לאנדייגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאנדייגר
Landjäger
מאכלים
סוג נקניק יבש, נקניק קייצי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לַאנְדיֶיגֶר (מילולית "צייד הארץ") (בגרמנית: Landjäger) הוא נקניק מיובש למחצה המיוצר באופן מסורתי בדרום גרמניה, אוסטריה, שווייץ ואלזס. הוא פופולרי כמאכל חטיף במהלך פעילויות כגון טיולים רגליים. יש לו גם היסטוריה כאוכל לחייליים כי הוא נשמר ללא קירור ומגיע במנות חד פעמיות. כארוחה, ניתן גם להרתיח נקניק לאנדייגר ולהגיש עם תפוחי אדמה וירוקות טריים.

שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי המילון הגרמני השווייצרי, השם Landjäger נגזר אולי מביטוי הניב Lang tige(n) שפירושו "מעושן במשך זמן רב" "מיובש באוויר במשך זמן רב".[1] הפרשנות המחודשת ההומוריסטית במובן של "שוטרים רכובים" עשויה להיות בהשראת השוואת הנוקשות של הנקניק עם הנוקשות הצבאית הנתפסת של שוטר.[2] [3] השמות האלזסיים והצרפתיים לנקניק מעושן באוויר, Gendarm וכן Gendarme בהתאמה הם ככל הנראה תרגומים של השם הגרמני בעל האטימולוגיה העממית (שוטר). המילה "ייגר" כתרגום ישיר ופשוט מגרמנית משמעה "צייד". זה יכול להסביר את הפופולריות המחודשת של הנקניק בחלקים הצפוניים והמיושבים בתושבים בעלי מוצא גרמני של ארצות הברית. ציידים מסורים רואים ב-landjägers כמזון לציידים שלוקחים לצייד כדי להמשיך את המסורות הקשורות לאורח חיים מדורות קודמים של ציידים. נקניקים חצי מיובשים דומים מאוד הם אלה המכונים Salamini italiani alla cacciatora (בתרגום: "נקניקוני ציידים איטלקי") מיוצרים באופן מסורתי במרכז ובצפון איטליה.

מרכיבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקניק לאנדייגר עשוי ממנות שוות בערך של בשר בקר ובשר חזיר עם שומן חזיר, סוכר, יין אדום ותבלינים, כגון קימל, פלפל שחור, זרעי כוסברה ושום.[4] [5] כל אחד מהם 15–20 ס"מ באורך, עשוי בקישורים של שניים. לפני העישון והייבוש, הם נלחצים לתבנית, מה שנותן להם את חתך הרוחב המלבני האופייני שלהם של כ-2.5 ס"מ. בדרך כלל, זוג לאנדייגר שוקל כ-100 גרם ומכיל כ-516 קק"ל. באוסטריה, לאנדייגר עשוי לפעמים מבשר סוס .

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאנדייגר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "What is Landjaeger?". hemplers. 2021. נבדק ב-30 דצמ' 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Landjäger". Schweizerisches Idiotikon. p. 21.
  3. ^ "Tige(n)fleisch". Schweizerisches Idiotikon. p. 1121.
  4. ^ "Landjäger / Gendarmes". Culinary Heritage of Switzerland. נבדק ב-24 בינואר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ L, Daniel (5 במאי 2021). "Make your own Landjäger – Perfect Brotzeitsnack". wurstcircle. נבדק ב-30 דצמ' 2022. {{cite web}}: (עזרה)