שפות קווקזיות צפון-מערביות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Legobot (שיחה | תרומות)
מ בוט: מעביר קישורי בינויקי לויקינתונים - d:q33852
שורה 3: שורה 3:
==תכונות עיקריות==
==תכונות עיקריות==
===פונטיקה===
===פונטיקה===
המשפחה מאופיינת במיעוט תנועות פונמיות (שתיים או שלוש, תלוי בניתוח) בשילוב עם מערכות עיצורים עשירות הכוללות צורות רבות של הגיית [[עיצורים משופתתים]]. למשל השפה [[ובכית]] היא השפה בעלת הכי הרבה עיצורים בעולם. היא כוללת 84 עיצורים פונמיים אך רק 2 תנועות פונמיות. שחזורים לשוניים מראים כי גם העושר של עיצורים פונמיים והעוני של תנועות פונמיות עשוי להיות תוצאה של תהליך היסטורי, שבו נוצרו [[עיצורים מחונככים]] ו[[עיצורים משופתתים]]. למשל /ki/ עשוי להפוך ל/kʲə/ ו/ku/ עשוי להפוך ל/kʷə/ וכך איבד תנועות ישנות (/i/ ו-/u/) אך הרווח עיצורים חדשים (/kʷ/ ו-/kʲ/).
המשפחה מאופיינת במיעוט תנועות פונמיות (שתיים או שלוש, תלוי בניתוח) בשילוב עם מערכות עיצורים עשירות הכוללות צורות רבות של הגיית [[עיצורים משופתתים]] ו-[[עיצורים מסודקים]] חריגים. למשל השפה [[ובכית]] היא השפה בעלת הכי הרבה עיצורים בעולם. היא כוללת 84 עיצורים פונמיים אך רק 2 תנועות פונמיות. שחזורים לשוניים מראים כי גם העושר של עיצורים פונמיים והעוני של תנועות פונמיות עשוי להיות תוצאה של תהליך היסטורי, שבו נוצרו [[עיצורים מחונככים]] ו[[עיצורים משופתתים]]. למשל /ki/ עשוי להפוך ל/kʲə/ ו/ku/ עשוי להפוך ל/kʷə/ וכך איבד תנועות ישנות (/i/ ו-/u/) אך הרווח עיצורים חדשים (/kʷ/ ו-/kʲ/).


==מיון==
==מיון==

גרסה מ־17:43, 23 במרץ 2013

השפות הקווקזיות הצפון-מערביותאדיגית: Азгъэбзэ-Адыгэбзэхэр, באנגלית: Northwest Caucasian languages), הן קבוצה של שפות המדוברות באזור הקווקז, ובעיקר ברוסיה (אדיגיה, קברדינו-בלקריה, קאראצ'אי-צ'רקסיה), שטח המריבה של אבחזיה וטורקיה, עם קהילות קטנות פזורות בכל רחבי המזרח התיכון.

תכונות עיקריות

פונטיקה

המשפחה מאופיינת במיעוט תנועות פונמיות (שתיים או שלוש, תלוי בניתוח) בשילוב עם מערכות עיצורים עשירות הכוללות צורות רבות של הגיית עיצורים משופתתים ו-עיצורים מסודקים חריגים. למשל השפה ובכית היא השפה בעלת הכי הרבה עיצורים בעולם. היא כוללת 84 עיצורים פונמיים אך רק 2 תנועות פונמיות. שחזורים לשוניים מראים כי גם העושר של עיצורים פונמיים והעוני של תנועות פונמיות עשוי להיות תוצאה של תהליך היסטורי, שבו נוצרו עיצורים מחונככים ועיצורים משופתתים. למשל /ki/ עשוי להפוך ל/kʲə/ ו/ku/ עשוי להפוך ל/kʷə/ וכך איבד תנועות ישנות (/i/ ו-/u/) אך הרווח עיצורים חדשים (/kʷ/ ו-/kʲ/).

מיון

התפתחות השפות הצ'רקסיות

ישנן חמש שפות מוכרות במשפחת השפות הקווקזיות הצפון-מערביות: אדיגית, קברדנית, אוביחית, אבחזית ואבזינית.

הקשר לחאתית

יש חוקרים שראו זיקה בין משפחת השפות הקווקזיות הצפון-מערביות ולשפה של עם החאתים העתיק שנכחדה.