מלכה רעיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קמילה, המלכה הרעיה של הממלכה המאוחדת

מלכה רעיהאנגלית: Queen consort), הוא תואר מלוכה שניתן לרעיית מלך.

התואר ניתן לפי העיקרון שרעיית בן אצולה מחזיקה באופן אוטומטי בגרסה הנשית של תואר האצולה של בעלה, וכך אישה הנישאת למלך מקבלת אוטומטית את התואר "מלכה". בניגוד למלכה, שירשה את הכתר בזכות עצמה (כגון: אליזבת השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת), מלכה רעיה לא מקבלת את הזכויות הפוליטיות שבהן מחזיק בעלה.

יש מונרכיות שדורשות שהמלכה תהיה נסיכה בזכות עצמה. מצב זה היה מקובל בממלכות הגרמניות, שבהן נסיכים היו יכולים לשאת רק נסיכות, ובמקרה שהיו נישאים לאישה ממעמד נמוך משלהם, הנישואים הללו היו נחשבים נישואים מורגנטיים, והאישה לא הייתה מקבלת את תואר בעלה. כמו-כן, ילדיהם לא היו זכאים להיחשב בסדר הירושה לתואר. בממלכות אחרות, כגון הממלכה המאוחדת, אין הגבלה על מעמדה של רעיית המלך, ופשוטת עם שנישאת למלך תהפוך למלכה רעיה.

במקרה שהמונרך הוא אישה, לא מקובל שבעלה יחזיק בתואר מלך בעל אלא בתואר נסיך. מכיוון שאין תקנות מקובלות למעמד בעלה של מלכה בזכות עצמה, בעבר היו הסדרים שונים. למשל, פרנסואה השני, מלך צרפת, שנישא למרי, מלכת הסקוטים, קיבל את התואר מלך בעל של הסקוטים. עוד דוגמה שבה בעלה של המלכה היה למלך בזכות עצמו במשותף עם רעייתו הוא המקרה של פיליפה, שהוכתר למלך אנגליה ואירלנד לאחר שנישא למרי הראשונה, מלכת אנגליה, לפי העיקרון של Jure uxoris (אנ').

לאחר מותו של בעלה המלך, המלכה הרעיה הופכת למלכה האלמנה (queen dowager). אם בתה או בנה מוכתרים תחת אביהם, נעשית המלכה האלמנה בחלק מהממלכות למלכה האם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלכה רעיה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדע המדינה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.