מורעל (סרט, 2021)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מורעל
Malignant
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
בימוי ג'יימס ואן
הופק בידי ג'יימס ואן
מייקל קליר
תסריט אקאלה קופר (אנ')
עריכה קירק מורי
שחקנים ראשיים אנאבל ווליס
מאדי האסון (אנ')
ג'ורג' יאנג
מיקול בריאנה וויט (אנ')
מוזיקה ג'וסף בישארה
צילום מייקל בורגרס
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה ניו ליין סינמה
אטומיק מונסטר
Starlight Media Inc.
My Entertainment Inc.
חברה מפיצה אולפני האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה
הקרנת בכורה 10 בספטמבר 2021
משך הקרנה 111 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה אימה
תקציב 40 מיליון דולר
הכנסות 34.9 מיליון דולר
www.malignantmovie.net
דף הסרט ב־IMDb

מורעלאנגלית: Malignantממאיר) הוא סרט אימה אמריקאי משנת 2021 שבוים על ידי ג'יימס ואן על פי תסריט של אקאלה קופר (אנ'). בסרט מככבת השחקנית אנאבל ווליס המגלמת אישה החווה חזיונות בהם באנשים נרצחים, רק כדי לגלות שאותן רציחות מתרחשות במציאות. בנוסף לווליס, בסרט מככבים גם מאדי האסון (אנ'), ג'ורג' יאנג, מיקול בריאנה וויט (אנ') וג'קלין מקנזי (אנ').

הסרט הוקרן בבתי קולנוע בארצות הברית ב-10 בספטמבר 2021 בהפצת אולפני האחים וורנר וכן בשירות הסטרימינג HBO Max.[1] הסרט הרוויח 34 מיליון דולר וקיבל ביקורות חיוביות.[2][3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1993, ד"ר פלורנס ווייבר והקולגות שלה ויקטור פילדס וג'ון גרגורי מטפלים במטופל בשם גבריאל, לו יכולות על טבעיות כגון שליטה בחשמל והקרנת מחשבותיו בעזרת רמקולים בבית החולים "סימיון". לאחר שגבריאל הורג מספר אנשי צוות במוסד, ד"ר וויבר קובעת שגבריאל הוא "מקרה אבוד" ומצהירה שחייבים להסיר את "הסרטן".

27 שנים לאחר מכן, מדיסון לייק-מיטשל היא אישה הריונית המתגוררת בסיאטל, חוזרת לביתה יחד עם בעלה האלים דרק. במהלך ויכוח שעסק בהפלות שמדיסון עברה בעבר, דרק דופק את ראשה של מדיסון בקיר והיא מתחילה לדמם. מדיסון נועלת את עצמה בחדר ובמהלך הלילה, היא חולמת סיוט אודות אדם שפולש לביתם והורג את דרק. לאימתה של מדיסון, הרוצח הורג את דרק ותוקף את מדיסון והאחרונה מאבדת את הכרתה.

מדיסון מתעוררת בבית החולים ולומדת מאחותה, סידני שהעובר ברחמה של מדיסון לא שרד את התקיפה. לאחר שרואיינה על ידי בלש המשטרה קאקוה שו ושותפתו רג'ינה מוס, מדיסון חוזרת לביתה. מדיסון מספרת לסידני שהיא אומצה כשהייתה בגיל 8 ושאין לה זיכרון מחייה לפני האימוץ. הרוצח מכה שנית וחוטף אישה שמנהלת סיורים ברכבת התחתית של סיאטל (אנ') ומדיסון מתחילה שוב לדמם מראשה. לאחר מכן, מדיסון חווה חיזיון נוסף בו ד"ר וויבר נרצחת באכזריות על ידי הרוצח.

במהלך חקירתם, שו ומוס מוצאים תמונה של מדיסון הצעירה בביתה של וויבר ולומדים שוויבר התמחתה בניתוחים משחזרים (אנ') (ניתוחים שמטרתם להקנות לאדם עם מום מראה נורמטיבי). מדיסון וסידני מגיעות למשטרה לאחר החיזיון שמדיסון ראתה. לפתע, הרוצח מתקשר עם מדיסון בראשה וחושף את שמו - גבריאל. מדיסון וסידני מבקרות את אמן ולומדות ממנה שבילדותה, למדיסון היה חבר דמיוני בשם גבריאל, אך האם חושבת שגבריאל היה ילד שמדיסון הכירה לפני שנשלחה לאימוץ. בהמשך, שו מגלה את הקשר בין מדיסון לד"ר ווייבר ודרך זה לומד על הרצח של ד"ר גרגורי.

השוטרים נעזרים בהיפנוזה במטרה לעורר את זכרונותיה הכלואים של מדיסון. במהלך הטיפול, מדיסון נזכרת ששמה האמיתי הוא אמילי מיי ושגבריאל כמעט גרם לה להרוג את סידני בזמן שהשתיים היו עוד ברחם אמן. לאחר שסידני נולדה, מדיסון שכחה מגבריאל. האישה שנחטפה על ידי גבריאל מצליחה לברוח ונופלת מתוך עליית הגג בביתה של מדיסון, בכך מתברר שגבריאל התגורר שם בחשאי. מאמינים שמדיסון אחראית לרציחות ולחטיפת האישה, המשטרה עוצרת את מדיסון. מתגלה שהאישה שנחטפה היא סרינה מיי, אמה הביולוגית של מדיסון והיא נשלחת לבית החולים.

