מכפלת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכפלת על בד, הקדוש ג'ון בצליבה, פרארה, יצירה של ויצ'ינו דה פרארה

מכפלת בתפירה היא שיטה של גימור בבגדים. תופרים קצה אחד של פיסת בד מקופל כדי למנוע את התפרקות הבגד ולהתאים אורך של פרטי לבוש, למשל בקצה של שרוולים או בתחתית בגדים כמו מכנסיים וחצאיות.

שיטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכונת תפירה ביתית כוללת סימוני מדידה לטובת הכפלה קלה יותר. המידות מוצגות באינצ'ים (למעלה) ובמילימטרים (למטה)

יש סגנונות רבים ושונים של מכפלות, מורכבים יותר ופחות. המכפלת הנפוצה ביותר נעשית על ידי קיפול של השוליים, קיפול נוסף ותפירת הקצה. סגנון ההכפלה הזה סוגר לחלוטין את הקצה של החתך בבד, ומונע את היפרמותו. סגנונות אחרים משתמשים בפחות קפלים. אחת המכפלות הפשוטות ביותר סוגרת את קצה הבד בתפר ללא קיפול כלל, בשיטה הנקראת תפר עטוי, אם כי ניתן להשתמש בתפר עטוי גם במכפלות רגילות.[1]

יש אפילו מכפלות שאינן דורשות תפירה, במקום זאת הן נעשות באמצעות שימוש בחומרים לגיהוץ, רשתות, אטבי פלסטיק או אביזרי חיבור אחרים.[2] מכפלות חסרות חוטים אלו אינן נפוצות ולעיתים קרובות נעשה בהן שימוש רק על בסיס זמני.

ניתן לתפור את המכפלות עם קו של תפרים בלתי נראים או עם תפר עיוור, או להשתמש במכונת תפירה. המונח מכפלת לעיתים מורחב גם לטיפולי בד אחרים המונעים התפרקות. ניתן לכסות את המכפלת, לגלגל ביד ולאחר מכן לתפור בתפרים זעירים, לכסות בבד או לבחור בדרך יצירתית אחרת.

בדרך כלל באופנת הוט קוטור המכפלות נתפרות בעבודת יד. לעיתים יש בבגד קישוט רקמה דקורטיבי שמכונה תפר מכפלת מעוצב.

סוגים של מכפלות ותפרי-מכפלת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מגוון סוגי מכפלת, בהתאם לגיוון בסוג הבד והרכבו. סוגים נפוצים של מכפלות כוללים:

  • מכפלת כפולה
  • מכפלת אוברלוק מקופלת
  • מכפלת מגולגלת
  • מכפלת עיוורת

למכפלות בעובי שונה יש סגנון מסוים, הדורש פחות או יותר בד בהתאם לסגנון. קצה בסגנון מטפחת דורש מכפלת של 0.6 סנטימטרים (0.24 אינץ'). שולי חצאית או מכנסיים טיפוסיים עשויים להיות באורך של חמישה עד 7.6 סנטימטרים[2]. העובי של המכפלת משפיע על האופן שבו הבד של הבגד המוגמר ייראה. בד עבה וכבד יותר דורש מכפלת קצרה יחסית.[3]

תפרי המכפלת המשמשים בדרך כלל עבור מכפלות תפורות ביד כוללים: תפר פיק, תפר מוצלב (נקרא גם תפר אדרה), תפר סולם ותפר עיוור.[4]

מכונות תפירה יכולות ליצור תפר שנראה כמעט בלתי נראה באמצעות הגדרת תפר עיוור. תפרים עיוורים משמשים בדרך כלל לגימור של עיצובי אפליקציות הנתפרים על גבי הבד.[5] מכונות תפירה מודרניות המיועדות לשימוש ביתי יכולות ליצור תפרים דקורטיביים או פונקציונליים רבים. המכונות המיועדות לשימוש ביתי אלו יכולות לעיתים לשמש גם לטובת תפירת מכפלות, אם כי בשימוש במכונה התפרים בדרך כלל יהיו גדולים יותר ונראים יותר.

בבדים עבים וכבדים יחסית עם מכפלות גדולות לפעמים יוצרים משהו שנקרא "שולי התופרת" - קו נוסף של תפר רץ רופף מתווסף באמצע המכפלת, כך שלא כל משקלו של הבד תלוי בקו אחד יחיד של תפרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכפלת בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Claire B. Shaeffer, Couture Sewing Techniques, Revised and Updated, Newtown, CT: Taunton Press, 2001-02-01, ISBN 978-1-56158-497-0. (בenglish)
  2. ^ 1 2 Jay Calderin, Form, Fit, Fashion: All the Details Fashion Designers Need to Know But Can Never Find, Beverly, Mass: Rockport Publishers, 2009-12-01, ISBN 978-1-59253-541-5. (בenglish)
  3. ^ Colgrove, Debbie (2009). "Hemming techniques". Sewing VISUAL Quick Tips. John Wiley & Sons. pp. 144–159. ISBN 978-0-470-26216-0.
  4. ^ Calderin, Jay (2009). Form, Fit and Fashion. Rockport Publishing, Inc. p. 184. ISBN 978-1-59253-541-5.
  5. ^ Shaeffer, Clare B. (2011). Couture Sewing Techniques. Taunton Press. pp. 69–70. ISBN 978-1-60085-335-7.