לנצ'יירי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לנצ'יירי (Lăncieri) היה שמה של תנועה פשיסטית ואנטישמית צבאית למחצה ברומניה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, שחבריה לבשו חולצות כחולות ולקחו חלק בקרבות רחוב על רקע פוליטי.

הלנציירים היו מסונפים לליגת ההגנה הלאומית-נוצרית[1] ובמאבק מתמיד עם התנועה הלגיונרית ובמתקפה נגד יהודי רומניה.

לאחר איחוד ליגת ההגנה הלאומית-נוצרית עם המפלגה הלאומית-חקלאית ביולי 1935, תחת השם המפלגה הלאומית-נוצרית לנצ'יירי היו לתנועת הצעירים של המפלגה המאוחדת. נקבע תקנון לארגון הלנצ'יירים, שכלל כמה פרקים. את הצבע הכחול עבור החולצות בחרו כצבע מסורתי של מאבק נגד היהודים. מעל החולצה כללו מדי הלנצ'ייר חגורה אלכסונית, הוא לבש מכנסי חאקי, נעל מגפיים או נעליים כבדות מסומרים ועל ראשו חבש כומתה. על זרועו השמאלית היה סרט עם סמל התנועה - צלב קרס.

הלנצ'יירים היו מאורגנים בקבוצות של חמישה, המכונות "אגרוף". כל שני "אגרופים" היוו "קבוצה" וכל שלוש "קבוצות" היוו "מגזר", שהונהג על ידי בעל דרגה גבוהה, המקושר ישירות להנהגה. מעל ליחידות ההסתערות, יחידות הרחוב, היו שלושה "מגזרים" בראשות "צנטוריון" הכפופים ישירות להנהגה.

לובשי מדים אלה משכו את תשומת הלב של השלטונות, שעקבו אחריהם והחל מינואר 1936 נאסרה לבישת המדים והסמלים השונים, פרט לסרט עם צלב הקרס. למרות זאת מספר הלנצ'יירים צמח מאלף לעשרת אלפים תוך שנים ספורות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ליגת ההגנה הלאומית-נוצרית, ברומנית: Liga Apărării Național-Creștine ובראשי תיבות LANC, התחלת המילה Lăncieri. למילה לנציירי יש גם משמעות לשונית, לנצ'ר (ברבים: לנצ'יירי) היה נושא רומח רכוב