לזר הסרבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף לזר סרב)
לזר הסרבי
בסרבית: Лазар
ברוסית:  Лазарь Серб
הנזיר לזר הסרבי מציג לווסילי הראשון ושני משרתיו את מגדל השעון שלו בקרמלין
הנזיר לזר הסרבי מציג לווסילי הראשון ושני משרתיו את מגדל השעון שלו בקרמלין
הנזיר לזר הסרבי מציג לווסילי הראשון ושני משרתיו את מגדל השעון שלו בקרמלין
לידה המחצית השנייה של המאה ה-14
פטירה 1404 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים פריזרן עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית נצרות אורתודוקסית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לזר הסרביסרבית: Лазар; ברוסיתЛазарь Серб), הידוע גם בשם לזר מכילנדריו (Hilandarian), היה נזיר אורתודוקסי סרבי שתכנן ובנה בקרמלין במוסקבה את השעון המכני הציבורי הראשון הידוע ברוסיה בשנת 1404.

לזר נולד בפריזרן שבאימפריה הסרבית, ויש להניח שעזב את סרביה לאחר קרב קוסובו בשנת 1389. הוא הגיע לרוסיה ממנזר כילנדריו שבהר אתוס שאותו הוא עזב עקב הכיבושים העות'מאניים בבלקן. על פי ספרים רוסים ישנים[1] כשהגיע לזר לרוסיה, הוא בנה שעון ליד שטחו של קתדרלת הבשורה לבקשתו וסילי הראשון, נסיך מוסקבה (1425-1389).

זה היה השעון הראשון אי פעם עם מנוע קפיץ (מכני), ושעון מקיש (striking clock) ברוסיה, וגם השעון הציבורי הראשון של המדינה. מספרי השעון נכתבו בשפת כנסיות סלאביות. השעון היה בין העשרה השעונים המתקדמים הראשונים באירופה, ונחשב נס טכני בזמנו. שעונים במגדלים עירוניים, או אותות שעה עירוניים, היו קיימים קודם לכן באיטליה, למרות שלא ידוע איך הם הצביעו על השעות. על פי ספרים שנים, בשנת 1344 היה שימוש בטכנולוגיה חדשה לגמרי - שעון במגדל בארמון פדואה שבאיטליה שצלצל באופן אוטומטי כל שעה (24 שעות).

השעון היה במשך זמן רב היחיד במוסקבה וברוסיה, ועבד במשך 217 שנים ללא כשל. אבל מגדל השעון לא שרד. כרוניקה של המאה ה -16, אומרת כי ללזר שולם 150 רובל לעבודתו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tsonev 1976, Mŭdrostta na starite charkove, p. 24:

    монах Лазар [86, стр. 416]. Неговото идване в Русия от манастирите на Атон подсказва, че бившите земи на Византийската империя и след падането на Балканите под турска власт продъл- Фиг. 2. 1. Часовников механизъм с ...