לדלג לתוכן

מכת פתע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכת פתע
Sudden Impact
בימוי קלינט איסטווד עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קלינט איסטווד עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'וזף סטינסון, דין ריזנר עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ואל קוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קלינט איסטווד (Harry Callahan)
מייקל גאצו
Mark Keyloun
ננסי פרסונס
קמרין מנהיים
כרמן ארגנזיאנו
מארה קורדיי
Albert Popwell
ג'ק ת'יביו
סונדרה לוק
מייקל קורי
פאט הינגל
ברדפורד דילמן
John Bleifer עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה לאלו שיפרין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ברוס סרטיס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 בדצמבר 1983 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 117 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט אונס ונקמה, סרט פעולה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו suddenimpact
סרט הבא משחק המוות עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מכת פתעאנגלית: Sudden Impact) הוא סרט פעולה אמריקאי משנת 1983 בבימויו של קלינט איסטווד, שגם מככב בתפקיד הראשי כהארי קלהאן, הדמות המפורסמת מהסדרה "הארי המזוהם" ובהשתתפות סונדרה לוק.[1] זהו הסרט הרביעי בסדרת סרטי "הארי המזוהם". העלילה עוקבת אחר חקירתו של קלהאן בעקבות גל רציחות מסתורי, בעודו נאבק בפושעים ומבקש להביא צדק בעירו.

הסרט בולט במשפט "Go ahead, make my day", שנכתב על ידי ג'ון מיליוס ונאמר על ידי דמותו של קלינט איסטווד אוחזת הנשק בתחילת הסרט כשהוא בוהה על שודד חמוש שמחזיק בן ערובה.

הסרט עוקב אחר הארי קלהאן (קלינט איסטווד), שוטר בסן פרנסיסקו הידוע בגישתו הישירה והאלימה כלפי צדק. הפעם, הארי יוצא להתמודד עם תיקים מורכבים הכוללים גל של מקרי רצח המבוצעים בנקמה. המקרה המרכזי בסרט מתמקד בדמותה של ג'ניפר ספנסר (סונדרה לוק), אומנית שהופכת לרוצחת סדרתית מתוך מניעים אישיים.

העלילה מתחילה כאשר ג'ניפר יוצאת למסע נקמה נגד קבוצת גברים שתקפו אותה ואת אחותה לפני מספר שנים, תוך שהיא מחסלת אותם בזה אחר זה. במקביל, הארי קלהאן, ששיטותיו ספגו ביקורת מצד המשטרה המקומית, נמצא תחת לחץ מהקולגות שלו והתקשורת בשל האלימות המוגזמת שבה הוא משתמש.

כאשר הארי קלהאן נשלח לעיירה קטנה כדי להירגע מעבודתו בסן פרנסיסקו, הוא מוצא את עצמו בתפקיד חוקר רצח בעקבות גל ההריגות של ג'ניפר. הוא מגלה שהקורבנות קשורים לפשע מיני קבוצתי שאירע שנים לפני כן, ובכך הוא מתקרב בהדרגה לחשיפת זהותה של ג'ניפר כרוצחת. עם זאת, קלהאן מתחיל לפתח הבנה ואמפתיה כלפי ג'ניפר, לאחר שהוא מגלה את הסיפור האישי שלה ואת הסיבות שבגינן היא בחרה לנקום.

במהלך הסרט, הארי נאלץ להתמודד לא רק עם חקירת מקרי הרצח אלא גם עם עבריינים ופושעים מאיימים שמנסים לחסל אותו. באחת מהסצנות הידועות בסרט, הארי משיב אש לפושעים שמנסים להתנקש בו, תוך שהוא משתמש באקדחו הנודע, המשמש כ"סמל מסחרי" של דמותו. הקרב הסופי בין הארי לבין הגורמים המעורבים בפשעי העבר מגיע לשיא דרמטי כאשר הוא נאלץ להכריע בין עשיית צדק לבין קבלת הסיבה לנקמתה של ג'ניפר.

בסופו של דבר, קלהאן מחליט להעניק לג'ניפר הזדמנות להימלט ולברוח מהצדק, מתוך הבנה של הנסיבות שהובילו אותה למעשים אלו. הסרט מסתיים כאשר קלהאן נותר לבדו, ממשיך בדרכו המיוחדת, במרדף מתמיד אחרי צדק אלים ואישי.

 מכת פתע זכה להצלחה בקופות והפך לאחד מהסרטים הידועים ביותר בסדרת "הארי המזוהם". המבקרים שיבחו את איסטווד על משחקו, אך חלקם מתחו ביקורת על האלימות בסרט. ב-Rotten Tomatoes, הסרט קיבל ציון של 56%, וב-Metacritic ציון של 48 מתוך 100.

טקסט הכותרת

[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Canby, Vincent (9 בדצמבר 1983). "Sudden Impact (1983) FILM: 'IMPACT,' WITH CLINT EASTWOOD". The New York Times. {{cite web}}: (עזרה)