באנזים הגבנה לפני לחיצת הגבן (גבינה מוקרשת) במכבש בשני שלבים רצופים. ההתישנות נמשכת שישה חודשים לפחות ועשויה להיות ארוכה עד שנים עשר חודשים. הקליפה טבעית וקשה, תוך הגבינה בצבע קש גמישה ומוצקה, והמרקם עשיר וקרמי. יינות מומלצים לצריכה עם הגבינה: יינות אדומים פירותיים כמו מרסיאק, קאהור או Etraygues.

באופן מסורתי, Tome de Laguiole (או Tomme) היא אחד המרכיבים העיקריים באליגוט (מחית תפוחי אדמה עם גבינה, שמנת וחמאה).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאיול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brisson, Pierre (2016-05-30). "Fromage du mois de mai : le Laguiole ! Venez découvrir". Paroles de Fromagers (בצרפתית). נבדק ב-2022-09-29.
  2. ^ "Laguiole: infos, nutrition, saveurs et qualité du fromage". Produits Laitiers de France (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-09-29.