מדס גילברט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מדס גילברט
לידה 2 ביוני 1947 (בן 76)
פרוסגרון, נורווגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות בית החולים האוניברסיטאי של צפון נורווגיה (1976) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מפקד במסדר אולב הקדוש (2013)
  • Erik Bye's Memorial Prize (2009)
  • Fritt Ords honnør (2009) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאדס פרדריק גילברט (נולד ב-2 ביוני 1947) הוא רופא נורווגי מומחה ברפואת חירום. מנהל מחלקת רפואת חירום בבית החולים האוניברסיטאי של צפון נורווגיה (אנ') ופרופסור לרפואת חירום באוניברסיטת טרומסו (אנ').

גילברט הוא חבר מפלגת השמאל הנורווגית "המפלגה האדומה של נורווגיה" והתפרסם בפעילותו ההומניטרית כרופא בעיקר בקרב האוכלוסייה הפלסטינית, בלבנון וברצועת עזה.

ספרו "Eyes in Gaza" ("עיניים בעזה") מתעד את חוויותיו בעזה במבצע עופרת יצוקה בתקופה שנאסרה הכניסה לעזה על עיתונאים זרים.

גילברט מבקר חריף של מדיניות ישראל והמערב, בעת שירותו בעזה העביר תדיר דיווחים תומכים בגרסת הפלסטינים וחלקם זכו לתהודה רבה בעולם. כשחזר לנורווגיה זכה לשבחים רבים מאנשי המרכז-שמאל, בהם ראש הממשלה דאז, ולימים מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג. מאידך, הימין הנורווגי גינה אותו וסיב ינסן מנהיגת מפלגת הקידמה גינתה אותו כשופר של תעמולה אנטי-ישראלית. בתגובה, טען נגדה שר החוץ יונס גר סטיורה שגילברט פועל כמיטב המסורת הרפואית של עזרה לעשוקים, ושורת אישים פוליטיים מהשמאל ומהימין: אודון ליסבאקן (אנ'), ארנה סולברג ולארס ספונהיים (אנ'), טענו נגדה שהיא זו שתומכת בטרור הישראלי נגד הפלסטינים.

בעקבות מכתב פתוח ששלח יחד עם ידידו לכתב העת הרפואי 'לאנסט'. דובר משרד החוץ הישראלי, יגאל פלמור (אנ') האשים את גילברט בהפצת שקרים מרושעים. אך גילברט עמד על דבריו.

ב-2012, בעת מבצע עמוד ענן חזר גילברט לעזה והספיק לעבוד בבית החולים שיפא לפני שהפסקת האש נכנסה לתוקף.

ב-2014 אסרה עליו ישראל להיכנס לרצועת עזה. תחילה נמסר כי האיסור הוא ללא הגבלת זמן, הדבבר עורר מחאה בנורווגיה ובקשה רשמית של הממשלה הנורווגית שההחלטה תבוטל. גילברט פרסם בלאנסט בתגובה מכתב שנחתם על ידי 23 רופאים ומדענים נוספים, שבו נטען כי ישראל הכריזה על מצב חירום כדי להסוות טבח בפלסטינים ובמיוחד שמה למטרה פגיעה בנשים וילדים. בהמשך התנצל עורך הלאנסט, ריצ'רד הורטון, על פרסום המכתב. ישראל הרשמית הגיבה כי אסרה את כניסתו לישראל בלבד וכי אם המצרים יאפשרו לו להיכנס ממעבר רפיח, שהיה סגור באותם ימים, יוכל לפעול ברצועה.

גילברט תקף את ארגון רופאים ללא גבולות על שלא נקט עמדה ברורה אנטי ישראלית. זאת לאחר שמנהיג הסניף הנורווגי של הארגון ביקר את גילברט בחריפות על שהביע תמיכה בפיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית.

גילברט זכה בפרסים רבים על פעילותו ההומניטרית.

הוא מתראיין בקביעות בנושא הישראלי-פלסטיני בערוץ אל-ג'זירה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדס גילברט בוויקישיתוף
  • ידיעה על זכייתו בפרס חמדאן לרפואה, "על שירותיו החברתיים המשמעותיים ברצועת עזה ועבודתו ההתנדבותית המרשימה בתחום הטראומה והרפואה הדחופה", דצמבר 2014
  • המכתב הפתוח למען תושבי עזה מיום 23 ביולי 2014, באתר הלאנסט
  • נפתלי בלנסון ואלכס גרינברג, רשלנות רפואית: מעורבות ארגונים רפואיים בקמפיינים אנטי-ישראליים, באנגלית ובעברית (גרסה מקוצרת), באתר NGO Monitor (הדו"ח כולל מידע על פעילותו האנטי-ישראלית של מאדס גילברט).