לדלג לתוכן

מבצע הצלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צוות חילוץ בדרזדן, גרמניה (2006)
חילוץ מסוק
חילוץ במסוקים במלטה ב-2007
חולה באלונקת חילוץ הרים בגרמניה.
כרית הצלה

מבצע הצלה כולל פעולות תגובתיות שבדרך כלל כוללות הצלת חיים, הסרה מסכנה, שחרור מכבלים, או טיפול דחוף בפציעות לאחר תקרית. הצלה עשויה להתבצע באמצעות מגוון כלים וציוד הנדרשים להתמודד עם הנסיבות הספציפיות.

פעולות הצלה עשויות להיות נחוצות במגוון רחב של נסיבות וסביבות, ונהלים מיוחדים פותחו עבור רבות מהן. מבצע הצלה עשוי להתבצע גם על בסיס אד-הוק על ידי אנשים הנמצאים באתר, תוך שימוש בציוד הזמין באתר או מאולתר מהחומרים הזמינים, במיוחד כאשר ההצלה דחופה או לא סביר שסייעת מומחים תהיה זמינה בזמן סביר. טיפול רפואי ראשוני לעיתים קרובות מקושר עם הצלה, ועשוי להיות חלק נחוץ מההצלה.

הציוד המשמש עשוי לכלול כלבי חיפוש והצלה, סוסי חיפוש והצלה רכובים, מסוקים, " מלתעות החיים ", וכלי חיתוך ופיזור הידראוליים אחרים המשמשים לחילוץ הנוסעים מכלי רכב הרוסים. פעולות החילוץ עשויות להיות נתמכות על ידי רכבי חילוץ המופעלים על ידי חוליות חילוץ .

הציוד בשימוש עשוי לכלולכלבי חיפוש והצלה, סוסים לחיפוש והצלה, מסוקים וכלים הידראוליים אחרים לחיתוך ופיזור המשמשים לחילוץ אנשים מרכבים הרוסים. מבצעי הצלה עשויים להיתמך על ידי רכבי הצלה המופעלים על ידי צוותי הצלה.

חיפושים לעיתים קרובות מקושרים עם הצלות כאשר אנשים נעדרים וכנראה נמצאים בסכנה.

חילוץ גופות גם כן מקושר מקרוב עם פעולות הצלה, ועשוי להיות כפוף למגבלות משפטיות שונות. חוקי בטיחות ובריאות תעסוקתית עשויים להיות מופחתים עבור פעולות הצלה כאשר יש סבירות ריאלית להצלת חיים, אך לא עבור חילוץ גופות.

הצלה בין-מינית יכולה להתרחש כאשר אנשים מצילים בעלי חיים, כאשר בעלי חיים הם חלק מצוות הצלה, ולפעמים פחות שכיח, כאשר בעלי חיים מצילים אנשים ביוזמתם.

הצלה עצמית היא תהליך של יציאה ממצב חירום במאמצים עצמיים כיחיד או כקבוצה.

הגדרה ומשמעות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילון מריאם-וובסט מגדיר מבצע הצלה מוגדר כפעולה של שחרור מכלא, סכנה או רשע, כולל לקיחת מישהו או משהו בכוח מהחזקת מישהו או להקל עליו מהתקפה.[1] הצלה גם מרמזת על כך שהסכנה היא מיידית והפעולה היא בדרך כלל מיידית או נמרצת.[2]

נסיבות הדורשות חילוץ

[עריכת קוד מקור | עריכה]

נסיבות שמובילות לצורך בהצלה יכולות להתפתח בשל מזל רע, כאשר האירועים לא היו צפויים, חובה, כאשר יש סיכון ידוע, אך האדם מחויב מבחינה משפטית או אתית לקחת את הסיכון, דרך לקיחת סיכון סביר מרצון במרדף אחר רווח, ידע, בידור או תגמול נתפס אחר, חוסר ידע על הסיכון הנראה לעין על ידי אדם מיודע היטב, הכחשה של סיכון ברור, או חשיפה מכוונת לסיכון ברור.  

זוהי אמונה רווחת כי יש חובה להציל אנשים אחרים מסכנה חמורה ומיידית כאשר הסיכון והעלות לעצמם נמוכים. חובה זו אינה מוסברת בקלות כחלק מדרישה תוצאתית רחבה יותר למנוע נזק, ואינה חובה של צדק חברתי שחובה בין אזרחים כחלק מחוזה חברתי להגנה הדדית. זהו חוב של צדק בזכות עצמו המבוסס על המפגש הישיר בין המושיע לבין האנשים בסכנה, שמגביל את תחום החובה. המצב עשוי להסתבך כאשר יש יותר מאדם אחד בעמדה לתרום למאמצי ההצלה, והאחריות מפוזרת בין הקבוצה עד שהוקצתה בצורה הוגנת בין הנוכחים, בשלב זה הצדק דורש מכל אחד למלא את חלקו, למרות שזה ייחשב כחובה הומניטרית לפצות על תגובה לא מספקת של אנשים אחרים מכל סיבה שהיא.[3]

חוקים הנוגעים לפעולות הצלה עשויים להגביל את פעילות המושיעים על ידי הגבלת רמת הסיכון שהם עשויים להיחשף אליו תחת הנחיות מעסיק (חוקי בטיחות תעסוקתית). רמת הסיכון שאדם כשיר עשוי לחשוף את עצמו מרצון עשויה להיות גבוהה משמעותית.

סוגי מבצעי הצלה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מפעולות ההצלה דורשות רמה גבוהה של מיומנות ולרוב מבוצעות על ידי צוותי הצלה מומחים עם הכשרה מתאימה, בין אם עצמאיים ובין אם חלק מארגונים גדולים יותר כמו מכבי אש, משטרה, צבא, שירותי עזרה ראשונה או אמבולנס.

הצלות אחרות יכולות להתבצע על ידי כל אדם כשיר הנמצא במקום, תוך שימוש בכלים וציוד כפי שזמינים. עשויה להיות הגנה משפטית לאנשים שאינם מומחים המבצעים הצלות להם אינם מוסמכים מבחינה טכנית במצב חירום, במקרה שהם בטעות פוגעים במישהו או גורמים לנזק או חודרים על רכוש תוך ניסיון הצלה הנראה דחוף. חוקים ישתנו בהתאם לשיפוט.

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ "Rescue". Dictionary. Merriam-Webster. נבדק ב-27 במרץ 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Rescue". Thesaurus. Merriam-Webster. נבדק ב-27 במרץ 2024. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Miller, D (2019). "The Nature and Limits of the Duty of Rescue". Journal of Moral Philosophy. 17 (3): 1–22. doi:10.1163/17455243-20193018.