משתמשת:Gal greenberg2/אסטמה של העור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אסתמה של העוראנגלית: Dermatitis) היא קבוצה של מחלות אשר מובילות לדלקת בעור. מחלות אלה מאופיינות בגירוד, אודם של העור ופריחה [1][2]. המחלה עלולה להופיע בכל גיל, אך לרוב היא מופיעה אצל תינוקות וילדים קטנים. ב90% מהמקרים היא מופיעה לפני גיל 5 [3].

תסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תסמיני האסתמה של העור שונים בצורתם ובסוג המחלה. הם נעים בין פריחות על העור ועד לפריחות בולטות ושלפוחיות[4]. למרות שלכל סוג של אסתמה של העור יש תסמינים שונים, ישנם תסמינים הנפוצים אצל כל הוריאציות, והם אדמומיות בעור, נפיחות, גירוד, עור יבש ונגעים בעור שלעתים הופכים לצלקות. כמן כן, האזור עליו מופיעים התסמינים נוטה להיות שונה בכל סוג של אסתמה של העור ובהתאם לגיל, אך לרוב הם יופיעו על הצוואר, שורש כף היד, האמה, הירך או הקרסול. בגיל הינקות (החל מגיל חודשיים) תופיע הפריחה בעיקר באזורי הקרקפת, הפנים והחלקים המיישרים של הגפיים (ברכיים ומרפקים).בגיל הילדות (מגיל שנתיים והלאה) תופיע הפריחה באזורים הבאים - בצוואר, בקפלי המרפקים ובקפלי הברכיים[3].על אף שהמיקום של הפריחה עלול להשתנות, התסמין העיקרי של המחלה הוא עור מגרד. לעיתים רחוקות, הגרד עלול להופיע באזור איברי המין. במצבים אלה, התסמינים של האסתמה עלולים להיות עזים מאוד ועשויים לבוא וללכת.[5][6]


סיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבות לאסתמה של העור הן שילוב של סיבות גנטיות וסיבות סביבתיות.

סיבות גנטיות


The cause of dermatitis is unknown but is presumed to be a combination of genetic and environmental factors.

Environmental[edit source][עריכת קוד מקור | עריכה]

The hygiene hypothesis postulates that the cause of asthma, eczema, and other allergic diseases is an unusually clean environment in childhood which leads to an insufficient human microbiota. It is supported by epidemiologic studies for asthma. The hypothesis states that exposure to bacteria and other immune system modulators is important during development, and missing out on this exposure increases the risk for asthma and allergy.

While it has been suggested that eczema may sometimes be an allergic reaction to the excrement from house dust mites, with up to 5% of people showing antibodies to the mites, the overall role this plays awaits further corroboration.

Genetic[edit source][עריכת קוד מקור | עריכה]

A number of genes have been associated with eczema, one of which is filaggrin. Genome-wide studies found three new genetic variants associated with eczema: OVOL1, ACTL9 and IL4-KIF3A.

Eczema occurs about three times more frequently in individuals with celiac disease and about two times more frequently in relatives of those with celiac disease, potentially indicating a genetic link between the conditions.

מהם הגורמים להחמרת המחלה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. יובש של העור - לרבות שימוש בסבון ובחומרי ניקוי, אמבטיות ממושכות, מזג אוויר קר ויבש.

2. חומרים מגרים - צמר ובדים סינתטיים, חשיפה לבשמים ולחומרי טיפוח, אבק, חול, דשא, אבקה של צמחים ושל פרחים שונים ועובש.

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבחון המחלה מבוסס בעיקרו על היסטוריית המטופל ובדיקת הסימנים הגופניים. ישנן מספר תופעות אשר מרמזות ומעלות את החשד כי אכן מדובר באסתמה של העור, והן פריחה מגרדת בפיזור אופייני, מהלך מחלה ממושך, הופעת המחלה בגילאים קטנים והיסטוריה אישית או משפחתית של מחלות אלרגיות אחרות כגון אסתמה ונזלת אלרגית [3]. במקרים בהם תוצאת האבחון אינה חד משמעית, ישתמשו הרופאים בביופסיה של העור בכדי לאבחן בצורה טובה יותר את האסתמה[7].


מתן השם לסוג הספציפי של האסתמה של העור נקבע בהתאם למספר מאפיינים קליניים. סוג הדרמטיטיס יתואר ויקרא על פי המיקום, המראה הספציפי ולפעמים לפי סיבת האסתמה[8]. רשימת קריטריונים לאבחון האסתמה שפורסמו בשנת 2005 בכתב העת "the New England Journal of Medicine" כוללים את הקריטריונים הבאים[9]:

  • עור מגרד
  • השטח המגורה כולל קפלי עור - כפל המרפק, כפל הברך, העור שמסביב לעין, צוואר ואיזור הקרסול.
  • עור יבש
  • קריטריון אשר תקף רק למטופלים מעל לגיל 4 - דיווח על סיפטומים אשר החלו בילדות לפני גיל שנתיים.
  • דלקת הנראית בעור באזורים פלקסורים.

בכדי לקבוע אבחנה של המחלה, על המטופל לדווח על הקריטריון הראושן, ועוד שלושה מבין ארבעת הקריטריונים האחרונים[9].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nedorost, Susan., Generalized dermatitis in clinical practice, London: Springer, 2012
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    , Handout on Health: Atopic Dermatitis (A type of eczema), NIAMS
  3. ^ 1 2 3 ד"ר ערן כהן ברק, אסתמה של העור, באתר כללית
  4. ^ M. Caproni, E. Antiga, L. Melani, P. Fabbri, Guidelines for the diagnosis and treatment of dermatitis herpetiformis, Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology: JEADV 23, 2009-06, עמ' 633–638 doi: 10.1111/j.1468-3083.2009.03188.x
  5. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    , Neurodermatitis (lichen simplex), DermNet New Zealand Trust
  6. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:צ-מאמר

    פרמטרי חובה [ מחבר ] חסרים
    , Neurodermatitis, Mayo Clinic
  7. ^ Eczema, University of Maryland Medical Center
  8. ^ S. G. Johansson, J. O. Hourihane, J. Bousquet, C. Bruijnzeel-Koomen, A revised nomenclature for allergy. An EAACI position statement from the EAACI nomenclature task force, Allergy 56, 2001-09, עמ' 813–824 doi: 10.1034/j.1398-9995.2001.t01-1-00001.x
  9. ^ 1 2 אסטמה של העור – דרכי אבחון, באתר אסתמה