מיגל אנחל פליקס גאיארדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיגל אנחל פליקס גאיארדו
Miguel Ángel Félix Gallardo
לידה 8 בינואר 1946 (בן 78)
קוליאקאן, המדינות המקסיקניות המאוחדות עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מקסיקו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מִיגֶל אַנְחֶל פֶלִיקְס גַאיַארְדוֹספרדית: Miguel Ángel Félix Gallardo; נולד ב-8 בינואר 1946), הנודע בכינויו "אל פדרינו" ("הסנדק"), הוא ברון סמים מקסיקני שמיוחסת לו הקמתו בשנת 1980 של קרטל גוודלחרה, ששלט בכמעט כל הסחר בסמים במקסיקו ובנתיבי ההברחה בגבול מקסיקו-ארצות הברית.

רשת הסחר בסמים של קרטל גוודלחרה נהנתה מחסינות כמעט מלאה בפני רשויות אכיפת החוק בשל קשריו הענפים של גאיארדו במסדרונות השלטון ובמיוחד במשטרה הפדרלית של מקסיקו, שהייתה אמונה על המאבק בסחר הסמים במדינה, ועם ה-CIA. גאיארדו נחשב לנכס עבור סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית בשל הסיוע שסיפק לקונטראס בניקרגואה, דרך קרטלים קולומביאניים ששיתף עמם פעולה. יחד עם חואן מאטה באייסטרוס, תומך נוסף של הקונטראס שנהנה אף הוא מחסות ה-CIA, וקרטל קאלי הקולומביאני, יצר גאיארדו את רשת הקוקאין הגדולה בעולם בתקופת פעילותה, ולא היו לו מתחרים בסדר גודל דומה.

בסופו של דבר דרשה ארצות הברית את מעצרו של "הסנדק" באשמת רצח סוכן המנהל לאכיפת (חוקי) הסמים (DEA), אנריקה קמרנה "קיקי", שעונה למוות ב-1984 בשל שירותו כסוכן סמוי בקרטל שלו, וחשיפת אחת מחוות הגידול של הקרטל. לאחר מצוד ממושך ותקופה שעשה במחתרת תוך שמירה על פרופיל פעילות נמוך, נעצר גאיארדו ב-8 באפריל 1989. הוא מרצה עונש של 40 שנות מאסר, ולאחר שהמשיך לנהל את הקרטל מתוך הכלא באמצעות טלפון נייד הועבר לבית הכלא השמור "אלטיפלאנו" (אנ').

נכון לאוגוסט 2021, נשיא מקסיקו הצהיר כי ישקול לחון את גאיארדו עקב מצבו הרפואי הסופני[1].

דמותו של גאיארדו מככבת בסדרה נרקוס: מקסיקו מבית היוצר של נטפליקס, ומגולמת בידי דייגו לונה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מקסיקו ובנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.