מורוס (דינוזאור)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמורוס
בהשוואה לאדם
בהשוואה לאדם
תקופה
קרטיקון עליון 96.4 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
סוג: מורוס
מין: Moros intrepidus
שם מדעי
Moros intrepidus
זאנו וואחרים, 2019
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מורוס (שם מדעי: Moros) הוא סוג של דינוזאור תרופוד הקרוב לטירנוזאוריים שחי באמריקה הצפונית במשך הקרטיקון העליון של הקנומן, לפני 96.4 מיליון שנה מזמננו. מאובניו נתגלו בתצורת הר סידר (אנ') ביוטה, באזור בו חפרו פלאונטולוגים במשך עשר שנים, עד שב-2013 מצאה הפלאונטולוגית לינדזי זאנו (Lindsay Zanno) שרידי זרועות מבצבצות מהערימה. לאחר בדיקה מדוקדקת התברר שמדובר בסוג חדש למדע השייך לטירנוזאורים, הנחשב לאחד מהטירנוזאורים העתיקים ביותר שאובחנו באמריקה הצפונית. שרידיו כללו חוליות, עצמות שוק, צלעות, מספר עצמות גפיים וכמה שיניים. ייתכן שהפרט שהתגלה היה צעיר, בגיל שש או שבע שנים, וטרם הגיע לגודל המלא.

הדינוזאור קיבל את שמו ב-2019 מידי זאנו, על בסיס המורוס של המיתולוגיה היוונית שפירושו: "תחילת אובדן מתקרב", זאת מאחר שהוא מראשי הטורפים הקטלניים של אמריקה הצפונית שתועדו. בסוג נכלל רק המין Moros intrepidus, שפירושו "אמיץ".

הדינוזאור לא דמה במראהו לטירנוזאורוס ולקרוביו, ודמה יותר במבנה הגפיים לאורניתומימיים המהירים. הוא היה בעל גוף קטן ודק יחסית והגיע לאורך 1.2 מטרים ולמשקל 78 קילוגרם. מבנה שיניו מעידים שהיה טורף מובהק או לפחות אוכל נבלות.

המבנה של הדינוזאור הזכיר דמויי-טירנוזאורים מאסיה, כגון הטימורלנגיה (Timurlengia) והשיאונגואנלונג (Xiongguanlong) ומשערים שהיגר דרך מעבר יבשתי והחל לייצר את שושלת הטורפים הענקיים של אמריקה הצפונית.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מורוס בוויקישיתוף
שחזור אפשרי