משתמש:Avigail2000/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Avigail2000.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Avigail2000.

דורבאג (שם מדעי: dorbugos la huji) הוא מין של חיה נפוצה באזורים מיוערים ומיושבים ובפרט בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית בירושלים.

הדורבאג הוא הכלאה בין דורבן לבין חיפושית הזבל, שקרתה באופן מקרי במעבדתו של פרופסור ע', ששמו נאסר לפרסום כיוון שמשפטו נערך בדלתיים סגורות ואינו פתוח לתקשורת.

סיווג[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיווגו של הדורבאג למשפחת חיות שנוי במחלוקת, כיוון שהוא הכלאה בין מכרסם וחרק. עם זאת, הגישה הרווחת כיום בקרב החוקרים בתחום היא לסווג אותו בתור חרק, כיוון שרוב המאפיינים שלו הם מאפיינים חרקיים.

אנטומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדורבאג נראה כמעין דורבן רגיל, אך הוא קטן ממנו בהרבה וגודלו המקסימלי נע בין 10-15 סנטימטרים.

בדומה לדורבן המצוי, לדורבאג ישנם קוצים מפוספסים בצבעי שחור ולבן, אך בעוד אצל הדורבן הם ארוכים, אצל הדורבאג הם קטנטנים ועבים, כך שכמות הרעל בכל קוץ מרוכזת פי 13 מריכוז הרעל בקוצי הדורבן.

הכלאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2020, פרופסור ע' אירח במעבדתו בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית שלושה תלמידים המשתתפים בתכנית חקר מדעי לתלמידי תיכון, "אלפא", באוניברסיטה העברית. התלמידים מעידים כי ע' פיתה אותם באמצעות ממתקים ועזרה בכתיבת עבודות גמר, הוביל אותם אל מעבדתו ושם ביקש מהם לערבב למענו תמיסות. התלמידים היו תחת השפעת הסוכר מהממתקים במצב היפרגליקמיה חמור, וכאשר ע' הכניס דורבן אל תוך המעבדה, הם לא הבחינו בכך. רק כאשר עודף הסוכר בדמם התאזן, הם הבחינו כי ע' לוקח את התמיסות שערבבו למענו ומשקה את הדורבן בהן. מנקודה זו ואילך, התלמידים מעידים כי אינם זוכרים עוד. שעות ספורות לאחר מכן הם נמצאו על ידי עובד ניקיון כאשר הם מעולפים בפתח מעבדתו של ע', בעוד יצורים קטנים (שמאוחר יותר סווגו כדורבאגים) מתרוצצים סביבם. ע' לא היה באזור באותו זמן, ורק כעבור שבועיים, בתום מרדף משטרתי ארוך בעקבותיו, נלכד כאשר הוא נתלה על אחד הקירות החיצוניים על בניין מדעי המוח באוניברסיטה העברית.

למרות מאמצים רבים של שירותי התברואה בעיר ירושלים, הדורבאגים הספיקו להתפשט בכל רחבי קמפוס גבעת רם ואף באזורים הסמוכים לו - בייחוד באזור קריית הממשלה ושכונות בית הכרם וקריית היובל.

אחד ממקרי ההיתקלות הראשונים עם דורבאגים התרחש ביוני 2020, כאשר דורבאג נמצא כשהוא מתחבא בשירותים במתחם הכנסת.[1] לאחר התקרית אחד מעובדי הכנסת אמר: "אנחנו רגילים לחיות טיפשות בהרבה, כאן בכנסת ישראל. אירוח דורבאג אינטליגנט שכזה היה עבורנו חוויה מרעננת".

התנהגות ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדורבאג ובני האדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדורבאג סווג כקטלני לבני אדם. כאשר דורכים עליו הוא עשוי לשלוח את קוציו הארוכים והמשוחים ברעל אל בני האדם כאשר הוא חש מפוחד או משועמם. הקוצים נתקעים עמוק בגוף ולעתים אף חודרים אל תוך המערכות החיוניות, אך רוב מקרי המוות עקב פגיעת דורבן נגרמים בשל הרעל המתפשט אל עבר הגוף.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]