מוסון (סדרת לוויינים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוויין בתערוכה

מוסוןרוסית:Муссон), הייתה סדרת לוויינים שפותחה בברית המועצות ושיגורים נמשכו ברוסיה. השיגורים בוצעו בשנים 19811994. מטרת הלוויינים הייתה לבצע עדכון קואורדינטות של נקודות שונות על פני כדור הארץ בדיוק גבוה מלווייני סדרה ספירה שקדמה לה.

פיתוח הלוויינים החל לפי החלטת ממשלת ברית המועצות משנת 1977. הזמנה הועברה ל"מערכות המידע הלווייניות רשטניוב" שהחלה את הפיתוח. הלוויין הראשון שוגר בשנת 1981 ונכשל. מערכת הוכרזה כמבצעית לאחר סיום הבדיקות בשנת 1986 (אחרי השיגור השביעי). על בסיס תוצאות המדידות הוכנה מערכת קואורדינטות מעודכנת.

כול הלוויינים שוגרו תחת שם "קוסמוס" מקוסמודרום פלסצק בעזרת משגר מדגם ציקלון 3. רק לוויין אחרון בסדרה קיבל שם "GEO-IK". לוויינים ששוגרו לאחר התפרקות ברית המועצות השתמשו באותו משגר שנבנה באוקראינה. בסך הכול בוצעו 14 שיגורים, רק הדיגור הראשון לא הצליח עקב תקלה בשלב השני של המשגר.

משקל הלוויינים היה 1,610 ק"ג. על הלוויין הותקן פאנל סולארי בהספק 360 ו"ט. גוף הלוויין היה גליל בקוטר של כ-2,36 מ' ובאורך של כ-6 מ'. בתוכו הותקן מכשור שונה. המיכשור כלל 5 מכשירים שונים שהיו מאפשרים לחשב מיקום הלוויין בדיוק שונה עד למס' סנטימטרים.

אורך חיים טיפוסי של הלוויין היה שנה-שנתיים. הלוויין האחרון של הסדרה הפסיק לפעול בשנת 1995.

במהלך המאה ה-21 ברוסיה שוגרו לוויינים מדגם "GEO-IK 2" לאותה מטרה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]