סידני מבקרת בבית החולים "סימיון" שמאז ננטש ולומדת שגבריאל הוא תאום-טפיל (אנ') של מדיסון שמופיע מאחורי ראשה ונראה כמו ילד מעוות. מטרתה של ד"ר וויבר הייתה להסיר את גבריאל מגופה של מדיסון וכליאת גבריאל במוחה. גבריאל נשאר רדום עד שדרק הכה את מדיסון ודפק את ראשה בקיר, ובכך גבריאל הצליח להתעורר ולהשתחרר. כשגבריאל מתעורר, הוא שולט על גופה ההפוך של מדיסון (מכיוון שהוא מופיע בחלק האחורי של ראשה) ובכך מתגלה מדוע הרוצח הולך הפוך ומדוע טביעות האצבעות בזירות הפשע הן הפוכות. בזמן שמדיסון במעצר, חלק מהאסירות מתגרות בה וגבריאל משתחרר וטובח בכולן. לאחר מכן, גבריאל טובח ברוב שוטרי התחנה ושם פעמיו לבית החולים בו סרינה מאושפזת. סידני ושו מנסים לעצור את גבריאל, אך הוא תוקף אותם. סידני חושפת בפני מדיסון שגבריאל הוא האחראי לכל ההפלות שמדיסון עברה מכיוון שהוא ניזון מהעוברים ברחמה. גבריאל תוקף את סידני ומנסה להרוג אותה מכיוון שהוא חושב שמדיסון החליפה אותו בסידני, אך מדיסון מתעוררת ותופסת מחדש שליטה על גופה. במוחה של מדיסון, היא מתעמתת עם גבריאל ונועלת אותו בתא סגור בתת-המודע שלה, אך הוא מבטיח שבעתיד הוא יברח ויחזור בשנית. בסופו של דבר, מדיסון מקבלת בחזרה את השליטה על גופה וגבריאל הנחלש נכלא במוחה.

בחזרה בבית החולים, מדיסון מסייעת לסידני ומצהירה שלמרות שהן לא אחיות ביולוגיות, היא תמיד תאהב אותה כאחות. סרינה מחייכת אל השתיים ולפתע החשמל מתחיל להתעמעם וקולו של גבריאל נשמע ברקע.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס ואן במאי הסרט

ביולי 2019 הוכרז שג'יימס ואן יביים סרט עבור חברת ההפקות "ניו ליין סינמה" על פי תסריט של אקאלה קופר (אנ') וג'יי.טי פאטי (אנ'), שנכתב בהשראת עלילה אותה יצרו ואן ואשתו, אינגריד ביסו (אנ'). למרות זאת, קופר קיבלה קרדיט יחיד כתסריטאית בעוד שאר היוצרים קיבלו קרדיט משני בתור "מבוסס על סיפור מאת". ואן שימש כמפיק לצד מייקל קליר וחברת ההפקות שלו "אטומיק מונסטר". בספטמבר של אותה השנה, ואן חשף ששם הסרט יהיה "מורעל" (Malignant באנגלית) והמגזין "Bloody Disgusting (אנ')" חשף שהסרט יהיה בסוגת "ג'יאלו (אנ')" (סוגה של סרטי אימה העוסקים בסלאשרים ובעל טבעי).[4] ביסו חשפה שההתעניינות שלה בחריגות רפואיות הובילה אותה לאגדה אורבנית אודות אדוארד מורדק (אנ') ושדמותו שימשה השראה לדמותו של גבריאל.[5]

ב-24 באוקטובר 2019 ואן חשף שהסרט לא מבוסס על הנובלה הגרפית "Malignant Man (אנ')" פרי עטו וציין: "זה ממש לא סרט גיבורי על (הדמות הראשית בנובלה היא דמות של גיבור על) והסרט הוא רעיון חדש שלא קשור לשום דבר שנעשה קודם".[6] ואן ציין שההשראה לעבודתו בסרט לקוחה מיצירותיו של הקולנוען האיטלקי דאריו ארג'נטו ובמיוחד סרטיו Tenebrae (אנ') (1982), Phenomena (אנ') (1985) ו-טראומה (1993) (אנ').[7]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2019, אנאבל ווליס, ג'ורג' יאנג וג'ייק אייבל לוהקו לסרט.[8][9][10] בספטמבר 2019, מאדי האסון, מיקול בריאנה וויט וג'קלין מקנזי לוהקו גם הם.[11][12] השחקנית מקנה גרייס צורפה לצוות השחקנים במרץ 2020.[13]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקת הסרט החלה ב-24 בספטמבר 2019 בלוס אנג'לס,[14][15] והסתיימה ב-8 בדצמבר 2019.[16][17]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופץ בבתי קולנוע נבחרים ברחבי העולם ב-1 בספטמבר 2021 ולאחר מכן בארצות הברית ב-19 בספטמבר בהפצת אולפני האחים וורנר.[18] במקור, הסרט היה אמור לצאת ב-14 באוגוסט 2020, אך הפצתו נדחתה בעקבות מגפת הקורונה.[19][20] במקביל להפצה בבתי הקולנוע, חברת האחים וורנר הפיצה את הסרט בשירות הזרמת המדיה HBO Max למשך חודש אחד, לאחר מכן הסירה אותו והעלתה אותו שוב לשירות בזמן יציאת המדיה הביתית.[21] הסרט יצא לשירותי הזרמת המדיה ב-22 באוקטובר 2021 וכן תקליטורי DVD ובלו-ריי יצאו ב-30 בנובמבר 2021. הסרט הופץ בגרסת 4K ב-24 במאי 2022.[22]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 76% טריות על סמך 172 ביקורות.[23]

