ליביקוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןליביקוזאורוס
תקופה
אמצע-סוף מיוקן 13–10 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכפילי פרסה
תת־סדרה: Cetancodonta
משפחה: אנתרקותריים
סוג: ליביקוזאורוס
מינים
  • Libycosaurus algeriensis
  • Libycosaurus anisae
  • Libycosaurus petrocchii
שם מדעי
Libycosaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליביקוזאורוס (שם מדעי: Libycosaurus; מילולית: "לטאה לובית", זאת על אף שמדובר ביונק) הוא סוג נכחד של פרסתן ממשפחת האנתרקותריים, שחי בין אמצע לסוף המיוקן (בטווח זמן שבין 13 עד 10 מיליון שנה מזמננו) בין צפון אפריקה למרכז אפריקה עד ודרומה עד אוגנדה. אזור זה כוסה בביצות סבוכות וחמימות בתקופתו.

הליביקוזאורוס היה יונק מגושם ונמוך דמוי-חזיר, אך היה מקורבם של ההיפופוטמיים, שעלה על אורך 3 מטרים ומשקל של קרוב לטון. בדומה להיפופוטם הוא היה בעל חוטם ולסתות בולטות בעלות זוג ניבים בולטים, מבנה חותכות בעל שורש עמוק ורחב וטוחנות עבות בעלות ציפוי חזק לאכילת שורשים ועשבים, מה שרמז על היותו אוכל צמחים. היונק הקדום גם היה בעל עיניים בחלק העליון של הראש, התאמה של יונקים מימיים לחיים בתוך המים. היו לו ארבע רגליים קצרות שהסתיימו בגלילים עם ארבע פרסות שסועות.

סוג זה התגלה בידי החוקר גווידו בונרלי (גר'), על בסיס של מאובנים לא ברורים מלוב. הוא העריך שמדובר על ממצאי זוחל ונתן לסוג את שמו השגוי שלא השתנה גם כשנודע על שיוכו. מרבית הממצאים כללו לסתות ושיניים טוחנות ונוספות שהתגלו בנוסף ללוב גם בתוניסיה, אלג'יריה, צ'אד ואוגנדה - אזורים שבעבר כוסו בביצות רחבות בהרבה מאשר כיום, עם התפשטות מדבר סהרה.

סוג זה הוא קרובו של המריכופוטמוס (Merycopotamus) שחי לצידו ובעבר שויך לאותו הסוג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]