ליאון גייקיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאון גייקיס
Леонид Яковлевич Гайкис
לידה 1898
ורשה, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 באוגוסט 1937 (בגיל 39 בערך)
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאוניד יאקובלביץ' גייקיס (הייקיס, חייקס; 1898, ורשה21 באוגוסט 1937, מוסקבה) היה דיפלומט סובייטי ממוצא יהודי, שכיהן כשגרירה השני של ברית המועצות בספרד, במהלך מלחמת האזרחים.

אודותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בוורשה ב-1898, שנשלטה אז בידי האימפריה הרוסית, בשם ליאון הייקיס (מכיוון שבשפה הרוסית, העיצור ה' מומר ל-ג' או ח', נודע בהמשך כגייקיס או חייקיס). הוא הושפע בילדותו ממאורעות גדולים בחברה, על רקע מהפכת 1905.

בשנת 1935 מונה לקונסול הכללי של ברית המועצות באיסטנבול[1]. שנה לאחר מכן, נשלח כיועץ לשגרירה הראשון של ברית המועצות בספרד, מרסל רוזנברג. בפברואר 1937 מונה כשגריר במקומו, לאחר שהאחרון נקרא חזרה למוסקבה ובהמשך מצא את מותו במסגרת "הטיהורים הגדולים" שערך סטלין. בתוך זמן קצר, גורלו של גייקיס היה דומה. כמי שלכאורה תמך בעבר[2], ב-1923, במצע האופוזיציה השמאלית הטרוצקיסטית ("הצהרת ה-46"), הוא נרדף כמו רבים אחרים באשמת טרוצקיזם. ביוני 1937 גם הוא זומן לשוב למוסקבה, שם נעצר, עמד למשפט צבאי והוצא להורג בירייה.

לאחר מותו של סטלין, הקולגיה הצבאית של בית המשפט העליון של ברית המועצות פסקה ב-17 בדצמבר 1955 שכל האישומים נגד גייקיס בטלים בדיעבד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.