מרג'רי בות'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרג'רי מאיירס סטרוהם-בות'
Margery Myers Strohm-Booth
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1906
לנקשייר, אנגליה
פטירה 11 באפריל 1952 (בגיל 46 בערך)
ניו יורק
מדינה הממלכה המאוחדת, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה בית ספר גילדהול למוזיקה ודרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1943–1945 (כשנתיים)
תפקידים בשירות
מרגלת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרג'רי מאיירס סטרוהם לבית בות'אנגלית: Margery Myers Strohm לבית Booth) (1906[1] - אפריל 1952), ידועה גם בשם מרג'רי קאלוס, הייתה זמרת אופרה בריטית, עם קול מצו סופרן[2] שהתחתנה עם גרמני, היגרה לגרמניה והפכה למרגלת בריטית במהלך מלחמת העולם השנייה. במהלך המלחמה היא פגשה את אדולף היטלר בקן הנשרים[3] ושרה במחנה שבויים בריטי[4].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרג'רי מאיירס בות' נולדה ברחוב הודג'ס, ויגאן, לנקשייר, בתם של לוי ועדה (לבית טטלי) בות'. מאוחר יותר עברה המשפחה לסאות'פורט. בות' התאמנה בשירה בבולטון עם ר. אוונס, בנייטסברידג' עם איילין ד'אורמה, ולאחר מכן למדה בבית הספר למוזיקה גילדהול, שם זכתה במלגה ב-1925. מאוחר יותר, זכתה גם במלגת האופרה ובפרס ליזה להמן[2]. בות' עשתה את הופעת הבכורה המקצועית שלה באולם המלכה (Queen's Hall) בוויגן, ב-4 באוקטובר 1935. לאחר מכן חזרה ללונדון והמשיכה את הקריירה שלה בקובנט גארדן בלונדון ב-1936. בהמשך בשל נישואיה לד"ר אגון סטרוהם, ממשפחת תעשיינים חשובה[3] בשוורצוולד, היא עברה לגרמניה[4].

הקריירה שלה פרחה עם הופעות בעיר ביירוית בגרמניה וגם עם האופרה הממלכתית של ברלין, והיא גם המשיכה להופיע מדי פעם בקובנט גארדן. היא כיכבה בתור מדלנה ב-1936, בתור פלוסילדה בדמדומי האלים, בתור נער הרועה בהקלטה של טוסקה עם הילדגרד רנצ'אק, אבל התפרסמה בעיקר בזכות גילומה את כרמן[4]. מתישהו במהלך השלבים האחרונים של המלחמה בות' וסטרוהם נפרדו ונישואיהם התפרקו.

ריגול[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הנאצים בטחו בה, ושלחו אותה לשיר בפני הקצינים הנאצים[2] ב-Freigegeben Stalag III-D (כלא פתוח), ששימש כ"מחנה נופש" מיוחד שבו החזיקו הנאצים שבויי מלחמה מחיל הבריטי החופשי[2], שאולי חשבו שיצליחו לשכנע להחליף צד. בכלא היא עבדה עם הסוכן והאסיר הבריטי ג'ון בראון כדי להשיג פרטים על בוגדים[4].

בתחילת 1944 היא נעצרה על ידי הגסטפו כחשודה בריגול, ולמרות שעברה עינויים, לא חשפה שום מידע. עם השחרור במרץ 1945, מרג'רי וג'יזל מאלוצ'ה, חברתו של בראון, ברחו במהלך תקיפה אווירית ועשו דרכן דרומה לבוואריה כדי להמתין לבואם של החיילים האמריקאים. במאי 1945 היא שוחררה על ידי הצבא האמריקאי המתקדם והוטסה חזרה לאנגליה במטוס צבאי[5]. לאחר המלחמה, המידע שסיפקה שימש להרשעת ויליאם ג'ויס וג'ון איימרי, שניהם נתלו מאוחר יותר בשל בגידה[4]. לאחר מכן חזרה ללונדון, אך נודתה מכיוון שבטעות חשבו שהיא אוהדת נאצים[6]. רק ב-1947 הצליחה לקבל חזרה אזרחות בריטית בזכות המלצתו של ג'ון בראון[5]. אין מידע שבות' חזרה להופעות מקצועיות לאחר המלחמה.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהיגרה שוב לניו יורק, על פי הדיווחים היא אובחנה כחולה בסרטן השד סופני, שגבה את חייה בניו יורק ב-11 באפריל 1952, בגיל 46[2].

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רק בשנת 2011 התעורר העניין בבות' בשל המכירה הפומבית של המדליות ומזכרות מזמן המלחמה של ג'ון בראון. בהשראת ספרו של ג'ון בראון, החליט השחקן והתסריטאי ראלף הארווי לכתוב תסריט לסרט מחייה של בות'. התסריט נכתב אבל הארווי נפטר לפני שהצליח להפיק את הסרט[5].

ניסיונות של ג'ון בראון וראש עיריית וויגן דאז, חבר המועצה רונלד מקאליסטר ג'יי.פי להכרה והנצחה של בות' בבריטניה לא צלחה. בין היתר משום שלא הייתה אזרחית בריטית באותה עת[5].

בות' הונצחה בלוח כחול באולם המלכה (Queen's Hall) של וויגן. מיקומו של הלוח הוא המקום בו עשתה מרג'רי בות' את הופעת הבכורה המקצועית שלה בעיר הולדתה. לוח כחול הוא שלט קבוע המותקן במקום ציבורי כדי להנציח את הקשר בין אותו מקום לבין אדם מפורסם, אירוע או מבנה לשעבר באתר. מועמדותה ללוח הכחול הוגשה על ידי אגודת נוטר[7].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ראלף הארווי (2017). מרג'רי בות': המרגל בקן הנשרים. מסת"ב 9781549918919.
  • גרהם טיילור (2021) מרג'רי בות'

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אנגליה ו-ווילס, אינדקס לידה של רישום אזרחי, 1837-1915
  2. ^ 1 2 3 4 5 סביל, ריצ'ארד, זמרת אופרה/מרגלת בריטית הופיעה לפני היטלר עם סודות בתחתונים, באתר הטלגרף, ‏9 לספטמבר 2010 אורכב מ-המקור ב-5 למרץ 2013
  3. ^ 1 2 ראלף הארווי, מרג'רי בות': המרגלת בקן הנשרים, באתר אמאזון, ‏8 באוקטובר 2017 (באנגלית)
  4. ^ 1 2 3 4 5 תמונות של מרגלת התחתונים ממלחמת העולם השנייה, מרג'רי בות', יימכרו במכירה פומבית, באתר BBC NEWS, ‏10 בספטמבר 2010 (באנגלית)
  5. ^ 1 2 3 4 גרהם טיילור, מרג'רי בות' – המרגלת האופראית, באתר אגודת ההיסטוריה והמורשת המקומית של וויגן, ‏מאי 2021 (באנגלית)
  6. ^ דניאל שיגו, מארג'רי המסתורית, באתר Shigo Voice Studio, ‏8 באוקטובר 2010 (באנגלית)
  7. ^ סיאן ג'ונס, קריירה יוצאת דופן של זמרת האופרה והמרגלת של וויגן, מרגרי בות', שזכתה לכבוד לוח כחול, באתר Wigan Today, ‏22 בדצמבר 2021