מבחן קיבוע משלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבחן קיבוע המשליםאנגלית: Complement fixation test) היא בדיקה רפואית אימונולוגית שניתן להשתמש בה כדי לזהות נוכחות של נוגדן ספציפי או אנטיגן ספציפי בנסיוב של המטופל, בהתבסס על מערכת המשלים. המבחן היה בשימוש נרחב לאבחון זיהומים, במיוחד עם חיידקים שאינם מתגלים בקלות בשיטות תרבית ובמחלות ראומטיות. עם זאת, במעבדות אבחון קליני המבחן הזה הוחלף במידה רבה על ידי שיטות סרולוגיות אחרות כגון ELISA ועל ידי שיטות מבוססות DNA של זיהוי פתוגנים, במיוחד PCR.

התהליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת המשלים היא מערכת של חלבוני נסיוב המגיבים עם קומפלקסים של אנטיגן-נוגדנים. אם תגובה זו מתרחשת על פני השטח של תא, היא תגרום להיווצרות נקבוביות טרנס-ממברניות ולכן להרס התא. השלבים הבסיסיים של מבחן קיבוע משלים הם כדלקמן:[1]

  1. הנסיוב מופרד מהמטופל.
  2. למטופלים יש באופן טבעי רמות שונות של חלבונים משלימים בנסיוב שלהם. כדי לשלול את כל ההשפעות שעלולות להיות לכך על הבדיקה, יש להשמיד את חלבוני המשלים בנסיוב של המטופל ולהחליף אותם בכמות ידועה של חלבוני משלים סטנדרטיים.
    1. הסרום מחומם בצורה כזו שכל חלבוני המשלים - אך אף אחד מהנוגדנים בתוכו - נהרס. (זה אפשרי מכיוון שחלבונים משלימים רגישים הרבה יותר להרס בחום מאשר נוגדנים).
    2. כמות ידועה של חלבוני משלים סטנדרטיים מתווספת לנסיוב. (חלבונים אלו מתקבלים לעיתים קרובות מנסיוב חזירי ניסויים)
  3. האנטיגן נשוא הבדיקה מוסף לנסיוב.
  4. תאי דם אדומים של כבשים (sRBCs),[2] אשר נקשרו מראש לנוגדני הנגד sRBC מתווספים לנסיוב. הבדיקה נחשבת שלילית אם התמיסה הופכת לוורודה בשלב זה ולחיובית אם לא.

אם הנסיוב של המטופל מכיל נוגדנים נגד האנטיגן המעניין בבדיקה, הם ייקשרו לאנטיגן בשלב 3 ליצירת קומפלקסים של אנטיגן-נוגדנים. חלבוני המשלים יגיבו עם הקומפלקסים הללו יתרוקנו. לפיכך כאשר מוסיפים את קומפלקס הנוגדנים sRBC בשלב 4, לא יישאר משלים בנסיוב. עם זאת, אם לא קיימים נוגדנים נגד האנטיגן נשוא הבדיקה, המשלים לא יתרוקן והוא יגיב עם קומפלקסי sRBC - הנוגדנים שנוספו בשלב 4. יחול תהליך של התפוררות או פירוק של ה-sRBCs ותוכנם יישפך לתוך התמיסה, ובכך יהפוך את התמיסה לורוד.[1]

בדיקת אנטיגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שזיהוי נוגדנים הוא פורמט הבדיקה הנפוץ ביותר, ניתן באותה מידה לבדוק את נוכחותו של אנטיגן. במקרה זה, הנסיוב של המטופל מתווסף עם נוגדן ספציפי כדי לגרום להיווצרות קומפלקסים.

בדיקה חצי כמותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להפוך את הבדיקה לכמותית על ידי הגדרת סדרה של דילולי נסיוב המטופל וקביעת מקדם הדילול הגבוה ביותר שעדיין יניב בדיקת CF חיובית. גורם דילול זה מתאים לכיל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Complement+Fixation+Tests at the U.S. National Library of Medicine Medical Subject Headings (MeSH)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Animation Quiz 4 - Complement Fixation Test". highered.mheducation.com.
  2. ^ C. Vaman Rao (2005). Immunology: a textbook. Alpha Science Int'l Ltd. pp. 112–. ISBN 978-1-84265-255-8. נבדק ב-3 בדצמבר 2010. {{cite book}}: (עזרה)

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.