לדלג לתוכן

משתמשת:La Nave Partirà/התעופפות חצאית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

התעופפות חצאית היא תקרית ביגוד המתרחשת כשרוח מניפה חצאית רחבה או חלק תחתון רחב של שמלה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמלתה של מרילין מונרו מתעופפת כשהיא עומדת על שבכת אוורור של הרכבת התחתית בניו יורק, 1950

התעופפות חצאית קורית כשפרץ רוח נתפס בחצאית ומרים אותה. גובה ההרמה, הזווית שלה ומשך הזמן שהיא מתרוממת תלויים ברוח, בגזרת החצאית ובסוג הבד. חצאיות בגזרת קלוש (פעמון בצרפתית), שגזורות מעיגול שלם נוטות להתעופף בקלות, משום שהן רחבות, וגזורות מהאריג באלכסון לחוטי השתי וערב של הבד, מה שמעניק להן גמישות[1]. אחריהן חצאיות קלוש הגזורות מחלקי עיגול כגון שלושה רבעים, חצי וכולי. חצאית בגזרת A היא חצאית שגזורה לאורך חוטי השתי באריג, בצורה מתרחבת. היא קשיחה יותר ומתעופפת פחות מחצאית קלוש, בתלות ברוחב ובסוג הבד. גם חצאיות ושמלות בגזרת עיפרון גזורות לאורך חוטי השתי וגזרתן היא ישרה עם שסע מאחור כדי לאפשר תנועה חופשית יותר של הרגליים. שמלות עיפרון וחצאיות צרות אינן מתעופפות.

גם חצאיות גברים עשויות להתעופף, כגון קילט סקוטי שעשוי מיריעת בד ארוכה מעוצבת לקפלים[2].

השפעת ההתעופפות על הלובש[עריכת קוד מקור | עריכה]

השפעתה של התעופפות החצאית תלויה בגובה שאליו התרוממה, חלקי הגוף והלבוש התחתון שנחשפו מתחתיה, ובצופים העדים להתעופפות[3][4]. כשהחצאית מתרוממת בפרץ רוח יש צורך לרסן אותה בעזרת הידיים, אך במקרה שהידיים נושאות מטען כלשהו הדבר עשוי להיות מסובך. אם פרץ הרוח נמשך יש לעיתים צורך להדק את החצאית בין הרגליים כדי שלא תתעופף, אך דבר זה אינו מאפשר הליכה כדי להתרחק ממוקד הרוח[2].

השפעה על ילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות בגילים 3 עד 7 נהנות מאפקט השמלה המרחפת סביבן כשהן מסתחררות, שמלות אלה מכונות "שמלות מסתובבות"[5]. בגיל מעט מאוחר יותר ילדים וילדות נבוכים כשנחשף הלבוש התחתון שלהם, תופעת "ראו לך"[6].

תביעות בגין צילום חצאית מתעופפת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1964 התקיים בארצות הברית המשפט הראשון הידוע בגין פרסום צילום של אישה בעת שחצאיתה התעופפה ברוח[7].

החצאית המתעופפת בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות קיימים אזכורים לחצאיות מתעופפות. המפורסמת בהן היא תמונתה של מרלין כשהיא עומדת על שבכת אוורור של הרכבת התחתית ברחוב בניו יורק, ושמלתה הלבננה מתעופפת סביבה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]