האתר Metacritic העניק לסרט ציון של 51/100 על סמך 23 ביקורות.[24]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ John Squires, Fresh ‘Mortal Kombat’ Footage Has Been Unleashed in Brand New HBO Max Preview Trailer!, Bloody Disgusting!, ‏2021-01-27 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Eammon Jacobs, Here's What The Critics Are Saying About James Wan's Malignant, Looper, ‏2021-09-10 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Richard Newby, Unpacking ‘Malignant’ and the Twist Dividing Audiences, The Hollywood Reporter, ‏2021-09-17 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ John Squires, James Wan’s New Horror Movie is Officially Titled ‘Malignant’, Bloody Disgusting!, ‏2019-09-24 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Meagan Navarro, Animatronics and Contortionists: How James Wan and Ingrid Bisu Brought ‘Malignant’ Killer Gabriel to Life [Spoiler Interview], Bloody Disgusting!, ‏2021-09-15 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Facebook, www.facebook.com
  7. ^ Meagan Navarro, “My Version of Giallo”: James Wan Lets Us Know What to Expect from His New Horror Movie ‘Malignant’ [Interview], Bloody Disgusting!, ‏2021-09-01 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Justin Kroll, James Wan’s New Horror Film Casts ‘Loudest Voice’ Star Annabelle Wallis (EXCLUSIVE), Variety, ‏2019-08-21 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Justin Kroll, James Wan Finds Male Lead for His Next Horror Movie (EXCLUSIVE), Variety, ‏2019-08-23 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Anthony D'Alessandro, Jake Abel Joins James Wan’s Untitled Atomic Monster Production, Deadline, ‏2019-08-26 (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ Anthony D'Alessandro, James Wan’s Untitled Atomic Monster Feature Adds Maddie Hasson, Deadline, ‏2019-09-05 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Anthony D'Alessandro, Michole Briana White & Jacqueline McKenzie Board James Wan’s Untitled Atomic Monster Movie, Deadline, ‏2019-09-24 (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ Anthony D'Alessandro, ‘Annabelle Comes Home’ Actress Mckenna Grace Reteams With James Wan For ‘Malignant’, Deadline, ‏2020-03-05 (באנגלית אמריקאית)
  14. ^ Silver Cup, Production List | Film & Television Industry Alliance, ‏2019-09-02 (באנגלית אמריקאית)
  15. ^ Jason Robbins, James Wan's Next Movie Officially Titled Malignant, ScreenRant, ‏2019-09-25 (באנגלית)
  16. ^ James Wan’s Original Horror/Thriller “Malignant” Wraps Production, www.businesswire.com, ‏2019-12-16 (באנגלית)
  17. ^ James Wan (@creepypuppet) on Instagram | Ghostarchive, ghostarchive.org
  18. ^ Rebecca Rubin, ‘Godzilla vs. Kong’ Release Date Moves Back a Week, Variety, ‏2021-01-26 (באנגלית אמריקאית)
  19. ^ Erik Pedersen, ‘Malignant’ Release Date Set; James Wan’s Horror Thriller Stalks Midsummer, Deadline, ‏2019-10-22 (באנגלית אמריקאית)
  20. ^ Mia Galuppo, Warner Bros. Delays Release of ‘In the Heights,’ ‘Scoob!’ Due to Coronavirus, The Hollywood Reporter, ‏2020-03-24 (באנגלית אמריקאית)
  21. ^ Rebecca Rubin,Matt Donnelly, Rebecca Rubin, Matt Donnelly, Warner Bros. to Debut Entire 2021 Film Slate, Including ‘Dune’ and ‘Matrix 4,’ Both on HBO Max and In Theaters, Variety, ‏2020-12-03 (באנגלית אמריקאית)
  22. ^ Malignant 4K Blu-ray (4K Ultra HD + Blu-ray + Digital), נבדק ב-2024-01-28
  23. ^ Malignant | Rotten Tomatoes, www.rottentomatoes.com, ‏2021-09-10 (באנגלית)
  24. ^ Malignant, www.metacritic.com (באנגלית)